يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۲۲:۱۰:۵۲
کد خبر: ۹۷۵۳۸
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۷
رئیس مرکز اسناد دانشگاه شیراز خبر داد
رئیس مرکز اسناد دانشگاه شیراز گفت: در آینده نزدیک تمام کتاب‌های کتابخانه مرکزی این دانشگاه دیجیتالی خواهد شد.

به گزارش سازمان بسیج علمی ، پژوهشی و فناوری استان فارس به نقل از خبرگزاری فارس ، جواد عباسپور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: نرم‌افزار ویژه دیجیتالی کردن کتاب‌ها را خریداری کرده‌ایم و با فراهم کردن سایر شرایط به‌زودی تمام منابع کتابخانه مرکزی، دیجیتالی می‌شود.

وی افزود: برای دیجیتالی کردن این کتاب‌ها و منابع نیاز به زمانی حدود یک تا پنج سال است که اگر تمام امکانات موردنیاز بسیج شود، در این بازه زمانی می‌توان به این کار مهم دست یازید.

رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه شیراز ادامه داد: انتظار می‌رود با توجه به جایگاه دانشگاه شیراز در کشور و اهمیت کتابخانه مرکزی، مسؤولان این استان نگاه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشند.

عباسپور گفت: در حال حاضر بیشتر دانشگاه‌های مطرح کشور مانند تهران، علامه طباطبایی، اصفهان و... شروع به دیجیتالی کردن منابع خود کرده‌اند و اگر ما دیر اقدام کنیم به‌طور طبیعی از این قافله عقب خواهیم ماند.

رئیس مرکز اسناد دانشگاه شیراز افزود: برای انجام چنین پروژه‌ای بودجه‌های درو‌ن‌دانشگاهی کافی نیست و لازم است که نهادهایی مانند استانداری و شهرداری در این زمینه ورود کنند.

وی در ادامه به ویژگی‌های منحصربه‌فرد کتابخانه میرزای شیرازی اشاره کرد و اظهار داشت: مسؤولان این استان اگر باور دارند که کتابخانه مرکزی دانشگاه شیراز در سطح بالایی در کشور قرار دارد، باید حمایت‌هایشان نیز در همین اندازه باشد.

عباسپور گفت: ما در این مرکز نسخه‌های خطی بسیار نفیسی داریم که برای کارهای پژوهشی در کل کشور بی‌همتا است و برای نمونه نسخه‌ای با دست خط ملاصدرای شیرازی در اینجا نگهداری می‌شود.

رئیس مرکز اسناد دانشگاه شیراز افزود: نگهداری از منابع به‌ویژه نسخه‌های خطی نیاز به امکانات خاصی دارد و برای دیجیتال کردن این نسخ، به‌سرعت باید اقدام کرد.

وی بیان کرد: فضای این کتابخانه با 11 هزار مترمربع در کشور بی‌نظیر است اما نیاز به بازسازی و اضافه کردن قسمت‌هایی در درون کتابخانه داریم که بودجه فعلی پاسخگوی این کار نیست.

وی با اشاره به اینکه 207 هزار و 189 جلد کتاب چاپی در این کتابخانه نگهداری می‌شود، اظهار داشت: 864 هزار و 677 جلد کتاب الکترونیکی نیز در این مرکز وجود دارد و در اختیار پژوهشگران است.

عباسپور با اشاره به هفته پژوهش گفت: در حال برنامه‌ریزی هستیم تا دانشجویان سایر دانشگاه‌های این استان نیز بتوانند از امکانات این کتابخانه استفاده کنند.

رئیس مرکز اسناد دانشگاه شیراز افزود: کارهای اداری در این زمینه انجام شده است و به‌زودی به تمام مراکز دانشگاهی و پژوهشگاهی بخشنامه خواهیم کرد.

وی عنوان کرد: در حال خرید پایگاه‌های اطلاعاتی لاتین موردنیاز دانشجویان هستیم و اکنون نیز جامع‌ترین پایگاه علوم را که «ساینس دایرکت» است در دسترس دانشجویان قرار داده‌ایم.

عباسپور خاطرنشان کرد: پایگاه مهم اسکوپوس را نیز خریداری کردیم که جدیدترین نمایه‌ها را در آن می‌توان مشاهده کرد.

نام:
ایمیل:
* نظر: