يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۰۴:۵۰:۰۷
کد خبر: ۹۷۵۵۴
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۹
افشانی :
استاندار فارس گفت: پژوهش مهمترین راه پاسخگویی به مشکلات کشور است مشروط به اینکه بر اساس نیازها انجام شود و دانشگاههای ما نیز باید از این فرصت بیشترین استفاده را ببرند.

 به گزارش سازمان بسیج علمی ، پژوهشی و فناوری استان فارس به نقل از خبرگزاری  ایرنا، سید محمد علی افشانی سه شنبه در آیین تجلیل از پژوهشگران برگزیده استان در شیراز افزود: تحقیق و پژوهش را نباید در صنعت و کشاورزی خلاصه کرد بلکه در زمینه های اجتماعی که تحقیق و پژوهش در آن امروز برای جامعه ما ضروری تر و کارسازتر است نیز باید این کار به شکل ملموس انجام شود.
استاندار فارس، استقلال کشورها را در گرو سطح علم و دانشی که به آن دسترسی دارند دانست و ادامه داد: دستیابی به آخرین دستاوردهای علمی لازمه استقلال کشور است و پژوهش و تحقیق است که تمدن بشری را ایجاد کرده و زمینه ساز سلطه بشر بر فضا شده است.
افشانی اظهار کرد: در کنار دولت که موظف است بیشترین توجه را به حوزه پژوهش و تحقیق داشته باشد، بخش خصوصی نیز باید در این زمینه فعالیت کند.
استاندار فارس ادامه داد: اگر سرنوشت کشورها را خوب مطالعه کنیم می بینیم که هیچ کشوری با شعار به توسعه و پیشرفت نرسیده بلکه با تحقق و پژوهش و تلاش بسیار به این مهم دست یافته اند.
افشانی اظهار کرد: باید تحقیق را از آزمایشگاهها به کارگاهها ببریم و از تحقیق و توسعه کالایی را به دست آوریم که البته این کالا صرفا فیزیکی نیست بلکه هر مشکلی که می توانیم از جامعه خود برطرف کنیم را می تواند شامل شود.
وی، تحقیق و پژوهش را مهمترین عامل، پایه و مبنای توسعه پایدار دانست و افزود: یکی از نتایج توجه به تحقیق و پژوهش جلوگیری از خروج نخبگان و نیروهای توانمند جامعه است اما باید زمینه ماندن آنها را به عنوان مهمترین سرمایه اجتماعی جامعه فراهم کنیم که این کار نیز تنها در سایه توجه به علم ممکن است و توجه به علم هم تنها با توجه به عالِم میسّر می شود.
استاندار فارس ادامه داد: تجربه بشری می گوید که بدون آزادی هیچ توسعه ای محقق نخواهد شد همانگونه که در اروپای قرون وسطی که علم محدود بود هیچ تحول و پیشرفتی شکل نگرفت اما با ظهور و بروز آزادی دستاوردهای بشری یکی پس از دیگری محقق شد.
وی اضافه کرد: امروز مهمترین ابزار تحقیق و توسعه دسترسی سریع تر به اطلاعات و دانش پایه است و این با کمک اینترنت ممکن است و در این شرایط کسی که با سرعت بیشتری به اطلاعات دسترسی پیدا کند موفق تر خواهد بود.
در این مراسم از 40 تن از پژوهشگران برتر دانشگاهها و مراکز علمی استان تجلیل شد.

نام:
ایمیل:
* نظر: