چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۰۳:۵۸:۳۸
کد خبر: ۹۷۷۴۱
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۰
استادهنر های رزمی و عضو هیات علمی دانشگاه:
دکتر حمیدرضا مهبودی، استاد هنرهای رزمی بر این عقیده است که محیط علمی بدون ورزش و تقویت معنوی باعث سردرگمی ٬پریشانی ٬ بیماریهای روحی و روانی ٬ تن پروری و پوچ گرایی برای انسان می شود.
به گزارش سازمان بسیج علمی ، پژوهشی و فناوری استان فارس به نقل از خبرگزاری راه دانا ،استادپرس دکتر حمیدرضا مهبودی، استاد هنرهای رزمی ،دفاع شخصی ، ووشو(سبک لوهان چوان)  بوده و دارنده دان ۴   می باشند که متولد  شهرستان کازرون استان فارس هستند . ایشان  دارای  دکتری آموزش زبان انگلیسی از دانشگاه تبریز بوده وهم اکنون نیز به عنوان عضو هیأت علمی تمام وقت موسسه آموزش عالی ربع رشید مشغول به امر تدریس و تحقیق می باشند درادامه گفتگوی خبرنگار استادپرس با ایشان در مورد ورزش و تاثیر آن بر عملکرد اساتید و دانشجویان می پردازیم:

استادپرس :فلسفه ی هنرهای رزمی چیست؟

فلسفه ی هنرهای رزمی پیروزی آرامش بر خشونت است، پیروزی تمرکز بر پراکندی حواس است، فلسفه ی هنرهای رزمی پیروزی آدمیت بر حیوانیت به عبارت دیگر پیروزی نفس لوامه بر نفس عماره است و رسیدن به نفس مطمئنه همچنان که سعدی شیرازی می فرمایند:

خور و خواب و خشم و شهوت شغبست و جهل و ظلمت            حیوان خبر ندارد ز جهان آدمیت

طیران مرغ دیدی تو ز پای بند شهوت                             به در آی تا ببینی طیران آدمیت

اگر آدمی به چشم است و دهان و گوش و بینی                چه میان نقش دیوار و میان و آدمیت

استادپرس : شما از چه زمانی ورزش را شروع کرده اید؟

فعالیت های ورزشی اینجانب در دوران نوجوانی با مطالعه کتاب انسان کامل از استاد شهید مرتضی مطهری آغاز شد. از دیدگاه این استاد گرانقدر انسان کامل انسانی است که همه ارزش های انسان در او رشد یافته است به گونه ی هماهنگ و حد اعلی ( مجموعه آثار ج ۲۳ ص ۱۲) و همچنین با توجه به مقام والای خلیفه الهی انسان بر زمین شایسته است که همگان در حد استطاعت خویش خصایص نیک و گوناگون را در خود بپرورند.

بر این اساس از دیدگاه اینجانب در جهت حصول کامل ابعادانسانی افراد می بایست در نیل به اهداف زیر اهتمام ورزند:

۱-اهداف تحصیلی و تخصصی

۲-اهداف معنوی و اعتقادی

۳-اهداف فیزیولوژیکی و سلامت جسمانی

دستیابی به اهداف تخصصی با ادامه تحصیل و مطالعه کتب متعدد در زمینه ی مربوطه حاصل می شود بدیهی است با توجه به پیشرفت فراوان و تکنولوژی و علم در جهان کنونی نیاز  مبرمی جهت حصول به این هدف احساس می شود.

دستیابی به اهداف معنوی مرهون تقویت بعد روحی و ایمانی انسان است که خود راهبر اهداف علمی و تخصصی بوده که موجبات عبور از کوچه های تنگ و تاریک علم و جاده های پرفراز و نشیب زندگی امروزی و رسیدن به سر منزل سلامت را رهنمون میسازد.

دستیابی به اهداف فیزیولوژیک و سلامت جسمانی که مورد بحث اصلی ماست از آنجا حائز اهمیت می باشد که جسم ظرف و روح مظروف آن می باشد لذا در جهت ارتقاء علمی و معنوی نیاز به جسمی سالم و شاداب می باشد. و در همین راستا جمله معروف عقل سالم در بدن سالم است مصداق پیدا می کند.

و در نتیجه دست یابی به اهداف تخصصی علم، حصول اهداف معنوی، اخلاق و پیشرفت های فیزیولوژیک و جسمانی سلامتی را برای افراد به ارمغان می آورند. و تحقق هر سه هدف موجبات ارتقاء کمال انسانی را فراهم می سازد در انتها لازم به ذکر است که کمال انسان با تلاش و استقامت افراد امکانپذیر است که در این خصوص بزرگان شعر فارسی چه زیبا سروده اند:

 ناز پرورده تنعّم نبرد راه به دوست                  عاشقی شیوه رندان بلاکش باشد.

                                                                                       (خواجه حافظ شیرازی)                              

از رنج کشیدن آدمی حر گردد                     قطره چو کشد حبس صدف در گرد.

                            (خیام)                                   

استادپرس : ارتباط تدریس و تحصیل برای اساتید و دانشجویان و ورزش چیست؟

در تجارت و بازرگانی ضرب المثلی است که می گویند بهترین تبلیغ عمل است .اقدامات نمایشی آورده ای ندارد و دیگران را چه غریب و چه آشنا برای مدت کمی جذب می کند و بلافاصله دوری می نماید. لذا براساس تئوری دستیابی به اهداف ۳ بعدی توصیه می شود اساتید دانشگاه به عنوان  الگوی انسان کامل عملاً و بدون تظاهر و ریا در کنار دو بعد دیگر به تربیت فیزیولوژیکی نیز اهتمام ورزند و با تشویق و ترغیب دانشجویان به فعالیت های ورزشی آنها را با ویژگی های همچون اراده، تمرین، تکامل، مقاومت، نظم و انضباط فردی ،احترام ، صبوری و گذشت آشنا سازند که همه این ویژگی ها در اکثر ورزشهای فردی و گروهی وجود دارد و اینجانب در فعالیت های ورزشی خود شخصاً همگی را تجربه کرده ام.

ورزش به دانشجویان و اساتید ما می آموزد که برای جلوگیری  از تخلخل و تظاهر از درون به بیرون قرض ندهیم بلکه از بیرون به درون وام دهیم که باعث تقویت ایمان قلبی و ظرفیت های درونی گردد.

رودخانه بیرون را باید جاری نگه داشت تا پرندگان درون از آن  بیاشامند و سیراب گردند.

محیط علمی بدون تقویت بعد فیزیولوژیک (ورزش) و تقویت معنوی(اخلاق)سردرگمی ٬پریشانی ٬ بیماریهای روحی و روانی ٬ تن پروری و پوچ گرایی برای انسان به ارمغان می آورد. همچنانکه شیخ اجل سعدی شیرازی می فرمایند:

همی میردت عیسی از لاغری     تو در بند آنی که خر پروری

که منظور از"عیسی" روح و معنویت و منظور از " خر" همان تن و جسم خاکی است.

استادپرس: آیا دانشجویانی که ورزش را در حد مبتدی انجام می دهند تفاوتی با دانشجویانی که در یکی از هنرهای رزمی به صورت حرفه ای فعالیت می کنند دارند یا نه؟

مسلماً دانشجویانی که به صورت حرفه ی ورزشی را انجام می دهند باید بتوانند تعادل بیشتری بین مطالعات و ورزش بر قرار کنند تا بدین گونه بتوانند از افراط و تفریط بپرهیزند. کسانی که به صورت حرفه ای ورزشی را انجام می دهند باید توجه داشته باشند که تربیت بعد فیزیولوژیکی (فیزیکی) باید وسیله ای باشد در خدمت بعد معنوی و اخلاقی انسان که اگر چنین نباشد و برعکس آن باشد زور بازو بر هنر و اخلاقیات غلبه می کند و ما را از انسانیت دور میسازد.

 استادپرس: آشنایی با یکی از هنرهای رزمی مانند ووشو (ساندا) می تواند کمکی به یادگیری دانشجویان در رابطه با درسشان داشته باشد یا نه؟

یکی از ویژگی های بارز هنرهای رزمی به ویژه ووشو ایجاد تعادل روحی و فکری و اخلاقی در رزمجو است. رزمجویان میاموزند که به قول سعدی برای غلبه بر حریف باید ابتدا بتوانند از درون خود خور و خواب و شهوت را به دور کنید آنگاه است که مبارزه ی فیزیکی به یک مبارزه ی فرا فیزیکی مانند مبارزه بین امیال و حواس یا همان مبارزه بین نفس اماره و لوامه می باشد.

استادپرس: آیا ورزش برای اساتید خستگی ناشی از تدریس را تشدید نمی کند؟

ورزش نه تنها خستگی ندارد بلکه باعث ایجاد شور نشات و رفع خستگی فیریکی و روحی می شود فردوسی بزرگ می فرمایند:

زنیروبودمردراراستی    زسستی کژی زاید وکاستی

استادپرس: انگیزه ی شخصی شما از انجام هنرهای رزمی چیست؟

انگیزه ی بنده از انجام فعالیت های رزمی همان است که در یکی از سوالات پیشین پاسخ گفتم و آن چیزی نیست جز نگهداری و مواظبت از ظرف(بدن) برای خدمت بهینه به مضروف (روح).

نکته ی جالب اینجاست که هدف از ورزش ایجاد تأثیر مثبت در درون خود برای تأثیر مثبت گذاشتن بر دیگران است. یعنی برخورداری دیگران و تحت تأثیر قرار گرفتن وتحت تأثیر قرار دادن دیگران از نظر روحی و روانی به منظور ایجاد نشاط وسرزندگی است. علاوه بر آن ورزش باعث تقویت قوه ی حافظه و قوه ی عاقله می گردد. عقل سالم در بدن سالم است.

استادپرس: نظرشمادرباره این که بعضی از دانشجویان و اساتید می گویند که ما وقت کافی برای ورزش نداریم چیست؟

مسلماً اگر کسی در برنامه ریزی صحیح زندگی تقدم و تأخر را رعایت نکندهمیشه باکمبود وقت مواجه  می شود.. زمان یک موهبت الهی است و ماهمه مکلفیم به مدیریت آن.اهتمام ورزیم. عدم مدیریت زمان سرچشمه اختلالات روحی و روانی و اختلالات فیزیکی و اختلالات زندگی مدرن است. زمان در جسم و روح زندگی ما جاریست ومدیریت و مصرف بهینه از آن شایسته و بایسته است. بر اساس تحقیقات بعمل آمده بسیاری از بیماریهای موجود عصر حاضر ریشه در تنبلی فیزیکی و در نتیجه تنبلی و سستی روحی و روان انسان دارد که می توان بسیاری از آنها را باصرف وقت و فعالیت های ورزشی مناسب برطرف کرد.

نام:
ایمیل:
* نظر: