پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۰۷:۰۹:۲۹
کد خبر: ۹۷۷۸۶
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۵
رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان فارس :
دکتر یاسر دهفانی رئیس سازمان بسیج علمی ، پژوهشی و فناوی استان فارس در گفتگویی که به مناسبت هفته پژوهش با خبرنگار این سازمان انجام داده بود ؛ گفت : نگاه ها می بایست به سمت توانمندی های داخلی و نخبگان دلسوز کشور معطوف شود و در صورتی که کارهای علمی با حرکت جهادی توامان شود ، جهاد علمی شکل می گیرد و عقب ماندگی به سرعت جبران خواهد شد .

به گزارش خبرنگار سازمان بسیج علمی  ، پژوهشی و فناوری استان فارس ، دکتر یاسر دهقانی در گفتگو با خبرنگار این سازمان در خصوص اهمیت علم و دانش ، گفت : بهترین تعریف را مقام معظم رهبری با توجه به حدیث العلم سلطان ارائه نموده اند که ایشان سیاست و آقایی و برتر بودن را مرهون انجام کارهای عالمانه دانستند ،  لذا با کارهای علمی وعالمانه نه تنها دشمنان توانایی استیلا نخواهند داشت بلکه نفوذ گفتمان انقلاب ، روز به روز حتی در درون کشورهای متخاصم پیش خواهد رفت .

وی با اشاره به وضعیت کلی کشور درخصوص پیشرفت های علمی و مشکلات پیش رو اظهار داشت : مشکل این است که علم در خدمت صنعت و نیاز جامعه نیست وعلمی که تولید می شود برای کسب رتبه بالاتر در بین اساتید تولید می شود که به همین دلیل اثر آن در وضعیت جامعه کم رنگ است .

دکتر دهقانی در پاسخ به سوالی مبنی بر نقش علم در تحقق اقتصاد مقاومتی و گفتمان رایج سال ، تصریح کرد : در صورتی که به شرکت های دانش بنیان بها داده شود و آنها نیز علم را پایه واساس خود قرار دهند؛ نه تنها اقتصاد بلکه تمامی عرصه ها تبدیل به عرصه های بومی و اسلامی خواهد شد .

رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان فارس با انتقاد از وضعیت علمی استان نسبت به تاریخ علمی و ادبی این استان ، خاطر نشان کرد : متاسفانه پیشرفت علمی به هیچ عنوان زیبنده این استان نیست .

وی افزود : البته این به معنای عدم جایگاه بالا در عرصه های مختلف ، یا تلاش های صورت گرفته نیست، بلکه به این معناست که نسبت به شان علمی و تاریخی استان، این رتبه مناسب نیست .

وی با اشاره به دلایل عدم برآورده شدن حداکثری انتظارات علمی در استان ، تصریح کرد : یکی از مهمترین دلایل ، تفرقه میان نهادهای علمی و متولیان علمی استان است که البته در برخی موارد نیزعلم را رنگ سیاست زده اند .

دکتر دهقانی با بیان اینکه سپاه پاسداران همواره تلاش ها خود را برای رسیدن به قله های پیشرفت علمی بکارگرفته است ، گفت : به کمک مجموعه راهبردی، سند تحول چشم انداز نیز ترسیم و تدوین شده است که در آینده با قوت بیشتری دنبال خواهد شد .

وی ادامه داد : در راستای ترویج فرهنگ علم ودانش نیز سپاه گام های بسیار مناسبی را برداشته است که در این خصوص می توان به برگزاری جشنواره های علمی و پژوهشی ، برپایی کارگاه های آموزشی ، انتشار ماهنامه و فصلنامه های علمی ، برگزاری همایش های علمی و حمایت از مخترعین و مبتکرین اشاره کرد .

رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان فارس در پایان ضمن تبریک به مناسبت فرا رسیدن هفته پژوهش خاطر نشان کرد : برای پیشرفت و تعالی همه جانبه ، بالاخص در مسائل علمی می بایست نگاه ها به سمت توانمندی های داخلی و نخبگان دلسوز کشور معطوف شود و همچنین کارهای علمی با حرکت جهادی توامان شود تا جهاد علمی شکل گیرد و عقب ماندگی کشور نیز به سرعت جبران شود .


نام:
ایمیل:
* نظر: