چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۱۳:۲۰:۳۶
گزارش
گزارشی از منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مرودشت
boletآبخیزداری و منابع طبیعی مرودشت
کد خبر: ۹۷۸۹۹
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۷
مهندس زارع استاد دانشگاه:
همایش معماری آینده در افق تمدن نوین اسلامی مبتنی بر فرامین مقام معظم رهبری توسط کانون بسیج مهندسین کازرون برگزار شد.
به گزارش بسیج مهندسین فارس،در این همایش مهندس زارع کارشناس ارشد معماری و استاد دانشگاه اظهار داشت: تأکیدات مقام معظم رهبری بر نمادهای بصری و جلوه های ظاهری در شهر بخصوص در کلان شهر های ایرانی در بردارنده این مسئله است که شهر بعنوان لباس تمدن باید مملو از ظواهر و ارزش های تاریخی تمدن خود باشد.

وی افزود: شهر در نگاه رهبر معظم انقلاب باید نمونه اعلای هنر و فرهنگ ایرانی اسلامی و سرشار از معنویت مؤمنانه نهفته در ارزش های دینی ایرانیان باشد به طوری که آرامش روحی و سهولت زندگی متناسب با معیار های دینی و معنوی برای ساکنان آن فراهم شود.

مهندس زارع با اشاره به اینکه نوین بودن تمدن نوین اسلامی نسبت به گذشته نیست، بلکه نسبت به تمدن غرب، نوین خواهد بود، افزود: تمدن حاکم بر جهان که خودش را به نوعی به دنیا تحمیل می‌کند، تمدن غربی است.

وی خاطرنشان کرد: معماری آینده واژه ای ترکیبی که برای شناخت آن لازم است انسان آینده مورد مداقه قرار گیرد، انسانی که در عصر وانموده ها نسبی گرا گردیده و دنیای پیرامونش خواهان یک هویت واحد و جهان شمول نیست و در واقع هویت عامل شناسایی و نقطه تمایز هر چیز با چیز دیگر است و با اصطلاحاتی چون تفاوت و تشابه در فضای شهری معنا می یابد که ماحصل تعامل مابین معمار، مردم و معماری می باشد.

مهندس زارع با بیان اینکه هویت بخشی به فردای یک جامعه، از نقطه معماری برمی خیزد، ابراز داشت: ساختمان ها تنها عناصر با عمر طولانی در شهر هستند که به سادگی هویت ملی را تحت تأثیر قرار می دهند.

این کارشناس ارشد معماری تصریح کرد: تمدن نوین اسلامی هرچند یک تقریر جدید و نو از تمدن گذشته است اما نو بودن آن از این جهت است که انقلاب اسلامی ظرفیتی را ایجاد کرده است که آن میراث عظیم گذشته تمدنی ما در برخورد با تمدن غرب می‌تواند به یک وضعیت جدید برسد.  
وی افزود: ما با انقلاب اسلامی می‌توانیم وضعیت آینده را طراحی کنیم، ولی هر طراحی نسبت به آینده به این برمی‌گردد که ما نسبت خود را با گذشته بفهمیم.

مهندس زارع اظهار داشت: چنانچه از زاویه شیعی بخواهیم نگاه کنیم، بیشترین سهم را در تمدن‌سازی اهل بیت داشته‌اند که نقش حضرت امام محمدباقر(ع) و امام جعفرصادق(ع) و امام رضا(ع) و بطور کلی سهم تشیع در تمدن اسلام فوق العاده عظیم است. ولی در یک مقطع دیگر هم ایرانی‌ها سهم ویژه‌ای در تمدن‌سازی داشته‌اند که ویژه ما ایرانی‌ها و شیعیان بوده و آن دوره صفویان است که در این دوره دانشمندانی مثل میرداماد، ملاصدرا و شیخ بهایی در حیطه‌های مختلف هنر و معماری را شاهد هستیم.

وی در پایان با بیان اینکه یکی از نکات تمدن‌سازی داشتن طرح برای آینده است، افزود: عبور از روزمرگی و داشتن طرح‌ها و نظریات کلان لازم است و اولین گام جرأت طرح این مباحث است که یکی از مواردی که برای جرأت مورد نیاز است، خروج از سیطره مطلق تمدن غرب می باشد.

/224224

نام:
ایمیل:
* نظر: