جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۰۸:۲۶:۱۵
کد خبر: ۹۷۹۴۴
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۲
سرپرست دانشگاه جامع علمی‌کاربردی واحد استان فارس:
سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استانی فارس با اشاره به وضعیت اشتغال فارغ‌ التحصیلان دانشگاهی، تأکید کرد: تنها راهکار در وضعیت فعلی، تقویت فرهنگ کارآفرینی در بین دانشجویان نظام علمی وکاربردی و راه‌اندازی کسب و کارهای خرد و کوچک است.
به گزارش سازمان بسیج علمی ، پژوهشی و فناوری استان فارس به نقل از خبرگزاری ایسکانیوز، دکتر محمد باقر احمدی سرپرست دانشگاه جامع علمی‌کاربردی واحد استانی فارس با اشاره به برنامه‌های این واحد آموزشی برای توسعه فعالیت­های کارآفرینی برای دانشجویان و فارغ‌التحصیلان، اظهار کرد: اخیرا این واحد از طریق برخی دستگاهها و ارگانهای وابسته مراکزعلمی‌کاربردی به ویژه مراکزی که در جوار کارگاه‌های صنعتی هستند رایزنی‌هایی انجام داده است تا در درجه دانشجویان  براساس واحد درسی کارآموزی در بخشهای تخصصی به‌ کار گرفتهشوند، سپس درصورتی که این واحدهای صنعتی بتوانند بخشی از فارغ‌التحصیلان را در واحد خود جذب کنند امتیازاتی درخصوص رشته‌های جدید و جذب بیشتر به آنها اعطا شود.

وی افزود:در راستای تقویت برنامه‌های مرتبط با کارآفرینی، در 15 مرکز، بخش کارآفرینی فعال شده است که مراکز بصورت عملی و جدید در این بخش درحال فعالیت هستند.

سرپرست دانشگاه جامع علمی‌کاربردی واحد استانی فارس درباره وضعیت دانشجویان شاغل و کارآفرین این مرکز استانی با بیان اینکه « تا کنون آمار دقیقی در این خصوص جمع آوری نشده است»، خاطر نشان کرد: بر اساس مذاکره با مراکز علمی‌کاربردی در رشته های صنعت و خدمات اجتماعی تقریبا نزدیک به 70 درصد دانشجویان واحد استان فارس مشغول به کار شده اند. در زمینه رشته های کشاورزی و هنر نیز امکان اشتغال برای حدود 50 درصد از دانشجویان فراهم شده ‌است.

دکتر احمدی در ادامه با اشاره به اهمیت برگزاری استارت­آپ‌ها و شناسایی ایده­های مختلف از این طریق، به بیان جزئیات استارت‌آپ های برگزار شده از سوی واحد علمی کاربردی استان فارس پرداخت و گفت: این واحد در سال94 دو استارت آپ در حیطه فناوری اطلاعات و ارتباطات برگزار کرده است. در سال جاری نیز تاکنون یک استارت‌آپ برگزار شده و برنامه ریزی برگزاری 4 استارت آپ در زمینه کشاورزی، مکانیک، فناوری اطلاعات در دست اقدام است.

سرپرست دانشگاه جامع علمی‌کاربردی واحد استانی فارس درباره برگزاری بازارچههای ارائه دستاوردهای دانشجویان دانشگاه را برای شناساندن آنها به جامعه خاطر نشان کرد: تاکنون همزمان با برگزاری نمایشگاه اشتغال در دانشگاه، دو مرتبه بازارچههایی جهت ارائه دستاوردهای دانشجویان وشناساندن آنها به جامعه برگزار شده که با استقبال خوبی مواجه شده و مردم و برخی صنایع با حضور در این بازارچهها اقدام به خرید محصولات و دستاوردهای دانشجویی کردهاند.

دکتر احمدی در ادامه رشتههایی از جمله تاسیسات ساختمان و نصب در حوزه پتروشیمی، ماشین‌افزار، جوشکاری، مکانیک خودرو در گروه صنعت و رشته‌های حسابداری و حقوق در گروه خدمات را به عنوان رشته‌های اشتغال­زا در این استان عنوان کرد.

وی با ارائه پیشنهاداتی در راستای افزایش اشتغال­زایی فارغ­التحصیلان دانشگاهی به ویژه فارغ‌التحصیلان داشگاه جامع تاکید کرد: در بحث اشتغال مهمتر از هر اقدامی، راه اندازی فضای مناسب کسب و کار است که این فضا نیاز به در نظر گرفتن پارامترهای مختلف سیاسی، اقتصادی و حتی فرهنگی دارد.

سرپرست دانشگاه جامع علمی‌کاربردی واحد استانی فارس با بیان اینکه «بهترین راه افزایش اشتغال زایی، راه اندازی کسب و کارهای خرد و کوچک است»، اظهار کرد: استان فارس درحوزه کشاورزی بدلیل خشکسالی‌های اخیر وضعیت چندان مطلوبی ندارد. در حوزه صنعت نیز بدلیل مشکلات این بخش، بیشتر بنگاه‌های صنعتی با کمترین ظرفیت مشغول بکار هستند، بخش خدمات نیز به نحوی متاثر از این دو بخش است.با توجه به این شرایط نمی توان انتظار داشت که با راه اندازی بنگاه‌های صنعتی بزرگ بتوان زمینه کسب و کار فارغ التحصیلان را فراهم کرد، بلکه تنها چاره در این وضعیت تقویت فرهنگ کارآفرینی در بین دانشجویان نظام علمی و کاربردی و راه اندازی کسب و کارهای خرد و کوچک است.

دکتر احمدی در پایان بازنگری رشته‌ها و منابع درسی، بازنگری سرفصل دروس و توجه جدی به دروس کارورزی و پروژه را به عنوان اقدامات مورد نیاز برای توسعه فعالیت‌های متناسب با نیاز جامعه و بازارکار مطرح کرد.

نام:
ایمیل:
* نظر: