يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۰۷:۱۴:۱۹
کد خبر: ۹۸۲۶۸
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۱
رئیس جهاد دانشگاهی جهرم خبر داد :
رئیس جهاد دانشگاهی جهرم از راه‌اندازی بانک سلول‌های بنیادی خون بندناف پژوهشگاه رویان در این شهر خبر داد.

به گزارش سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان فارس ، محسن فصیحیان عصر امروز در جمع خبرنگاران از راه‌اندازی بانک  سلول‌های بنیادی خون بندناف پژوهشگاه رویان در این شهر خبر داد و اظهار داشت: بانک اهدای سلول‌های بنیادی ایران، نخستین بانک اهدای سلول بنیادی خون بندناف در شرق مدیترانه است که به‌منظور جمع‌آوری و ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی خون بندناف نوزاد برای کاربردهای درمانی توسط پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی راه‌اندازی شد و به‌عنوان تنها ارائه‌کنندهٔ خدمات ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی خون بندناف در کشور فعالیت می‌کند.

رئیس جهاد دانشگاهی جهرم گفت: در حال حاضر، جهاد دانشگاهی شعبهٔ جهرم، خدمات مشاوره، نمونه‌گیری و ذخیره‌سازی خون بندناف را برای خانواده‌های خواهان که امکان ذخیره‌سازی سلول‌های خون بندناف فرزندشان وجود دارد، انجام می‌دهد.

وی با اشاره به آموزش دو تن از کارکنان برای مشاوره و نمونه‌گیری در اتاق عمل، افزود: بانک خون بندناف با ذخیره‌سازی خون بندناف، سلامتی آیندهٔ کودک را برای 20 سال، با هزینه‌ای بسیار اندک، تأمین و تضمین می‌کند.

به گفتهٔ وی، ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی هیچ‌گونه خطری برای مادر و یا نوزاد ندارد و از قسمت دورریختنی جفت و بندناف پس از جداسازی نوزاد، خون‌گرفته می‌شود و امکان ذخیره‌سازی خون ‌بندناف فقط یک‌بار و در زمان تولد برای هر فرد در طول زندگی وجود دارد.

فصیحیان تأکید کرد: خون بندناف خونی غنی از سلول‌های بنیادی است که به‌عنوان جایگزینی قابل‌اعتماد برای سلول‌های بنیادی مغز استخوان در درمان بیماری‌های صعب‌العلاج استفاده می‌شود.
وی در ادامه گفت: اگر برای یکی از فرزندان خانواده‌های چندفرزندی بیماری پیش آید، با توجه به انجام آزمایش‌های اولیه و هم‌خونی یا هم‌سلولی، امکان استفاده از سلول‌های بنیادی مغز استخوان خواهر یا برادر برای بیمار و از فرزند برای پدر و مادر خواهد بود.
به گفتهٔ مسؤول جهاد دانشگاهی جهرم، نگهداری خون بندناف جنین به سه صورت نگهداری یا اهدا در خانواده‌هایی که ضریب خطر بدخیمی بالا دارند، نگهداری یا اهدا در خانواده‌هایی که ضریب خطر بدخیمی پایین دارند و نگهداری یا اهدا برای بیماران خاص امکان‌پذیر است.
وی همچنین دربارهٔ بیماری‌های قابل‌درمان به کمک سلول‌های بنیادی، از بیماری‌هایی مانند سرطان خون، تالاسمی، کم‌خونی مادرزادی، نقص سیستم ایمنی، پارکینسون، بیماری‌های قلبی، کبدی، دیابت، دیستروفی عضلانی، آسیب‌های نخاعی، سکته، آرتروز، فلج مغزی، بیماری‌های پوستی و زیبایی، پیسی، بیماری‌های چشمی، طاسی و مراحل پس از شیمی‌درمانی در انواع سرطان‌ها و بسیاری از بیماری‌های مزمن و حاد دیگر، نام برد.

رئیس این مرکز تصریح کرد: متقاضیان ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی خون بندناف باید با مراجعه به کارشناس بانک خون جهاد دانشگاهی شهرستان جهرم، در ابتدا باید مشاوره بگیرند و آزمایش‌های لازم را در ماه نهم بارداری انجام دهند.

وی ادامه داد: با تأیید سلامتی مادر، عقد قرارداد، جمع‌‌آوری نمونهٔ خون بندناف و ذخیره‌سازی صورت می‌گیرد.

به گزارش فارس، امکان ثبت‌نام در بانک خون بند ناف با مراجعهٔ حضوری و مشاوره از کارشناس دفتر بانک خون جهاد دانشگاهی، صورت می‌گیرد.

نام:
ایمیل:
* نظر: