جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۱۴:۴۵:۵۳
کد خبر: ۹۸۲۷۲
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۰
مدیر کل آموزش و پرورش فارس:
مدیر کل آموزش‌وپرورش استان فارس گفت: اعتبار پژوهش در آموزش‌وپرورش صفر است.

به گزارش سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان فارس ، حمیدرضا آذری در همایش تجلیل از فعالان و برگزیدگان  عرصه پژوهش آموزش‌وپرورش استان فارس اظهار داشت: اعتبار پژوهشی در آموزش‌وپرورش صفر است.

وی با اشاره به اهمیت ندادن به بحث پژوهش در کشور گفت: هرگاه دور یکدیگر جمع می‌شویم از اهمیت تحقیق و پژوهش حرف می‌زنیم و جالب این است که اعتبار پژوهشی در کشور در حد صفر است.

آذری افزود: اگر برداشت درستی از دین اسلام داشتیم به تمدن باشکوه چند قرن پیش برمی‌گشتیم، علتی که در کشور ما پژوهش شکل نمی‌گیرد را به‌خوبی تشخیص می‌دادیم.

این مقام مسؤول ادامه داد: بوعلی سینا، ابوریحان بیرونی و بسیاری از بزرگان علمی کشور ما با بهره بردن از تعالیم ارزنده اسلام آن خدمات ارزشمند را به جامعه بشری هدیه کردند.

مدیر کل آموزش‌وپرورش استان فارس گفت: باید نگاه خود را به دین درست کنیم، چراکه اسلام به ما می‌گوید  باید درباره تمام مسائل پژوهش کنیم و این‌همه سفارش به تفکر در قرآن به همین دلیل است.

وی با انتقاد از انجام کارهای سطحی در انجام کار پژوهشی اظهار داشت: در همین ایام محرم هیچ کتاب پژوهشی راجع به نهضت عاشورا نوشته نمی‌شود و این روحیه کم‌تحرکی در پژوهش‌های دینی، با اصل اسلام در تقابل است.

آذری افزود: در اسلام معتقد به اصل علت و معلول هستیم و باید با تحقیق و پژوهش به حقیقت امور برسیم اما شوربختانه نوع نظام آموزشی و سیستم آموزشی منجمد اجازه خلاقیت نمی‌دهد.

این مقام مسؤول همچنین گفت: تمام محققان درجه اول ما از دین بهره بالایی گرفتند چراکه دین را خوب می‌فهمیدند درحالی‌که ما دانش آموزان را وادار به قرآن خواندن می‌کنیم بدون اینکه دعوت به تفکر و تعمق در آن کنیم.

وی افزود: در ایران با ظرفیت‌هایی که داریم اگر برداشت‌های خود را از دین درست کنیم حرف‌های بسیاری در زمینه کارهای پژوهشی خواهیم داشت و هر مدیری اگر دانش‌آموز و مدیر خلاقی را دید باید به او احترام بگذارد.

آذری در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: یکی دیگر از اشکالات اساسی ما از ابتدای انقلاب این بوده که نتوانسته‌ایم نظر اسلام را درباره مسائل مهمی مانند سرمایه و ثروت درست نشان دهیم.

مدیر کل آموزش‌وپرورش استان فارس گفت: اگر اعتقاد داشته باشیم که باید انسان‌هایی را تربیت کنیم تا برای دیگران سودمند باشند بنابراین نوع نگاه خود را نیز باید عوض کنیم.

این مقام مسؤول اظهار داشت: پول و ثروت اگر پرستیده شود و هدف پول جمع‌کردن باشد بد بوده اما به کار بردن ثروت در راستای خدمت به جامعه بسیار پسندیده است.

وی افزود: داشتن خانه بزرگ و زیبا و زندگی خوب از نظر اسلام هیچ اشکالی ندارد به شرط آنکه افراد از ثروت خود برای خدمت به جامعه و انسان‌ها استفاده کنند.

آذری با اشاره به کج‌اندیشی‌ها در زمینه تولید ثروت و سرمایه‌داری اظهار داشت: به دلیل بد فهمیدن دین برای نمونه در این کلان‌شهر چندمیلیونی آیا می‌شود یک نفر را پیدا کرد که اتومبیل خود را در اختیار زوجی فقیر تنها در شب عروسی‌ آنان قرار دهد؟

مدیر کل آموزش‌وپرورش استان فارس ادامه داد: اگر برداشتمان از دین اسلام درست بود، هیچ نشانی از فقر و فساد در جامعه نداشتیم و سرمایه‌داران ما پول و ثروت خود را در راستای رفاه تمام اقشار جامعه به‌کار می‌بردند.

وی در پایان با اشاره مجدد به اهمیت تحقیق و پژوهش گفت: تا زمانی که در سیستم آموزشی، معلمان خلاق و باسواد نداشته باشیم، در کلاس درس حرکتی ایجاد نمی‌شود.

آذری افزود: باید ورودی‌های خود را در آموزش‌وپرورش سامان دهیم و نیروهایی را در اینجا به کار گیریم که مهارت معلمی و آموزشی داشته باشند نه اینکه فردی را که بی‌کار است یا نیاز به شغل دارد وارد سیستم آموزشی کنیم.

نام:
ایمیل:
* نظر: