شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۱۷:۳۶:۰۶
کد خبر: ۹۸۳۰۸
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۸
فارس
سعید قاسمی مدیریت حلواسازی یاس زرقان گفت: به دلیل تقاضای زیاد حلوا ارده معمولا این محصول خوشمزه در دیگر استان های هم جوار پخش و توزیع می شود، که دیگر هموطنان بتوانند از این نعمت الهی برخوردار شوند.

به گزارش سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان فارس ، به نقل از شیرازه ، زرقان یک جامعه سنتی کشاورزی است،و محصولات کشاورزی متنوعی از قبیل گندم، جو،ذرت، سیفی جات و انگور کشت می کنند و همچنین یکی از مراکز تولید حلوا ارده است که برای تولید آن از بهترین مواد اولیه در فرایند ساخت آن استفاده می کنند.

تاریخچه حلوا ارده(حلورده) به دوران صفویه برمی ‌گردد، اولین بار شاه‌عباس از شیخ‌بهایی خواست تا یک فرمول غذایی بسازد که کم‌ حجم بوده و برای استفاده سربازان مناسب باشد، او نیز غذایی متشکل از کنجد آسیاب شده و شیره کشمش پیشنهاد کرد و این نمونه مقدماتی از حلوا ارده امروزی بود.

سعید قاسمی مدیریت حلواسازی یاس زرقان گفت:به دلیل تقاضای زیاد آن معمولا این محصول خوشمزه در دیگر استان های هم جوار پخش و توزیع می شود، که دیگر هموطنان بتوانند از این نعمت الهی برخوردار شوند.

وی گفت:شهر زرقان ازبزرگترین تولید کنندگان حلوای ارده دراستان فارس است و صنعت حلواپزی از سالیان قبل در این شهر رواج داشته و به خاطر وجود باغات انگور و زمین های قابل کشت کنجد محیط خوبی را برای ساخت و پخت و پز حلوا فراهم کرده است.

قاسمی گفت :در این کارگاه ۴ نوع حلوا اعم از "ارده،شکری،کشی،کنجدی”پخت میشودو علاوه بر حلوا،روغن ارده که عصاره کنجد است و تقویت کننده عضلات قلب و دارای انزی و کالری زیاد میباشد.

وی ادامه داد :حلوا ارده را باید در محلی خنک و دور از تابش مستقیم نور خورشید نگهداری کرد،تاریخ مصرف حلوا ارده را به دقت بخوانید، به دلیل این که حلوا ارده دارای کنجد می باشد که سرشار از اسیدهای چرب اشباع نشده است، خیلی زود در مجاورت با هوای گرم و تحت تاثیر نور و گرما، چربی‌ های آن با اکسیژن ترکیب شده و طعم بدی پیدا می‌ کند بنابراین باید در جای خشک و خنک نگهداری شود.

وی در ادامه گفت:با آمدن شکر به بازار، حلوا شکری جای حلوا ارده را گرفت،از آنجا که جزء اصلی این ماده غذایی کنجد است، غذایی مقوی و پُرخاصیت و البته پُرکالری به شمار می‌آید.

نام:
ایمیل:
* نظر: