شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۱۱:۰۸:۰۶
کد خبر: ۹۸۶۵۵
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۳
فارس
رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران گفت: 88 هزار بنگاه تولیدی کوچک مقیاس که دارای پروانه ی بهره برداری هستند 42 درصد اشتغال و 17 درصد ارزش تولیدات صنعتی را به خود اختصاص داده اند.
به گزارش سازمان بسیج علمی ، پژوهشی و فناوری استان فارس ، به نقل از صدا و سیمای مرکز فارس ؛ علی یزدانی در نشست خبری با اعلام این خبر در تشریح اقدامات سازمان متبوع خود، افزود: تا پایان شهریور سال 92 به تعداد 922 شهرک و نواحی صنعتی مصوب در کشور وجود داشته که این تعداد تا 9 ماهه امسال به 958 فقره رسیده است.

وی در ادامه با اعلام اینکه در دولت یازدهم 366 ناحیه و شهرک صنعتی مصوب شده است، افزود: در مجموع 358 ناحیه و شهرک صنعتی تا پایان 9 ماهه امسال در کل کشور به تصویب رسیده است.

معاون وزیر صنعت ، معدن و تجارت، در بخش دیگری از سخنان خود گفت: هم اکنون تعداد 90 شهرک صنعتی غیر دولتی در کشور وجود دارد که از این تعداد 46 شهرک دارای پروانه تاسیس صنعتی و 44 شهرک دیگر دارای پروانه بهره برداری صنعتی می باشند که واحدهای به بهره برداری رسیده این گونه شهرک ها اشتغال 118 هزار و 416 نفر را در 5 هزارو 894 واحد صنعتی تامین کرده اند.

یزدانی در ادامه تشریح اقدامات بعمل آمده حوزه کاری سازمان سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران یادآور شد: با کمک وزارت جهاد کشاورزی تاکنون 136 هزارو 607 هکتار اراضی در اختیار در کشور وجود داشته که 54 هزارو 268 هکتار آن از نوع زمین صنعتی است.

رییس سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران با اعلام اینکه این سازمان مسئولیت اجرای 9 منطقه ویژه اقتصادی کشور را عهده دار است، افزود: که 7 منطقه در دست بهره برداری و 2 منطقه دیگر در مرحله ساخت و ساز می باشند که استانهای یزد ولرستان در دست بهره برداری و استانهای سمنان، بوشهر و غیره در مرحله ساخت و ساز می باشند.

*بانک ها بنگاه های تملک شده را تعیین تکلیف کنند

رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی گفت: 1100 طرح یا بنگاه تولیدی در داخل شهرک‌ها و نواحی صنعتی از جانب  بانک ها تملک شده که بانک ها طبق قانون مکلف هستند این بنگاه‌ها را تعیین تکلیف کنند.

علی یزدانی افزود: این بنگاه ها یا باید ازجانب سیستم بانکی فعال شوند و یا به صاحبانشان برگردانده شوند. 

وی ادامه داد: بدهی بنگاه‌ها به سیستم بانکی بعضاً آنقدر زیاد شده که سرمایه‌گذار اولیه نیز به دنبال پس‌گیری واحد نیست، در این شرایط بانک‌ها مکلفند این بنگاه‌ها را به مزایده بگذارند که پیگیری این مسئله در دستور کار وزارتخانه قرار دارد.

مدیر عامل سازمان صنایع کوچک درباره پرداخت تسهیلات به واحدهای کوچک صنعتی نیز گفت: امسال 58 هزار و 999 واحد و طرح صنعتی برای دریافت تسهیلات ثبت‌نام کرده‌اند که 36 هزار و 600 طرح و واحد در کارگروه‌های استانی مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

وی ادامه داد: به این ترتیب به 10 هزار و 141 طرح و واحد صنعتی، تسهیلات 7 هزار و 200 میلیارد تومانی پرداخت شده و بانک‌ها نیز به صورت مستقیم به 8 هزار و 952 طرح و واحد، تسهیلات 5 هزار و 900 میلیارد تومانی اعطا کرده‌اند.

وی اضافه کرد: در مجموع 19 هزار و 93 طرح و واحد صنعتی از تسهیلات 12 هزار و 100 میلیارد تومانی برخوردار شده‌اند.

یزدانی ادامه داد: 750 میلیارد تومان از تسهیلات پرداختی صرف خرید مواد اولیه و تجهیزات شده است و 1116 طرح و واحد صنعتی 
دریافت‌کننده تسهیلات مورد بازدید کارشناسان وزارت صنعت قرار گرفته‌اند. 

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه وزیر صنعت در نامه‌ای به گمرک درخواست لغو جریمه 3 هزار میلیارد تومانی شرکت کره‌ای واردکننده لوازم خانگی را داشته است،‌ به نظر شما اینگونه رفتارها چه تأثیری بر وضعیت صنایع کوچک تولیدکننده لوازم خانگی خواهد داشت؟ گفت: این سؤال را باید از وزیر صنعت بپرسید، اما من هم امروز با وزیر صنعت جلسه دارم و سؤال شما را منتقل خواهم کرد.

وی تأکید کرد: واردات در چارچوب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تا جایی که به تولید داخل ضربه نزند و تکمیل کننده زنجیره تولید باشد، لازم است اما اگر واردات مشابه کالای داخلی باشد و معافیت نیز بخواهیم به واردکننده چنین کالایی بدهیم، جای سؤال دارد. 
ایجاد 32 شهرک و ناحیه صنعتی متوقف شد

وی در ادامه در واکنش به صحبت‌های رئیس اتاق بازرگانی ایران در خصوص عدم مطالعه و مکان‌یابی دقیق برخی شهرک‌های صنعتی، گفت: تعدادی از شهرک‌های صنعتی در دولت نهم و دهم در سفرهای استانی مصوب شده بود که از نظر توجیه اقتصادی جای تأمل داشتند.

یزدانی ادامه داد: برخی از این طرح‌ها با مشکلات زیست محیطی، مشکل تأمین زمین، مشکل مکان‌یابی و تأمین آب و برق روبه‌رو بودند که در نهایت، در یک محدوده زمانی سه ساله اجرای 32 شهرک و ناحیه صنعتی فریز شد تا شرایط منطقه برای سرمایه‌گذاری فراهم شود البته در مورد بقیه شهرک‌ها نیز مطالعات مکان‌یابی و توجیه فنی و اقتصادی انجام خواهد شد. 

وی با بیان اینکه شهرک صنعتی مصوب بدون مطالعه اقتصادی نداشته‌ایم گفت: 14 مصوبه دولت قبل در خصوص  ایجاد شهرک و ناحیه صنعتی ازجانب دولت فعلی باطل شد.

راه‌اندازی مجدد 2855 واحد صنعتی تعطیل

وی تأکید کرد: اگر زمینی برای مدت 6 ماه،‌ یک سال و یا دو سال در اختیار فردی قرار گیرد اما تولید صنعتی اتفاق نیفتد، قرارداد آن را باطل می‌کنیم و پول سرمایه‌گذار را برمی‌گردانیم، پس از آن هم زمین به سرمایه‌گذار جدید واگذار می‌شود. 

مدیر عامل سازمان صنایع کوچک همچنین با اشاره به راه‌اندازی 3319 بنگاه صنعتی تعطیل در شهرک‌های صنعتی طی سال‌های اخیر، گفت: 2855 واحد صنعتی تعطیل در دولت جدید مجدداً راه‌اندازی شدند که 832 واحد مربوط به 9 ماهه اخیر بوده است. 
تلاش چینی‌ها برای حضور در صنعت خودرو،مصالح ساختمانی و نفت و گاز و پتروشیمی

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص حضور شرکت‌های چینی در منطقه ویژه بم نیز گفت: خودروساز چری چین به  این منطقه وارد شده و در حال حاضر 200 هکتار زمین را در اختیار دارد که این میزان قابل افزایش تا 400 هکتار است.

وی ادامه داد: شرکت چری با 5 واحد تولیدکننده قطعات خودرو برای تولید رادیوپخش،‌ صندلی خودرو و یکسری تجهیزات داخلی خودرو قرارداد بسته است. 

وی ادامه داد:‌ چینی‌ها قول دادند در سال 2017 در منطقه بم سرمایه‌گذاری کنند.
به گفته یزدانی، شرکت‌های چینی برای حضور در زمینه مصالح ساختمانی و حوزه پایین‌دستی نفت، گاز و پتروشیمی نیز از ما اطلاعات خواسته‌اند که ما نیز این اطلاعات را به آنها ارائه کرده‌ایم. 

عدم اظهارنظر در مورد تأثیر نوسان نرخ ارز بر واحدهای تولیدی

مدیر عامل سازمان صنایع کوچک در مورد تأثیر افزایش نرخ ارز بر قیمت تمام‌ شده صنایع نیز گفت: افزایش نرخ ارز به بنگاه‌های صادرکننده کالا کمک خواهد کرد، اما در مورد بنگاه‌هایی که قابلیت صادرات ندارند، این طور نیست. 

وی ادامه داد: دولت و بانک مرکزی در جهت کنترل نوسان نرخ ارز اقدام کرده‌ است و یقیناً بازار به وضع سابق برمی‌گردد. وی در پاسخ به این سؤال خبرنگاری که پرسد اگر بازار به وضعیت قبل برنگردد چطور؟ فقط گفت: بگذارید ببینیم چه اتفاقی می‌افتد. 

وی همچنین با اشاره به پیشنهاد ارائه شده از سوی دولت به مجلس برای اشتغال‌زایی در مناطق روستایی، گفت: این موضوع بعد از بررسی بودجه 95 در دستور کار قرار می‌گیرد که تا یک ماه آینده نهایی خواهد شد. 

وی تصریح کرد: این طرح برای افزایش بهره‌وری در نواحی روستایی و اشتغال‌زایی برای روستائیان از محل منابع 1.5 میلیارد تومانی صندوق توسعه ملی اجرا می‌شود.

بازگشت 30 درصد مالیات بر ارزش افزوده به شهرک‌های صنعتی

یزدانی ادامه داد: علاوه بر این با پیشنهاد دولت و موافقت مجلس، در جهت حمایت از شهرک‌های صنعتی، 30 درصد از مالیات بر ارزش افزوده سهم شهرداری‌ها که از داخل شهرک‌ها و نواحی صنعتی وصول می‌شود، از سال آِینده به خود شهرک‌ها بازگردانده خواهد شد.

به گفته وی، بنگاه‌هایی که به دلیل عدم پرداخت اقساط تسهیلات خود مشمول جریمه شده بودند نیز در چارچوب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مورد تخفیف قرار گرفته‌اند به طوری که تا 90 درصد جرایم مشمول تخفیف شده و این طرح تا پایان سال نیز تمدید شده است.

وی در خصوص تأمین نقدینگی واحدهای صنعتی از محل کمک‌های فنی و اعتباری نیز گفت: 3 هزار و 420 میلیارد ریال تسهیلات از محل کمک‌های فنی و اعتباری و اجرای طرح نوسازی در قالب 1642 قرارداد و با اشتغال‌زایی 134 هزار نفری از شهریور 92 تا شهریور 95 به متقاضیان پرداخت شده است.

نام:
ایمیل:
* نظر: