يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۱۰:۲۱:۳۷
کد خبر: ۹۹۱۶۳
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۸
فارس
کارشناس مسئول بهره برداری مدیریت منابع طبیعی شهرستان خنج گفت: 2 تن گیاه دارویی آنغوزه از سطح پنج هزار هکتار از اراضی منابع طبیعی این شهرستان برداشت شد.
به گزارش سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان فارس به نقل از خبرگزاری ایرنا ،  شکرالله بهی، بیان داشت: سطح رویش گیاه دارویی آنغوزه در شهرستان خنج افزون بر هشت هزار هکتار است و این شهرستان مقام نخست را در تولید این گیاه به خود اختصاص داده است اما در سال زراعی جاری به دلیل کاهش میزان بارندگی در این منطقه، برداشت این گیاه دارویی به 2 تن کاهش یافت.
وی افزود: ارتفاعات کوه هوا و شونگ در جنوب شهرستان جنج و رشته کوه لیتویه در شمال این شهرستان، مهم ترین رویشگاه این گیاه ارزشمند دارویی است و در صورتیکه باران کافی در این منطقه ببارد تا هشت تن آنغوزه قابل برداشت است.
بهی ادامه داد: در شهرستان خنج صدها گونه مختلف از گیاهان دارویی می روید اما گیاه دارویی آنغوزه در صدر همه گیاهان قرار دارد.
وی اظهار داشت: این گیاه دارویی کوهستانی که از هدایای الهی است، در ارتفاع یک هزار و 500 متری و بالاتر می روید
و به دلیل ویژگی های منحصر به فرد مانند، زود بازده بودن، ارز آوری فراوان و اشتغالزایی مورد توجه قرار دارد.
او گفت: برداشت این گیاه فقط با داشتن مجوز انجام می شود و برداشت غیرقانونی آن جرم محسوب می شود و هم اینک تنها هشت بهره بردار در کوه هوا خنج مجاز به انجام این کار هستند.
این کارشناس منابع طبیعی ادامه داد: شیره آنغوزه پس از خشک شدن به صورت صمغ گیاهی در طب سنتی مصرف می شود و بهای هر کیلو از این صمغ یک میلیون ریال است.
بهی اضافه کرد: بومیان محلی در فصل بهار از ساقه این گیاه به عنوان سبزی با ماست مصرف می کنند و از بین بردن انواع انگل در بدن انسان و جانوران از جمله خاصیت های این گیاه دارویی است.
او گفت: به طور معمول هر گیاه آنغوزه، 20 تا40 گرم شیره دارد که از آن دهها نوع ماده دارویی ارزشمند به دست می ‌آید اما به دلیل نبود صنایع فرآوری در ایران، آنغوزه به عنوان یکی از با ارزش ترین گونه های گیاهان دارویی به شماری از کشورها از جمله آلمان، هندوستان و امارات صادر می‌ شود.
گیاه آنغوزه از تیره چتریان با خواص فراوان است. این گیاه بوی تند و طعم گسی دارد. صمغ این گیاه که از ریشه‌ آن گرفته می‌شود به عنوان داروی گیاهی در طب سنتی و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد.
شهرستان خنج در فاصله 265کیلومتری جنوب شیراز واقع شده است
نام:
ایمیل:
* نظر: