يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۲۳:۵۲:۳۹
کد خبر: ۹۹۴۲۲
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۴
معاون فنی جهاد کشاورزی کازرون عنوان کرد :
معاون فنی جهاد کشاورزی کازرون یکی از مشکلات بخش کشاورزی این شهرستان را نبود صنایع تبدیلی و بسته‌بندی عنوان کرد و گفت: اگر در زمان تولید محصول مرکبات صنایع تبدیلی و بسته‌بندی موجود باشد از ضرر و زیان به کشاورزان جلوگیری خواهد شد.

به گزارش سازمان بسیج علمی ، پژوهشی و فناورس استان فارس به نقل از خبرگزاری فارس ، مهرداد بازیار با بیان اینکه سطح زیر کشت مرکبات در این شهرستان 6 هزار و 300 هکتار است، اظهار داشت: کازرون دارای میانگین تولید 20 تن مرکبات در هکتار و در مجموع 125 هزار تن در سال است و این محصولات باغی را روانه بازارهای داخلی و خارجی می‌کند.

وی افزود: در کازرون ارقام پرتقال شامل انواع ناول‌ها، واشنگتن ناول، تامسون، توسرخ، معمولی و خوشه‌ای و انواع نارنگی‌ها شامل خارو، یافا و معمولی و همچنین لیمو بکرای و لیموشیرین وجود دارد.

این مسؤول با اشاره به اینکه استان فارس یکی از قطب‌های تولید مرکبات در کشور است، گفت: بعد از جهرم، داراب و قیروکارزین، کازرون مقام چهارم تولید مرکبات در استان فارس را داراست.

معاون فنی جهاد کشاورزی کازرون بابیان اینکه منطقه شاپور بیشترین سطح زیر کشت مرکبات این شهرستان را دارد، اضافه کرد: به ترتیب قائمیه حومه شهر، بالاده، کوهمره نودان، فامور و خشت رتبه‌های بعدی سطح زیر کشت مرکبات در این شهرستان را دارند.

بازیار یکی از عوامل محدودکننده باغ‌های مرکبات در کازرون را کم شدن آب چاه‌ها و خشک‌سالی‌های اخیر دانست و تصریح کرد: با توجه به اینکه بیشترین سطح زیر کشت در منطقه شاپور و در مسیر رودخانه شاپور است می‌توان با اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری این مشکل را تا حدودی کنترل کرد.

وی در ادامه گفت: با ایجاد سد و آب‌بند می‌توان آب را راکد کرد و باعث نفوذ آن به لایه‌های زیرین خاک شد که این خود تأثیر مثبتی در آبدهی چاه‌های آب در این منطقه خواهد داشت.

معاون فنی جهاد کشاورزی کازرون یکی دیگر از عوامل محدودکننده در باغ‌های مرکبات این شهرستان را سرمازدگی دانست و افزود: کشت ارقامی که تحمل سرمای بیشتری را دارند و همچنین کشت مخلوط مرکبات با نخل، راه‌های مناسبی برای این مشکل است.

وی یکی از مشکلات بخش کشاورزی این شهرستان را نبود صنایع تبدیلی و بسته‌بندی عنوان کرد و گفت: اگر در زمان تولید محصول مرکبات صنایع تبدیلی و بسته‌بندی موجود باشد از ضرر و زیان به کشاورزان جلوگیری خواهد شد.

نام:
ایمیل:
* نظر: