جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۰۶:۴۴:۰۲
کد خبر: ۹۹۵۱۹
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۰
فارس
تفاهم نامه مشترک بین دانشگاه شیراز و کمیسیون ملی یونسکو در ایران امضاء شد.
به گزارش سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان فارس به نقل از مهر شیراز، گفت: دانشگاه شیراز در مورد برخی از بند های این تفاهم نامه، هماهنگی های اولیه را نیز انجام داده است و می تواند در اسرع وقت آن ها را عملیاتی کند.

علی اکبر صفوی اظهار داشت: در بحث انتشارات مانند کتب، نشریه یا مجله یونسکو می توان با همکاری مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و دانشگاه شیراز و سازمان یونسکو نسبت به راه اندازی مجدد مجله پیام یونسکو و انتشار آن کمک کند.

وی بیان داشت: با توجه به فضاهای بسیار قابل اهمیت مانند چهارراه ادبیات یا باغ گیاهشناسی ارم درشهر شیراز، دانشگاه شیراز آمادگی دارد با دراختیار قراردادن مکانی مناسب شاهد افتتاح و راه اندازی دفتر نمایندگی یونسکو در شیراز باشیم.

صفوی بیان کرد: در زمینه کرسی های یونسکو با توجه به سابقه همکاری دانشگاه شیراز با صندوق جمعیت بین الملل در رشته های جامعه شناسی آمادگی وجود دارد تا کرسی هایی از یونسکو در حوزه های مختلف مانند حوزه مطالعات زنان و سایر کرسی های متناسب با پیشنهاد یونسکو راه اندازی شود و همچنین آمادگی از طرف دانشگاه شیراز وجود دارد که در زمینه برگزاری کنفرانس ها و همایش های یونسکو، همکاری لازم با یونسکو انجام شود.

در ادامه نصیری قیداری رئیس کمیسیون ملی یونسکو در ایران بیان داشت: از ابتدای ورود به این مجموعه قصد داشتم برخی از کرسی ها و فعالیت های یونسکو را از تهران خارج کنم چرا که همه کرسی های یونسکو در حال حاضر در تهران برگزار می شود و انصاف نیست.

وی ادامه داد:‌دیگران در استان های کشور حق دارند که از سفره خوشنام یونسکو که محصول فرهنگی مشترک همه کشورهای جهان است بهره مند شود بخصوص استان فارس و شهر شیراز که اعتبار کشور ما در صحنه بین المللی محسوب می شود و از طرفی در حوزه های مختلف نامداران بزرگی در این خطه به دنیا آمده اند و در حوزه فکری، علمی و فناوری بشر تأثیرگذار بوده اند.

نصیری اضافه کرد:جایزه ابن سینا را در دنیا ارائه می دهیم که اخلاق در علم و فناوری است و این چیزی است که دنیای امروز واقعا به آن نیاز دارد و آن هم دردنیایی که در حوزه علم و فناوری، بسیار پیشرفت کرده، ولی در حوزه اخلاق خیر.

وی گفت:‌متأسفانه شاهدیم فرهنگ هزاران ساله ما مظلوم واقع می شود و فعالیت های دهه اخیر ما مانند دفاع مقدس بصورت وارونه در دنیا جلوه داده می شود. به عنوان مثال رفتاری که ما در دوران دفاع مقدس با اسرای عراقی انجام دادیم در مقایسه با رفتاری که آن ها با رزمندگان ما انجام دادند به اندازه انسانیت تا حیوانیت متفاوت است ولی متأسفانه در دنیا این رفتار را وارونه جلوه می دهند.

نصیری اضافه کرد: بعضا دیدگاه های تنگی نسبت به یونسکو وجود دارد که متأسفانه اشتباه است.از دریچه یونسکو می توان برای دیده شدن چهره واقعی ایران در دنیا استفاده کرد. نه زیاد و نه کم ولی باید واقعیت را به دنیا گفت. به عنوان مثال در سفر یک توریست به ایران دیدگاه او نسبت به ایران عوض می شود لذا باید آداب بین الملل را بلد بود و نیروهای توانمند بین المللی را تقویت کرد و از حاضر شدن در صحنه های بین المللی و اینکه ممکن است ببازیم نیاید ترسید.

وی گفت:‌دشمنان سرسخت یونسکو، آمریکا و اسرائیل هستند و این طبیعی است، به عنوان مثال در سال ۲۰۱۱ در کنفرانس عمومی یونسکو وقتی فلسطین عضو سازمان یونسکو شد شور و نشاطی به پا شد چند کشور مخالفت کردند و مابقی کشورها همه با عضویت فلسطین موافقت کردند و درآنجا اسرائیل کوچک شد. آمریکا سال هاست با یونسکو قهر است و حق عضویتش که عدد بالایی است و یک سوم بودجه یونسکو را تشکیل می دهد، نمی پردازد.

رئیس کمیسیون ملی یونسکو در ایران بیان داشت:‌یونسکو مانند شورای امنیت سازمان ملل نیست که در آن آمریکا حق وتو داشته باشد و محکم جلوی آمریکا ایستاده است. چون فضای یونسکو فضایی کاملاً فرهنگی است لذا به راحتی تسلیم نمی شویم.

وی وعده داد که استان فارس اولین استانی باشد که نمایندگی دفتر یونسکو در آن افتتاح شود.

گشتاسبی راد سرپرست دانشگاه شیراز اعلام کرد: امیدواریم این تفاهم نامه موجب برکت برای استان فارس و کشور ایران باشد و امیدواریم دانشگاه شیراز بتواند با سازمان یونسکو همچون گذشته همکاری مطلوب و خوبی داشته باشد

نام:
ایمیل:
* نظر: