کد خبر: ۱۰۰۸۵۳
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۳
مشاور وزرای دفاع سابق آمریکا هشدار داد
به گزارش تنویر ، «درک شولت» مشاور اسبق دو وزیر دفاع آمریکا بین سال‌های 2011 و 2013 در تحلیلی اقدامات تحریک‌آمیز اخیر «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا علیه ایران را مورد بررسی قرار داده و نوشته که وی احتمالاً به زودی از خط قرمزی که برای تهران تعیین کرده، پشیمان خواهد شد.
وی که مشاور ارشد «لئون پانه‌تا» و «چاک هیگل» دو وزیر دفاع پیشین آمریکا بوده، در آغاز این یادداشت در فارن‌پالیسی می‌نویسد: «تیم رئیس‌جمهور دونالد ترامپ در حالی که کمتر از دو هفته است که روی کار آمده است، خط قرمز جدید خود را تعیین کرده است. ترامپ ممکن است به زودی بابت این کار پشیمان شود».
«مایکل فلین» مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز چهارشنبه به صورت غیرمنتظره در نشست خبری کاخ سفید حاضر شد و با قرائت بیانیه‌ای شدیداللحن گفت که دولت ترامپ «از امروز، ایران را زیر ذره‌بین» قرار داده است.
«فارن‌پالیسی» این بیانیه «مایکل فلین» را با حضور چهار سال پیش «باراک اوباما» رئیس‌جمهور وقت آمریکا مقایسه کرده است. اوباما در آن سخنرانی گفت که استفاده از سلاح‌های شیمیایی خط قرمز دولت او برای حمله به سوریه خواهد بود.
 «درک شولت» نوشته به عنوان فردی صاحب سمت در پنتاگون که مسائل سوریه جز مسئولیت‌هایش بوده به یاد می‌آورد که دولت اوباما در حالی که می‌دانسته استفاده از سلاح‌های شیمیایی معادلات بازی را تغییر خواهد داد برای پاسخ به آن تصمیم نگرفته بود.
او می‌نویسد: بیانیه اوباما حاصل یک فرایند سیاست‌گذاری جامع و برآمده از (تصمیم‌گیری) چندین نهاد نبود، بلکه پاسخی فی‌البداهه به سوال فرضی یک خبرنگار بود.
«شولت» در ادامه استدلال می‌کند: با آنکه بیانیه روز چهارشنبه فلین بداهه‌گویی نبود، هیچ شواهدی در تأیید متکی بودن آن به یک فرایند سیاست‌گذاری، وجود ندارد.
مقام اسبق پنتاگون به عنوان شاهدی بر این استدلال به اظهارات مقام‌هایی در ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا پس از بیانیه فلین اشاره کرده که از عدم تغییر در وضعیت نظامی واشنگتن خبر داده بودند.
وی، در ادامه می‌افزاید: «بنابراین اطمینان دارم برنامه‌ریزان پنتاگون همانند تلاش چند ماهه‌ای که برای درک معنی خط قرمز اوباما در جریان بود، هم‌اکنون در تلاش برای سرهم‌بندی کردن معنی عبارت «زیر ذره‌بین» ترامپ هستند.»
او در پایان با بیان اینکه اصرار منتقدان ترامپ بر اینکه خط قرمزی را که در مورد ایران ترسیم کرده، اجرایی کند، می‌تواند نهایتا مسیر منتهی به جنگ عراق را تکرار کند.
وی به منتقدان توصیه کرده است که از چنین کاری دست برداشته و ترامپ را برای عملی کردن اظهاراتش در مورد ایران تحت فشار قرار ندهند.
خطرات تقابل با ایران
به گزارش تسنیم، «دیوید ایگناتیوس» تحلیلگر روزنامه واشنگتن پست نیز در مقاله‌ای نوشت: تقابل با ایران خطرات قابل توجهی به همراه دارد. فرماندهی مرکزی آمریکا هزاران سرباز در عراق و کشورهای خلیج فارس دارد که می‌توانند در برابر اقدامات تلافی جویانه ایران، آسیب پذیر باشند.
در روزهای گذشته در ادامه اقدامات ضد ایرانی، وزارت خزانه داری آمریکا تحریمهای جدیدی علیه 13 فرد و 12 نهاد مرتبط با ایران اعلام کرد.
پس از این اقدام، «جان اسمیت» رئیس موقت دفتر کنترل دارایی‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای گفت این کشور از تمامی ابزارهای لازم برای مقابله با برنامه موشکی ایران استفاده خواهد کرد.
«پائول رایان» رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا در واکنش به این تحریم‌ها گفت: من دولت ترامپ را به دلیل این اقدام و تلاش برای سرکوب برنامه خطرناک موشکی ایران، تحسین می‌کنم.
وی همچنین گفت اعمال تحریم‌ علیه برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران، «کاملا منطقی» است.
رایان در مصاحبه با شبکه «ان‌بی‌سی» هم گفت آمریکا باید توافق هسته‌ای را به صورتی «سفت و سخت» اجرا کند و بر اعمال تحریم‌هایی با بهانه‌های غیرهسته‌ای متمرکز شود.
«باب کورکر» سناتور جمهوری‌خواه و رئیس کمیته روابط خارجی سنا نیز در مصاحبه با شبکه «ان‌بی‌سی» ضمن ابراز خرسندی از اینکه دولت «دونالد ترامپ» به دنبال مقابله با ایران است، گفت: به آن‌ها [مقامات دولت ترامپ] تبریک می‌گویم و از آن‌ها تشکر می‌کنم و آماده همکاری با آن‌ها هستم.
کورکر مدعی شد که اگر با اقدامات ایران در منطقه مقابله نشود، ایران نفوذ خود را بیش از پیش گسترش می‌دهد.
روزنامه واشنگتن پست نیز در گزارشی نوشت: هر تلاشی برای مهار ایران باید به دقت برنامه‌ریزی و اجرا شود. ایران یک دشمن سرسخت است. برای تقابل با ایران باید موضع قوی این کشور در سوریه و عراق را مد نظر قرار داد.
در ادامه گزارش آمده است: دولت ترامپ تحریم‌های تازه‌ای را علیه ایران اعمال کرده است. ولی مقام های ایرانی از طرح این مساله که توافق هسته‌ای با خطر روبرو است، خودداری کرده‌اند.
لفاظی درباره گزینه‌های روی میز علیه ایران
مقامات آمریکایی در حالی درباره گزینه های روی میز علیه ایران لفاظی می کنند که می‌دانند در صورت هرگونه اقدام نظامی علیه کشورمان، پاسخی قاطع و پشیمان کننده دریافت خواهند کرد.
چنانچه ایران بخواهد از گزینه‌های خود علیه آمریکا استفاده کند، به اذعان واشنگتن پست ابتدا مستقیماً به سراغ منافع امریکا در منطقه خواهد رفت.منافعی که ایالات متحده برای حفاظت از آن هزاران سرباز و چندین ناو و ناوشکن را به منطقه گسیل داشته و خودش نیز می‌داند در این زمینه دربرابر ایران کاملاً آسیب پذیر است.
علاوه بر این قدرت موشکی جمهوری اسلامی ایران نیز همواره موجب رعب و وحشت دشمنان بوده است و تحریم های اخیر نیز ناشی از همین وحشت می باشد.
چنانچه آمریکاییها قادر به استفاده از گزینه‌های روی میزشان علیه جمهوری اسلامی ایران بودند قطعا لحظه ای تردید به خود راه نمی‌دادند.
به اذعان کارشناسان و رسانه های غربی گزینه های روی میز ایران چنان هولناک است که آمریکاییها هرگز حتی به طور جدی بر روی گزینه نظامی علیه ایران فکر هم نکرده اند.
چندی پیش «وین مدسن» تحلیلگر و روزنامه‌نگار آمریکایی در مصاحبه با شبکه پرس‌تی‌وی گفت: «آمریکایی‌ها باید به خانه برگشته و ایده غیرمعقول ابرقدرت بودن جهان را فراموش کنند. جهان در حال تحول است و ائتلاف‌ها و اتحادهای منطقه‌ای جدیدی در حال ایجاد است». «استفن کینزر» عضو ارشد بنیاد «واتسون» نیز چندی پیش در مطلبی با عنوان «آمریکا، ابرقدرتی در حال محو شدن» در «بوستون گلوب» نوشت: «در قرن21 آمریکا نمی‌تواند بر جهان مسلط شود. اگر آمریکایی‌ها بتوانند خود را با این واقعیت وفق دهند، برای ثبات جهانی امید وجود دارد، اما اگر ما نپذیریم و ضعف نسبی قدرت خود را قبول نکنیم، شاید رنجش و دلخوری ما به طرق خودویرانگری علیه خودمان تمام شود».
همچنین«هارولد رود» تحلیلگر وزارت دفاع آمریکا «پنتاگون» نیز چندی پیش در اظهار نظری که در وبگاه «الگماینر» منتشر شده، اظهار داشت: «ما امروزه در موقعیتی هستیم که نه تنها در جهان اسلام بلکه در کل دنیا، آمریکا را بسان ببر کاغذی می‌بینند».
تفکیک برجام
 از رفتار منطقه ای ایران
روزنامه رای الیوم در گزارشی نوشت: ما اطلاعاتی به دست آورده‌ایم که نشان می‌دهد عربستان و آمریکا اخیرا و پشت پرده مشخصا بر سر پرونده ایران، هماهنگی‌هایی به عمل آورده‌اند.
در ادامه گزارش آمده است:  ترامپ به ملک سلمان [بن عبدالعزیز] شخصا وعده کرده که تلاش کند میان توافق هسته‌ای(برجام) و [آنچه] دخالت ایران در چند کشور منطقه [نامیده می‌شود] تفاوت قائل شود.
«شان اسپایسر»سخنگوی کاخ سفید در مصاحبه با شبکه «ام‌اس‌ان‌بی‌سی» گفت: آزمایش موشکی توسط ایران نقض مستقیم توافق هسته‌ای نیست اما تردیدی نیست که این نقض روح توافق است.
حمایت آلمان از تحریم های جدید
ضد ایرانی
«زیگمار گابریل» وزیر امور خارجه آلمان مدعی شد: آزمایش موشک های بالستیک ایران قطعنامه سازمان ملل را نقض می کند، از این رو تحریم های جدید آمریکا علیه ایران قابل درک هستند.
در همین حال، «سباستین گورکا» معاون مشاور «دونالد ترامپ» مدعی شد که ایران بعد از توافق هسته‌ای با 1+5 همچنان به «فعالیت‌های خشونت‌بار» در جهان ادامه می‌دهد.
گورکا همچنین مدعی شد که ایران هنوز از استانداردها و هنجارهای بین‌المللی پیروی نمی‌کند.
نام:
ایمیل:
* نظر: