کد خبر: ۱۰۳۰۶۲
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۴
تشکل های دانشجویی دانشگاه دولتی فسا در پی اقدام برخی مسئولان دانشگاه:
شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی فسا در پی نصب اسامی دانشجویان همراه با مشخصات که هزینه خوابگاه را بصورت کامل پرداخت نکرده بودند در خوابگاه دخترانه این دانشگاه طی بیانیه ای این اقدام را نابخردانه و دخواست پیگیری از سوی مسئولین دانشگاه شدند.
به گزارش تنویر ، شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی، شورای صنفی دانشجویان و مجمع عدالتخواه دانشجویان دانشگاه دولتی فسا در پی نصب اسامی دانشجویان همراه با مشخصات که هزینه خوابگاه را بصورت کامل پرداخت نکرده بودند در خوابگاه دخترانه این دانشگاه طی بیانیه ای این اقدام را نابخردانه و دخواست پیگیری از سوی مسئولین دانشگاه شدند.

متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

باسمه تعالی

نظر به حدوث رخدادی دردناک در دانشگاه دولتی فسا و برانگیخته شدن خشم عمومی دانشجویان ، جمعی از نخبگان و فعالین دانشجویی بر آن شدند تا مسئله را از طرق قانونی و اخلاقی واکاوی و مراتب اعتراض و انزجار شدید خود را در قالب بیانیه مشترک دانشجویی به سمع و نظر خاطیان أمر برسانند.

شرح ماوقع بدین نحو است که اخیراً در خوابگاهای دخترانه دانشگاه دولتی فسا عکسی توسط مسئولین نصب شده است که محتوای آن انتشار اسامی (با ذکر جزئیات کامل اعم از رشته ی تحصیلی و ...) افرادی بوده است که بدهی مالی داشتند.

نفس این اقدام منزجر کننده و نیز توجیهات مدیر امور دانشجویی دانشگاه که پس از مواجهه با اعتراضات دانشجویی ، اقدام خود را کاملا قانونی و طبیعی عنوان نموده و آن را در جهت باز پرداخت بدهی های مالی دانشگاه ذکر نموده است ، قلب جامعه ی دانشجویی دانشگاه فسا را به درد آورده و ما را به موضع گیری شدید الحن در قبال حادثه مذکور مجبور نموده است تا شاید دیگر و تا پایان عمر مدیریتی کادر فعلی دانشگاه شاهد این دست اقدامات نابخردانه نباشیم.

در وهله اول اگر بخواهیم که از دریچه اخلاق اسلامی بدین پیشامد ناگوار بنگریم ، قطعاً چیزی جز شرمندگی برای متولیان أمر عیان نیست . به راستی آیا مرکب پست و مقام این چنین زیر پای مدیران دانشگاه علی الخصوص مسئولین ذیربط چموشی می کند که باعث شده است به سخن رسول خدا (ص) که می فرمایند :« مومن همه چیزش ، آبروی او ، مال او و خون او محترم است» ، بی اعتنایی نمایند . آیا آقایان و خانم های صاحب منصب قبل از انجام این فعل أسف بار ، ذره ای به اثرات ویرانگری که بر روح و روان این دانشجویان خواهد داشت اندیشیده اند یا تنها دغدغه و دل مشغولی شان وصول بدهی هایشان است؛ حتی اگر به قیمت هتک حیثیت چند بانوی محترم و مسلمان باشد!!

قبل از اینکه جنبه ی دیگر بحث را که وجهه قانونی آن است مطرح نماییم ذکر نکته ای را بر خود فرض میدانیم و آن پاسخ ما به مسئولی است که نماینده ی دانشجویان را «کاسه ی داغ تر از آش» خوانده است ؛ قول حق آن است که هنگامی که تعهد و تخصص را در نظر نگرفته و به فردی پستی مدیریتی و حساس مانند مدیریت امور دانشجویی را اعطا نمایند باید هم از این دست اقدامات ماکیاولیستی دفاع و دانشجویان فریادگر را سرکوب نماید؛ لیکن حاشا که سرکوب بتواند گزندی را بر حصانت ما وارد آورد و قلم هایمان را در طریق حق طلبی عاجز نماید.

اما فاجعه زمانی بیشتر رخ می نمایاند که نظری هم از دریچه ی قانون به ماجرا بیفکنیم . جایی که در نامه ی مورخ 15/6/1394 به شماره ی 9098/1/130 که به تایید قائم مقام رئیس صندوق رفاه دانشجویان رسیده و به تمام دانشگاه ها ابلاغ شده است ، آمده است که " کلیه دانشجویان ملزم به پرداخت اجاره بهای خوابگاه به صورت نقدی در ابتدای هر نیم سال تحصیلی میباشند و در اینصورت مشمول 10% تخفیف اجاره میشوند و چنانچه دانشجویان تا پایان سال تحصیلی اقدام به پرداخت اجاره بهای خوابگاه ننمایند مشمول جریمه ی تأخیر طبق فرمول قانون محاسبه ی تاخیر بازپرداخت خواهند شد و استفاده از خوابگاه در نیم سال بعد مشروط به تسویه بدهی اجاره بهای خوابگاه واصل جریمه تاخیر می باشند . دانشگاه ها موظف اند دانشجویان را قبل از سکونت در خوابگاه ها از نحوه ی پرداخت اجاره بهای خوابگاه مطلع سازند."

واما یک سؤال : مسئولین مقصر بر اساس متن کدام قانون به خود حق انجام چنین عمل سخیفی را داده اند ! الحق که با دیدن متن قانون مزبور می توان به تسلط مدیر امور دانشجویی و سایر مجریان قانون در دانشگاه به اصل متن قانون نیز شک ورزید!!

اما سخن آخر؛ از ریاست دانشگاه و مشاور فرهنگی ایشان که در انفعال و وهن مدیریت امور فرهنگی دانشگاه، تنها گزینه ی باقیمانده ی فرهنگی هستند و نیز از سایر مسئولین رده بالای دانشگاه فسا که به نوعی در این حادثه ی رقت آور نقش آفرینی نموده اند می خواهیم که شخصاً به موضوع ورود کنند و غائله را به گونه ای اساسی و بنیادی خاتمه دهند ؛ عذر خواهی رسمی و مکتوب از دانشجویانی که هتک حیثیت شده و از فعالین دانشجویی که به دلیل پیگیری موضوع مورد اهانت واقع شده اند ، برکناری مدیر امور دانشجویی توسط ریاست دانشگاه (البته استعفای شخص مسئول مربوطه هم می تواند بخشی از فرآیند مقبول باشد)، حصول اطمینان برای عدم تکرار این دست اقدامات وقیحانه ، درک اوضاع مالی و مضایق احتمالی خانواده ها در روز های پایانی سال و به تبع آن ارائه فرصت مجدد به دانشجویان بدهکار تا اردیبهشت 96 و اجتناب از لجاجت لاینفع مسئول مخطی که از نمونه های آن می توان به تهدید بی مورد دانشجویان مبنی بر بستن سلف غذای ایشان تا قبل از 15 اسفند 95 اشاره نمود؛جملگی مطالباتی است که نخبگان دانشجویی را برای بیان آنها گرد هم متحد نموده است.

امید است که اقدامات فوق الذّکر آب سردی باشد بر آتشی که سراسر وجود قشر دانشجویی دانشگاه دولتی فسا را فرا گرفته و مهمتر از آن سکینه ای باشد برای افرادی که به واقع در این جریانات مظلوم واقع شده اند.

و من الله التوفیق

 

شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فسا

شورای صنفی دانشجویان دانشگاه فسا

مجمع عدالتخواه دانشجویان دانشگاه فسا

نام:
ایمیل:
* نظر: