کد خبر: ۱۰۶۶۳۹
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۵۶
با راه‌اندازي شبكه Hausa TV
به گزارش تنویر ،

صداوسيما اين روزها در حال راهاندازي شبكهاي جديد براي قاره آفريقا و مخاطبانی که زبان هوسایی دارند، با عنوان HausaTV است. آفريقا قارهاي كه همواره يادآور فقر بوده است، در حالي كه بر اساس برآوردهاي بينالمللي اين منطقه از جمله غنيترين نقاط كره زمين است. به لحاظ روابط بينالملل، قاره آفريقا تقريباً يك سوم اعضاي سازمان ملل متحد و ديگر نهادهاي وابسته را تشكيل ميدهد و در واقع كشورهاي جهان براي پيشبرد اهدافهاي بينالمللي خود به آراي اين كشورها نيازمند هستند. صداوسيما قصد دارد با راهاندازي اين شبكه مخاطبان شبكههاي بينالمللياش را تا قلب آفريقا گسترش دهد. محمدرضا حاتمي كه از سال 89 تا تابستان 95 به راهاندازي و مديريت شبكه آي فيلم به زبانهاي عربي، فارسي و انگليسي، در حوزه معاونت برون مرزي اشتغال داشت، مسئوليت راهاندازي Hausa TV را بر عهده دارد. «جوان» در گفتوگو با حاتمي درباره
Hausa TV و دلايل راهاندازي اين شبكه جديد تلويزيوني سؤالاتي را مطرح كرده است.

آقاي حاتمي همانطور كه از نام شبكه مشخص است Hausa TV بايد به زبان هوسايي فعاليت داشته باشد، درباره اين زبان و جايگاهش در آفريقا بگوييد؟

زبان هوسايي در بين بسياري از مردم نواحي غربي و مركزي آفريقا، رواج دارد. هوسازبانها همچنين در بعضي از كشورهاي حوزه خليج فارس، اروپا و امريكا اقامت دارند ولي اكثريت هوسازبانها در نيجريه زندگي ميكنند. نيجريه با حدود 188 ميليون نفر، پرجمعيتترين كشور قاره آفريقاست و از سال 2013 به عنوان بزرگترين اقتصاد قاره آفريقا شناخته ميشود و رهبري اقتصادي و فرهنگي قاره آفريقا را به عهده دارد.

پس تمركز Hausa TV روي كشور نيجريه است؟ چرا اين كشور را انتخاب كرديد؟

نيمي از جمعيت نيجريه مسلمان و اغلب آنها اهل تسنن مالكي هستند. تقريباً ۱۲ ميليون نيجريهاي شيعه هستند. حدود 40 درصد جمعيت آن مسيحي و 10 درصد را هم پيروان باورهايي نظير طبيعت‌‌پرستي و مذاهب بومي تشكيل ميدهند. شيعيان در نيجريه به دليل علاقهمندي به جمهوري اسلامي ايران به «خمينيون» مشهور شدهاند و حضور پرشوري در مراسم مذهبي دارند. راهپيمايي ميليوني در مراسم اربعين و روز قدس همچنين مشاركت مسيحيان در كنار مسلمانان در اين همايشها، حاكي از روحيه قوي حقطلبي و عدالتخواهي مردم آن ديار است. پيروان اديان و مذاهب مختلف در نيجريه براي جمهوري اسلامي ايران به عنوان سمبل مبارزه با استكبار و استعمار، احترام فوقالعادهاي قائل هستند.

جداي از پيروان دين اسلام و شيعيان در نيجريه چه اشتراكات فرهنگي ميان جمهوري اسلامي و مردم اين كشور وجود دارد؟

اشعار شاعران هوسازبان مسلمان در حقيقت ادامه شعر كلاسيك عربي است. قهرمانان داستانها در رمانهاي برجسته هوسايي، غالبا ويژگيهاي ضد استعمار بريتانيا دارند. همچنين اشعار و اذكار عارفانه نيز در ميان مردم جايگاه ويژهاي دارد. (نيجريه زماني مستعمره بريتانيا بود)

به نظر جنابعالي گرايشهاي رسانهاي و هنري هوسازبانها چگونه است؟

هوسازبانها مثل اغلب آفريقاييها به برنامههاي سرگرمكننده، مستند و گزارشهاي مناطق ديدني ساير كشورها علاقه فراواني دارند. اولويت اصلي اخبار براي مردم هوسازبان، اطلاع از رويدادهاي پيرامون خودشان در آفريقاست، البته به خط خبري ضداستكبار و محور مقاومت نيز علاقهمند هستند. اغلب مردم غرب آفريقا، تحت تأثير فيلمهاي هندي و امريكايي هستند و صنعت فيلم نيجريه «ناليوود» در سراسر آفريقا به يك پديده فرهنگي و تأثيرگذار تبديل شده است. نيجريه همچنين صاحب يكي از بزرگترين بازارهاي تلفن همراه در جهان است و در سال 2016 كاربران اينترنت در نيجريه در رتبه هفتم جهان قرار گرفتند.

با توجه به سرمايهگذاري غرب در صنعت سينما در نيجريه و تلاش براي غالب كردن فرهنگ نظام سرمايهداري در اين كشور، شبكه HausaTV براي رقابت با رسانههاي رقيب چه برنامهاي در نظر گرفته است؟

در آفريقا از سالهاي گذشته فعاليتهاي شبكههاي متعلق به انگليس، امريكا، آلمان، چين و عربستان آغاز شده است و حتي جريان شيعه لندني هم آنجا فعاليت دارد. بنابراين با توكل بر خدا تلاش ميكنيم شبكه HausaTV با بهره گرفتن از همه ظرفيتها و مزيتهاي ايران اسلامي، نماينده شايستهاي براي رسانه ملي باشد.

از فعاليتهاي انجام شده براي راهاندازي شبكه Hausa TV براي مخاطبان و علاقهمندان توضيحاتي بفرماييد؟

مباني مأموريتها، ساختار اداري، جدول پخش شبكه به تصويب رسيده و توليد بسته كامل هويت بصري شبكه در حال انجام است. شناسايي و مراحل آموزش و به كارگيري كارشناسان هوسازبان نيز آغاز شده است. همچنين طراحي ساختار اوليه وبگاه شبكه تقريباً پايان يافته و ترجمه و آمادهسازي محتويات آن در حال انجام است. آييننامه ترجمه و استايل بوك شبكه در حال تكميل است. شناسايي شركتهاي معتبر دوبله انجام شده و به دنبال آغاز توليد برنامههاي شبكه در داخل و خارج از كشور هستيم.

تأمين اعتبار و تخصيص بودجه براي راهاندازي اين شبكه به چه صورت خواهد بود؟

اميدواريم در آينده نزديك بودجه و امكانات لازم هم در اختيار شبكه قرار بگيرد. بر اساس تجارب قبلي در راهاندازي شبكه عربي، انگليسي و فارسي ifilm، اميدوارم پس از دو سال از فعاليتهاي رسمي، شبكه Hausa TV انشاءالله به مرحله درآمدزايي هم برسيم. همچنان كه فعاليتهاي شبكه «آي فيلم» درآمدهايي را براي معاونت برونمرزي و سازمان در پي داشت.

آيا ميتوانيد زمان راهاندازي شبكه Hausa TV را بهصورت تقريبي اعلام كنيد؟

با توجه به مجموع شرايط مالي و روند امكاناتي كه قرار است در اختيار شبكه قرار بگيرد اميدوارم در تابستان فعاليتهاي شبكه در بستر وب و گروههاي اجتماعي آغاز شود و در پاييز پخش ماهوارهاي آغاز خواهد شد.

نام:
ایمیل:
* نظر: