کد خبر: ۱۰۷۵۹۱
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۳
روحانی در جلسه هیأت‌دولت:
به گزارش تنویر ، حسن روحانی پس از تغییر موضع درباره موشک‌های سپاه حالا درباره منافقین هم اظهارنظر کرده است. شاید در ایران اینکه رئیس‌جمهوری علیه گروهک تروریستی رجوی اظهارنظر کند یک موضوع عادی است اما با توجه به رفتار انتخاباتی حسن روحانی و آنچه او در انتخابات اخیر انجام داد، حالا وقتی او علیه منافقین حرف می‌زند، این موضوع برای افکار عمومی قابل توجه است!

حسن روحانی دیروز در جلسه هیات دولت گفت مردم ایران با جنایات داعش بیگانه نبودند چرا که آنها در سال‌های 59 و 60 جلادی داعش وطنی را به چشم خود دیده بودند. روحانی گفت جنایات منافقین از یادمان نرفته است و آنها پوست پاسدارها را می‌کندند.
اظهارات روحانی در حالی است که در جریان انتخابات دوره دوازدهم ریاست‌جمهوری در اردیبهشت‌ماه امسال، یک جریان داخلی با مدیریت رسانه‌های خارجی و داخلی به بهانه رقابت با سیدابراهیم رئیسی، تلاش کرد از منافقین حمایت کرده و اصطلاحا جای جلاد و شهید را عوض کند. آنها به خاطر برخورد اواخر دهه 60 با منافقین و اعدام آنها، به سیدابراهیم رئیسی تاختند. عمده این رسانه‌ها رسانه‌های حامی حسن روحانی در انتخابات بودند. نکته تاسف‌آور اینکه حسن روحانی نیز در تبلیغات خود به‌گونه‌ای حرف زد که القائات این رسانه‌ها در حمایت از منافقین و علیه نظام تقویت شد. درحالی که رسانه‌های حامی روحانی با حمله به رئیسی تلاش می‌کردند به بهانه انتخابات، از گروهک تروریستی منافقین حمایت کنند و آنها را مظلوم جلوه دهند، حسن روحانی در اقدامی عجیب و البته مشکوک به رقیب حمله و از واژه «اعدام» استفاده کرد. روحانی ۱۸ اردیبهشت در جریان سخنرانی خود به مناسبت افتتاح راه‌آهن در همدان گفت: «اردیبهشت ۹۶ هم یکبار دیگر مردم ایران اعلام می‌کنند آنهایی که در طول ۳۸ سال فقط اعدام و زندان بلد بودند را قبول ندارند». اظهارنظر روحانی و استفاده او از واژه اعدام، درست در بحبوحه حمله برخی رسانه‌های حامی او به سیدابراهیم رئیسی به بهانه حمایت از منافقین باعث شد انگاره مظلوم‌نمایی منافقین تقویت شود، کما اینکه سردسته این گروهک نیز پس از انتخابات به این موضوع اشاره کرد.
حالا 2 ماه پس از آن اظهارنظر، حسن روحانی که این روزها مواضع متفاوتی نسبت به آنچه در انتخابات نشان داد، می‌گیرد، به انتقاد از منافقین پرداخته و آنها را داعشی‌های دهه 60 ایران می‌خواند. حسن روحانی دیروز چهارشنبه در جلسه هیات دولت گفت: تروریست‌ها مخصوصاً داعش در سوریه و عراق کارهایی کردند که تقریباً همه طرفداران خودشان را شرمنده ساختند. انسانیت را در تاریخ زیر علامت تعجب قرار دادند که آیا واقعاً می‌شود فردی ادعای انسانیت بکند یا حتی بالاتر ادعا کند که من پیرو دین توحید و رحمت یعنی دین اسلام هستم و اینچنین در منطقه جلادی کند؟! شما دیدید فردی را در قفس گذاشتند و زنده زنده او را سوزاندند. روحانی با اشاره به اینکه چنین کارهای وحشیانه‌ای در دهه‌های اخیر کمتر سابقه داشت، خاطرنشان کرد: البته ما شبیه این جلادی‌ها را در سال‌های 59 و 60 در ایران مشاهده کردیم. تروریست‌هایی در ایران بودند که متأسفانه اکنون برخی‌ از آنها در اروپا حضور دارند، پوست بدن یک پاسدار کمیته را جدا کردند و درآوردند. ما این جنایت‌های بزرگی را که منافقین در کشور ما انجام دادند، یادمان نرفته است. مردم ما با اینگونه جنایات ناآشنا نبودند، اما مردم جهان شاید کمتر با این اقدامات وحشیانه آشنا بودند که تروریست‌ها تا این حد می‌توانند خطرناک باشند.
موضع روحانی درباره منافقین یک روز پس از آن صورت گرفت که وی در اظهارنظری عجیب گفت موشک‌های سپاه پاسداران را دولت او ساخته است. او گفت که این موشک‌های شلیک شده توسط سپاه به مقر داعش در دیرالزور توسط دولت ساخته شده است و دولت هزینه کمک‌های نظامی ایران به عراق را داده است. روحانی در حالی گفته است برنامه موشکی ایران توسط دولت تأمین شده است که پیش از این طرفداران او ذهنیت متفاوتی از دیدگاه‌های او و جریان حامی‌اش نسبت به موشک‌ها داشتند.  اظهارات مرحوم هاشمی‌رفسنجانی علیه موشک‌ها درست در زمانی که دلسوزان داخلی درباره تعهدات تیم مذاکره‌کننده ایرانی در توافقات هسته‌ای ابراز نگرانی می‌کردند، نشان داد این جریان برای توافق با غرب حتی حاضر است برنامه موشکی کشور را نیز معامله کند.
در همین راستا در باور عمومی مردم ایران تلاش کردند موشک را مانعی بر سر راه تعامل با غرب جلوه دهند. از سوی دیگر اظهارات ضدموشکی حسن روحانی در تبلیغات انتخابات دوره دوازدهم ریاست‌جمهوری نیز هنوز در خاطره‌ها مانده است. او در یکی از مناظره‌های تلویزیونی گفت: «شهرهای زیرزمینی موشکی را نشان دادند و روی موشک‌ها به عبری شعار نابودی نوشتند تا برجام را به هم بزنند». حالا برخلاف آنچه روحانی با اظهاراتش درباره برنامه موشکی در اذهان عمومی ثبت کرد، او روز سه‌شنبه به گونه‌ای دیگر درباره موشک‌ها اظهارنظر کرد. او نه‌تنها از موشک‌های سپاه حمایت کرد بلکه تلاش کرد ماهیت برنامه موشکی را به خود منتسب کند. روحانی در این‌باره گفت: ما می‌شنویم که یک موشکی از خاک ایران شلیک شد و مراکز تروریستی را هدف قرار داد، آنهایی که این موشک را پرتاب کردند، در این راه تلاش کردند اما این موشک را چه کسی درست کرد؟ سازنده این موشک دولت است.
حالا به فاصله یک روز، حسن روحانی به گونه‌ای اظهارنظر کرده است که گویا مواضع او در 2 موضوع محل مناقشه جدی، اصلاح شده است. هم اظهارات دیروز او علیه منافقین و هم مواضع روز سه‌شنبه او درباره برنامه موشکی ایران با آنچه پیش از این درباره مواضع او تصور می‌شد، تغییر کرده است.
با توجه به اینکه او در اظهارات دیروزش علیه منافقین، پاسداران را قربانیان مظلوم منافقین دانست و در قالب تذکر رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه جای جلاد و شهید عوض نشود، در مقابل جلادان رجوی، پاسدارها را شهید معرفی کرد، شاید این موضوع را بتوان به عنوان اصلاح مقطعی مواضع او علیه سپاه نیز تلقی کرد. البته این تغییر سوم هنوز با قطعیت قابل طرح نیست اما به هر حال با توجه به اظهارات نسنجیده روحانی علیه سپاه آن هم 3 روز پس از حمله موشکی سپاه به داعش، به نظر می‌رسد اظهارات دیروز او نشان می‌دهد سپاه هم امروز در مواجهه با داعش، مظلوم واقع شده است و هم آن زمان در مقابله با تروریست‌های منافق!
به هر حال با پایان انتخابات شاید اکنون فرصت مناسبی است که روحانی برخی مواضع گذشته خود یا شائبه‌هایی که درباره او مطرح شده است را اصلاح کند. البته این اصلاح نمی‌تواند منکر هزینه‌های سنگینی که مواضع گذشته او برای کشور به بار آورده است، شود. ضمن اینکه با توجه به گزاره‌های آشکاری که از برنامه‌های سیاسی روحانی وجود دارد، شاید این تغییرات موضوعی را تنها بتوان ناشی از فشار افکار عمومی تلقی کرد؛
 نه تغییر راهبرد.

آیا حمایت رسمی روحانی از قطر اقدام درستی است؟
حسن روحانی دیروز چهارشنبه در دیدار «یوسف بن‌علوی» وزیر خارجه عمان درباره منازعات منطقه‌ای، از سیاست‌های عربستان علیه قطر انتقاد کرد. روحانی در این دیدار تصمیمات اشتباه برخی دولت‌ها را موجب بروز مشکلات در کشورهای منطقه از جمله یمن، سوریه،  بحرین و قطر دانست و افزود: ادامه این روند، هرگز به نفع کشورهای منطقه نیست و نخستین متضرر این سیاست‌ها هم دولت‌های اتخاذکننده آن خواهند بود. او همچنین راه‌حل مشکلات در یمن و بحرین را تنها در برقراری صلح و مذاکره دانست و گفت: استفاده از شیوه تهدید، فشار و محاصره در مواجهه با کشوری همسایه مانند قطر نیز شیوه‌ای نادرست است و همه باید تلاش کنیم تا این تنش‌ها در منطقه پایان یابد. این اظهارات منتشر شده از روحانی در حمایت از قطر در مقابل عربستان‌سعودی، در حالی است که برخی کارشناسان معتقدند ایران نباید در منازعه برخی کشورهای عربی با قطر به صورت آشکارا و صریح از قطر حمایت کند. به اعتقاد این کارشناسان، یکی از راهبردهای اصلی عربستان‌سعودی برای ایجاد نظم جدید منطقه‌ای، استفاده از راهبرد ایران‌هراسی بین اعراب است. حکام جدید سعودی با استفاده توأم از شکاف‌های ملیتی و مذهبی اعراب اهل سنت با ایران و تشیع، تلاش کرده‌اند ایران‌هراسی را بستر اقدامات‌شان برای تحقق طرح منطقه‌ای خود قرار دهند. در چنین شرایطی شاید اقدام سنجیده، اعلام موضع بی‌طرفی رسمی و عدم حمایت آشکار و رسمی از دولت قطر باشد. درحالی که وزیر خارجه عمان با یک ماموریت ویژه درباره منطقه به ایران آمده است، شاید سنجیده‌تر آن باشد که ایران از ابراز موضع حمایتی از قطر پرهیز کند. این همان ملاحظه‌ای است که حکام قطری نیز شاید به آن نیاز مبرم داشته باشند.   

نام:
ایمیل:
* نظر: