کد خبر: ۱۰۷۵۹۲
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۶
نمایندگان مجلس نسبت به حضور برخی همراهان زنگنه در بهارستان انتقاد کردند
به گزارش  تنویر ، نگرانی کارشناسان و مسؤولان متخصص در حوزه انرژی نسبت به امضای قرارداد با توتال فرانسه توسط همان گروهی که فساد کرسنت را رقم زدند، بی‌دلیل نبود. آنگونه که برخی نمایندگان می‌گویند در قرارداد با توتال علاوه بر عوامل فسادزای کرسنت، دلالان نیز نقش اصلی را ایفا کرده‌اند. به گزارش «وطن امروز» برخی نماینده‌ها مدعی نقش‌آفرینی دلالان نفتی در این قرارداد هستند و می‌گویند در جلسه روز سه‌شنبه کمیسیون انرژی با وزیر نفت، یکی از دلالانی که فروشنده قیر و سایر فرآورده‌های نفتی است، بیژن زنگنه را همراهی کرده است. این فرد که دارای رانت و امتیازات ویژه نیز هست، هیچ پست سازمانی در وزارت نفت نداشته اما به عنوان یکی از همراهان زنگنه در جلسه کمیسیون انرژی شرکت کرده است. همین موضوع نیز باعث تشدید نگرانی‌ها نسبت به این قرارداد شده است و بر همین اساس نمایندگان روز گذشته و پس از توضیحات زنگنه در صحن علنی، تلاش کردند این مطالب را از تریبون مجلس اعلام کنند اما آنگونه که خادمی نایب‌رئیس کمیسیون انرژی گفته است، تریبون به منتقدان این قرارداد گازی داده نشد. به‌رغم انتقادات جدی نسبت به ایرادات فراوان قرارداد جدید با توتال، بیژن زنگنه، وزیر جنجالی نفت دیروز در مجلس همان حرف‌های گذشته خود را تکرار کرد و توضیحات قابل توجهی ارائه نکرد. وزیر نفت در پاسخ به انتقاد برخی نمایندگان مبنی بر اینکه شرکت توتال در اوج تحریم‌ها کار را رها کرد و رفت، به دفاع از اقدام این شرکت فرانسوی پرداخت و گفت: اگر ما تحریم شورای امنیت شویم آیا آنها باید بمانند؟! مگر دیگران ماندند؟! اما این قراردادها باعث می‌شود ان‌شاءالله تحریم‌ها اتفاق نیفتد!  پس از پایان اظهارات زنگنه، نوبت به اظهارنظر مخالفان و موافقان رسید اما هیات رئیسه به جای دادن فرصت برابر به مخالفان و موافقان، اجازه صحبت به منتقدان را نداد و تریبون خانه ملت را به صورت یکطرفه در اختیار حامیان این قرارداد قرار داد تا این موضوع اعتراض نمایندگان را به دنبال داشته باشد. بر همین اساس نیز برخی نمایندگان در گفت‌وگو با رسانه‌ها به تبعات این قرارداد گازی اشاره کردند. یکی از این نمایندگان منتقد، هدایت‌الله خادمی، نایب‌رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی است. او روز گذشته در گفت‌وگو با فارس، در واکنش به اظهارات بیژن زنگنه، وزیر نفت در صحن علنی مجلس گفت: آقای زنگنه همین صحبت‌ها را در کمیسیون انرژی هم مطرح کرده بود ولی امروز متاسفانه به بنده برای صحبت از پشت تریبون نوبت ندادند و تقریبا همه موافقان قرارداد توتال فرصت اظهارنظر یافتند. وی افزود: تقریبا طوری برنامه‌ریزی شده بود که همه موافقان سخن بگویند و ما که اطلاعاتی در این زمینه داشتیم نتوانستیم آن را به سمع مردم برسانیم. خادمی در این باره گفت: آقای زنگنه گفت 7/4 میلیارد دلار توسط این کنسرسیوم سرمایه‌گذاری می‌شود و تا پایان عمر مخزن 7/12 میلیارد دلار برداشت می‌کنند؛ این برای کسانی که از ماجرا بی‌خبر هستند موضوع خوبی است اما آنها که خبر دارند افسوس می‌خورند، چرا که پایان عمر مخزن چه ارتباطی به توتال دارد؟ مگر مخازن ما ارث پدری توتال و مخازن خارجی هستند؟ اگر اینگونه باشد که پس دارسی که نخستین چاه را در

مسجد سلیمان زد می‌تواند ادعا کند هنوز سهمی از چاه دارد. وی افزود: ما باید تا پایان قرارداد حساب کنیم که البته این هم نوعی غلو است که می‌گویند 54 میلیارد دلار درآمد داریم که 7/12 آن را توتال می‌برد. خادمی ادامه داد: در کدام کشور یک شرکت خارجی می‌تواند 23 درصد از یک میدان نفتی را ببرد؟ در کدام کشور مستقل منابع را به میزان 23 درصد به یک پیمانکار خارجی می‌دهند؟ نماینده مردم ایذه و باغ ملک در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: مدیرعامل توتال یک شخص فنی است. اگر به سوابق او بنگریم می‌بینیم پله پله در حوزه تخصصی خود بالا آمده و کارهای پروژه‌ای و حفاری انجام داده است. اما در مقابل این مدیران توتال چه کسانی از سمت ما می‌نشینند و مذاکره می‌کنند؟ یک نفر فنی داخل اینها پیدا نمی‌شود، یک نفرشان از نزدیک دستگاه حفاری را ندیده است؛ همه یا حسابدار بوده‌اند یا مدیران مالی. وی تصریح کرد: اینها کسانی هستند که در مقابل مدیرعامل توتال نشسته و مذاکره کرده‌‌اند. مضافاً اینکه در ماهیت امضاکنندگان هم شک و تردید است، چرا که برخی دلالان می‌گویند این ما بودیم که قرارداد را امضا کردیم.
خادمی در ادامه گفت: پس از پایان جلسه کمیسیون انرژی با وزیر نفت، یک نفر از این واسطه‌ها و دلال‌ها پشت سر ایشان بود که در ایران قیر و سایر فرآورده‌ها را می‌فروشد و دارای رانت و امتیازات در کشور است و خیلی هم نگران نیست که برود در بی‌بی‌سی عکس یادگاری بگیرد.
وی اضافه کرد: این فرد که مدافع IPC نیز بود؛ نه کارمند دولت است و نه وزارت نفت، بلکه صرفاً یک دلال است و دیروز پشت سر آقای زنگنه در جلسه کمیسیون انرژی بود. نایب‌رئیس کمیسیون انرژی گفت: به آقای زنگنه گفتیم این آقا که دلال بین‌المللی است چرا به جلسه کمیسیون انرژی مجلس آمده است؟ آیا با این وجود باز هم می‌خواهید که ما شک و تردید و نگرانی نداشته باشیم؟ خادمی با ذکر این نکته که آنها که از حقیقت عقد قرارداد با توتال خبر ندارند آن را تشویق می‌کنند، گفت: برخی نمایندگان هم از آنجا که خوف آن را دارند که دولت امکانات به حوزه‌های انتخابیه‌شان ندهد سکوت پیشه کردند.
معاون زنگنه: قراردادهای جدید امضا می‌کنیم
در حالی که هنوز دولت پاسخ روشنی به بسیاری از انتقادات صاحبنظران و مسؤولان باسابقه نفتی نسبت به تبعات قرارداد با توتال نداده است، معاون وزیر نفت در امور بین‌الملل از امضای قراردادهای دیگری طی هفته‌های آینده با شرکت‌های خارجی خبر داده است. به گزارش فارس به نقل از سی‌ان‌ان، امیرحسین زمانی‌نیا، گفت: دولت ایران در حال مذاکره با 27 شرکت خارجی برای قراردادهایی به ارزش 200 میلیارد دلار است و برخی از این معاملات بزودی اجرایی خواهد شد. وی در حاشیه کنگره بین‌المللی نفت در استانبول در گفت‌وگو با خبرنگار سی‌ان‌ان اعلام کرد: «من به شما اطمینان می‌دهم قرارداد با توتال آخرین قرارداد با این شرکت نیست و ما قراردادهای دیگری را طی هفته‌های آینده منعقد می‌کنیم». زمانی‌نیا گفت: ایران با کمپانی‌ها و شرکت‌های اروپایی و آسیایی نظیر بی‌پی، گازپروم، لاک‌اویل روسیه و پتروناس مالزی مذاکره کرده است. وی اشاره‌ای به شرکت‌های آمریکایی در این باره نکرد.


نام:
ایمیل:
* نظر: