کد خبر: ۱۱۲۳۹۵
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۸
خيريه‌ها پولشويي مي‌كنند؟
به گزارش تنویر ،
سوء‌استفاده از نام خيريه‌ها براي مقاصد مختلف از مقاصد اقتصادي گرفته تا جلب اعتماد مردم و به دست آوردن محبوبيت و حتي پولشويي حكايت تازه‌اي نيست. سلبريتي‌هايي كه بي‌هيچ ضابطه‌اي تصاوير حضورشان در كنار افراد بي‌بضاعت يا بيمار را منتشر مي‌كنند و خيريه‌هايي كه مي‌كوشند تا نام اين افراد و چهره‌ها را در فهرست حاميان خود جاي دهند تا جرياني دو سر برد شكل گيرد؛ ‌هم خيريه‌ها با حضور چهره‌هاي نام‌آشنا رونق بيشتري مي‌گيرند و مردم بيشتري جذب آنها مي‌شوند و هم اين چهره‌ها وقتي خير هم در كنار نامشان قرار مي‌گيرد، محبوبيت و بازار كارشان رونق بيشتري مي‌گيرد. كمتر كسي هم هست كه توجهش به بعد اخلاقي ماجرا جلب شود. 

طبق قانون مبارزه با پولشويي، بعضي از كسب و كارها و فعاليت‌ها در مجاورت پولشويي قرار دارند. آنطور كه حميد عسگري سواد‌جاني، مديركل امور اجتماعي و مؤسسات خيريه سازمان اوقاف كشور مي‌گويد: آمار دقيقي از تعداد مؤسسات خيريه در كشور وجود ندارد، آمارهاي سازمان‌ها و نهادهاي مختلف كشور در اين خصوص متناقض است و تا 15 هزار مؤسسه خيريه را هم اعلام مي‌كنند. الهام امين‌زاده، دستيار سابق رئيس‌جمهور در امور شهروندي هم چندي پيش گردش مالي خيريه‌ها را در كشورمان 30 تا 40 هزار ميليارد تومان اعلام كرده بود. با اين گردش مالي همچنان رئيس كميته امداد از وجود 11 ميليون فقير خبر مي‌دهد و اين يعني يك جاي كار مي‌لنگد. حضور فعال هنرمندان و ورزشكاران در برخي از اين خيريه‌ها يا همراهي ويژه آنها با مؤسسات و شركت‌هايي كه مدعي همراهي با نهادهاي حمايتي در راستای مسئوليت اجتماعي‌شان هستند، اما بخش ديگري از ماجرا را برايمان روشن مي‌كند. 
    
خير بودن، ‌محبوب شدن و دستمزد بيشتر
مردم كار خير و آدم‌هاي خير را دوست دارند و راحت‌تر به آنها اعتماد مي‌كنند. همين كه نامت در كنار كار خير قرار بگيرد و خير شناخته شوي بخش اعظم ماجرا حل شده است. داشتن يك يا چند عكس با كودكان بي‌سرپرست يا بچه‌هاي بيمار يا همراه با پوستر يكي از همايش‌هايي كه به نام خيريه و براي كمك به معلولان برگزار شده كافي است تا از هنرمندان و ورزشكاران چهره‌اي محبوب‌تر بسازد و به اشتراك گذاشتن اين تصاوير در صفحات اينستاگرامي مي‌تواند روح تشنه برخي از اين افراد را با لايك‌هاي بيشتر و بيشتر سيراب كند، اما ماجرا به همين جا ختم نمي‌شود. لايك بيشتر يعني محبوبيت بيشتر و محبوبيت بيشتر يعني دستمزد بالاتر. خواننده باشد آلبوم‌هايش به فروش بيشتري مي‌رسد و بليت كنسرت‌هايش با قيمتي بالاتر و سريع‌تر فروخته مي‌شود. بازيگر يا ورزشكار هم باشد دستمزدش بالاتر مي‌رود. تازه چهره‌هاي محبوب مي‌توانند وارد كار آگهي هم بشوند و در برابر دوربين قرار بگیرند و به لنز آن و در واقع به چشمان مردمي كه آنها را دوست دارند و قبولشان دارند نگاه كنند و اين‌بار در نقش مصرف‌كننده‌اي راضي به مردم بگويند «مصرف اين شامپو معجزه مي‌كند و موهاي سفيدتان را دوباره سياه مي‌كند» يا «‌دليل جوان ماندن من استفاده از اين كرم است كه پوستتان را محكم كرده و نمي‌گذارد چروك شود» ‌و شما وقتي چنين حرف‌هايي را از زبان هنرمند يا ورزشكار محبوبتان مي‌شنويد كه اتفاقاً تصاوير به اشتراك گذاشته شده در صفحات اينستاگرامش حاكي است دستي هم در كار خير دارد، حرفش را مي‌پذيريد. آخر شركت فروشنده اين محصولات هم در كار خير است و در راستاي انجام مسئوليت اجتماعي‌اش با نهادهاي حمايتي تفاهمنامه امضا كرده است، ‌تفاهمنامه‌هايي كه موجب شده تا روي تخلفاتش چشم بپوشند و به محصولات غير‌واقعي‌اش مجوز بدهند! اين درست همان رخدادي است كه هم‌اكنون در بسياري از تبليغاتي كه بازيگران و خواننده‌ها در آن ايفاي نقش مي‌كنند،  شاهد آن هستيم. 
   
لبخندهاي فروشي!
اگر شما هم جزو فالوورهاي صفحات چهره‌ها باشيد، حتماً شاهد سلفي‌هاي تصنعي آنها با كودكان بيمار و افراد بي‌بضاعت و بچه‌هاي بي‌سرپرست بوده‌ايد. سلفي‌ها و عكس‌هاي يادگاري كه حداقل‌هاي اخلاقي هم در آنها رعايت نشده است و هويت و چهره افراد بي‌بضاعت يا كودكان بي‌سرپرستي كه شايد دلشان نخواهد همه مردم قصه زندگي‌شان را بدانند به بهاي هديه‌اي كوچك از سوي اين چهره‌ها به اشتراك گذاشته مي‌شود تا ژست خير بودن آقا يا خانم بازيگر و صيد لايكش كامل شود. 
سلفي گرفتن برخي بازيگران با كودكان بيمار در شرايطي كه جزو حريم‌خصوصي اين بچه‌هاست نمونه ديگري از بي‌اخلاقي‌هاي مرسوم ميان سلبريتي‌هاست كه شهرتشان مانع از برخورد و تذكر به آنها شده است. 
نمايش ثروت و زيبايي‌ها با حضور در جشنواره‌هاي خيريه‌ها يكي ديگر از جنبه‌هاي نمايش سلبريتي‌ها در جايگاه يك خير است. چهره‌هايي كه با ماشين‌هاي آخرين مدل و لباس‌هاي گرانقيمت و لبخند تصنعي روي چهره اغلب از سوي مديران روابط عمومي خيريه‌ها به چنين جشن‌هايي دعوت مي‌شوند تا به‌بهانه حضورشان درآمدهاي خيريه بيشتر و بيشتر شود و شايد حتي برخي از اين چهره‌ها براي حضور در چنين مراسم‌هايي هم حق‌الزحمه بگيريد. درست شبيه حق‌الزحمه‌هايي كه براي افتتاح رستوران‌ها، ‌فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي، كلينيك‌هاي زيبايي، ‌نمايشگاه‌هاي ماشين و طلافروشي‌هاي بزرگ از سوي اين چهره‌ها دريافت مي‌شود تا ساعاتي در اين مراسم‌ها حضور يابند و موجب جلب مشتري‌هاي بيشتري براي صاحبان اين مشاغل شوند. 
 با تمام اينها، اما مردم همچنان كار خير و خيران را دوست دارند و همين كه حس كنند سلبريتي مورد علاقه‌شان دستي هم در كار خير دارد، بيش از پيش نسبت به او ابراز احساسات مي‌كنند. در اين ميان وظيفه نهادهاي متولي امور خيريه همچون كميته امداد، ‌بهزيستي و اوقاف است كه اين اوضاع را ساماندهي كنند، البته اگر خودشان در دام چنين نمايش‌هايي گرفتار نشوند.
نام:
ایمیل:
* نظر: