کد خبر: ۱۱۴۷۱۱
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۵
بخوانید
به گزارش تنویر ،
خاطره‌اي كه سال 84 مرحوم هاشمي رفسنجاني از شهيد بهشتي نقل كرد، ساختگي از آب در آمد! منوچهر محمدي تهيه كننده با سابقه سينما كه تهيه كنندگي فيلم تبليغاتي هاشمي رفسنجاني را براي انتخابات رياست جمهوري بر عهده داشت، در مصاحبه‌اي با روزنامه شرق تصريح كرده است كه «خاطره شهيد بهشتي زاييده ذهن من است. فكر كردم فضاي اتهامي را كه آقاي هاشمي با آن درگير بودند، چطور بيان كنم و اين بخش به خاطرم رسيد. » 

در فيلم انتخاباتي آيت‌الله هاشمي رفسنجاني در سال 84 بخشي وجود داشت كه او اينگونه روايت مي‌كرد: روزي در جمع ياران به بهشتي گفتم اين تهمت‌هاي تلخ آزارت نمي‌دهد؟ نگاهم كرد و گفت: «اين آسياب به نوبت است، نوبت تو هم خواهد رسيد. » چقدر اين روزهاي بي‌شمار سخت مي‌گذرد دوستان! من تا نيمه راه آمده‌ام. مشيت اين بود كه بمانم. تا نوبت به من برسد. تا در سنگ زير و بالاي آسياب صداي شكستن‌هاي خود را بشنوم. 
اين سكانس يكي از تاثيرگذارترين اتفاقات انتخابات سال 84 شد كه البته بعدها هم در شرح مظلوميت! مرحوم هاشمي بسيار مورد استفاده حاميان او قرار گرفت؛ سكانسي كه حالا روشن شد واقعاً يك فيلم بوده است؛ آن هم فيلمي تخيلي!

پيش از اين هم نسبت به برخي خاطرات و روزنوشت‌هاي مكتوب هاشمي رفسنجاني ترديدهايي جدي ايجاد شده بود. خاطره او از امام مبني بر مخالفت امام با شعار مرگ بر امريكا يا تمايل امام براي حل مشكل با امريكا و... مواردي بوده كه برخي صاحب‌نظران همواره نسبت به واقعيت آن ايجاد ترديد كرده و البته قرينه‌هايي از مواضع امام(ره) در رد آنها ذكر كرده‌اند. چند سال پيش حميد انصاري قائم مقام مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني(ره) درباره اصالت برخي خاطرات خصوصي آيت‌الله هاشمي از امام خميني(ره) گفت كه براي تاييد اصالت اين خاطرات بايد از اين مؤسسه مجوز گرفته شود. 

چندي پيش هم آيت‌الله موسوي خوئيني‌ها از شخصيت‌هاي مطرح مجمع روحانيون مبارز (جناح اصلاح‌طلب) در مطلبي صراحتاً به انتقاد شديد از خاطرات آيت‌الله هاشمي پرداخت و با بي‌دقت دانستن اين خاطرات گفت كه «در استفاده از آنها همواره بايد جانب احتياط را در پيش گرفت. »

گلايه خانواده هاشمي از ‌روحاني
فاطمه هاشمي در مراسم بزرگداشت پدرش، آيت‌الله هاشمي رفسنجاني از عدم حضور حسن روحاني، رئيس جمهور عصباني شد و بعد در گلايه گفت كه «هاشمي مظلوم بود و مظلوميت او در آينده هم ادامه خواهد داشت. عدم حضور رئيس جمهور در اين مراسم دليلي بر مظلوميت ايشان است. » محمّد هاشمي برادر مرحوم هاشمي رفسنجاني نيز با اشاره به دعوت از روحاني براي حضور در اين كنگره اظهار داشت: «حضور روحاني در اين مراسم قولي بود كه به ما داده بودند اما بنا به دلايلي كه نمي‌دانيم، دو سه روز قبل از دفتر رئيس جمهور اطلاع دادند كه ايشان در كنگره حضور پيدا نمي‌كنند.»

اين در حالي است كه در جزييات برنامه بزرگداشت هاشمي رفسنجاني، نام حسن روحاني به عنوان سخنران اعلام شده بود. اما روحاني در روز سالگرد هاشمي صرفاً به زدن توئيتي درباره او بسنده كرد و به جاي او اسحاق جهانگيري معاون اول روحاني در مراسم هاشمي سخنراني كرد. پس از مراسم تنفيذ و تحليف رياست جمهوري روحاني در مرداد ماه سال جاري هم خانواده هاشمي از اينكه رئيس جمهور اشاره‌اي به آيت‌الله هاشمي رفسنجاني و حمايت‌هاي هميشه‌اش از دولت روحاني نكرده‌اند، ناراحت شدند. محمد هاشمي همان زمان با اشاره به اينكه اين اولين مراسم تحليف و تنفيذي بود كه آيت‌الله هاشمي رفسنجاني در آن حضور نداشت، عنوان كرد: «براي ما كه به آيت‌الله هاشمي رفسنجاني علقه و علاقه داشتيم نديدن جاي خالي ايشان سنگين و غمگين بود. بايد بگويم به قول معروف در جريان دو مراسم تنفيذ و تحليف ما بي‌معرفتي ديديم و در هر دو مراسم يادي از آيت‌الله هاشمي نشد، ‌ايشان يكي از استوانه‌هاي نظام بود انتظار بود يادي از آيت‌الله هاشمي هم مي‌شد.»

در حالي كه مرحوم هاشمي هميشه بر نقش پررنگ خود در پيروزي انتخاباتي روحاني اصرار مي‌ورزيد، روحاني هميشه خواسته كه از زير سايه سنگين هاشمي بيرون برود و مستقلاً نقش ايفا كند؛ شايد بي اعتنايي‌هاي او به بزرگداشت هاشمي در ذيل چنين خواسته‌اي قابل تحليل باشد. ‌
نام:
ایمیل:
* نظر: