کد خبر: ۱۳۸۱۳
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۴

پیام زینب (س) - یکی از شایع ترین مشکلات گوارشی احساس سفتی و پری ناراحت کنند و تجمع بیش از حد هوا در معده و روده ها می باشد که به عنوان نفخ شکم شناخته می شود . کمبود یا نقص در فعالیت برخی از آنزیم های گوارشی در نتیجه هضم نامناسب مواد غذایی به ویژه قندها از مهم ترین علل ایجاد نفخ شکم می باشد.

علل و عوامل مستعد کننده

سریع خوردن و نجویدن کافی غذا ، صحبت کردن در حین صرف غذا ، مصرف چند ماده غذایی به طور همزمان ، پرخوری و مصرف مواد غذایی نفاخ از قبیل انواع حبوبات و غلات نظیر : لوبیا ، نخود ، عدس ، باقلا و ... در اکثر افراد ایجاد نفخ می کند . همچنین مصرف غذای پرچرب ، نوشابه های گازدار ، میوه و سبزیجات خام در افراد مستعد ، برخی بیماری ها ( نظیر دیابت ، کولیت عصبی ، تیروئید ، عفونت و انسداد روده ) ، یبوست ، استرس ، پوشیدن لباس تنگ و ... از جمله عوامل مستعد کننده نفخ می باشد.

توصیه های لازم جهت کاهش و پیشگیری از نفخ

-         هنگام غذا خوردن صحبت نکنید و با آرامش آن را میل نمایید.

-         غذا را به طور کامل بجوید

-         میوه و سبزیجات را در حجم کم و با دفعات بیشتر (ترجیحاً پخته) مصرف کنید.

-         حبوبات را حدوداً 6 تا 7 ساعت قبل از مصرف در آب بخیسانید و چند بار آب آن را عوض کنید .

-         برای طبخ غذا به جای سرخ کردن از روش آب پز و بخارپز استفاده کنید.

-         در صورتی که نفخ شدید و بیمارگونه نباشد ، با درمان های گیاهی از قبیل مصرف عرق نعناع ، رازیانه و زیره کاهش خواهد یافت . استفاده از زیره در لابه لای برنج و افزایش مصرف نعناع توصیه می شود .

-         از مصرف نوشابه به ویژه نوشابه های گازدار بپرهیزید.

-         اگر یبوست عامل ایجاد نفخ باشد ، توصیه می شود میوه و سبزی را در هر وعده غذایی میل کرده ، تحرک کافی داشته باشد و در طول شبانه روز 8 تا 10 لیوان آب و مایعات بنوشید.

-         از پوشیدن لباس های تنگ خودداری کنید.

-         در صورتی که علت ایجاد نفخ بیماری هایی از قبیل عفونت های روده ای ، دیابت ، بیماری های مرتبط با تیروئید و ... باشد حتماً با مراجعه منظم به پزشک آن را کنترل نمایید.

-         از هر گونه استرس و اضطراب دوری کنید و در صورت عدم کنترل آن ، حتماً با روانپزشک مشورت نمایید.

نکته : در صورتی که نفخ با علائمی از قبیل کاهش وزن ، کم خونی ، اسهال و علائم سوء جذب همراه باش حتماً با متخصص گوارش مشورت کنید.

منبع : پیک بهداشت / معاونت بهداشت و درمان سپاه فجر فارس

انتهای متن /224224

مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر: