کد خبر: ۲۷۳۷۷
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۱
شهید علیرضا هاشم نژاد تولد: تابستان 1341- روستای جلیان بخش نوبندگان فسا شهادت: 25/10/1365- شلمچه کربلای 5 . در هفتمین روز از عملیات کربلای 5 یعنی در روز شهادت حضرت زهرا (س) بنا بر پیشگویی خودش به شهادت رسید.

تابستان 1341 کم کم گرمای سوزان خود را به شهرستان فسا نشان می داد که علیرضا پا به دنیای خاکی گذاشت.

عشق سرشار او به فراگیری قرآن و مسائل دینی او را به طرف حوزه علمیه در شیراز کشاند. به دنبال اغاز جنگ شوق سربازی حضرت امام خمینی ره باعث شد به کسوت مقدس پاسداری مشرف شود. او در جبهه ها به عنوان مربی در رشته های گوناگون به ویژه مخابرات به تعلیم رزمندگان پرداخت.

حضور در عملیات ها و چندین بار مجروحیت را در کارنامه خود داشت تا انکه در هفتمین روز از عملیات کربلای 5 یعنی در روز شهادت حضرت زهرا (س) بنا بر پیشگویی خودش به شهادت رسید.



********************************

وصیت نامه شهید علیرضا هاشم نژاد

"اعوذ بالله من الشیطان الرجیم"

"بسم الله الرحمن الرحیم"

الحمدالله الاول قبل الانشاء والاخر بعد فناء الاشیا و صلی الله علی خیر خلقه محمد و اوصیائه الاتقیاء.

قال الله تبارک و تعالی:

یا ایها الذین امنو هل ادلکم علی تجاره تنجیکم من عذاب الیم تومنون بالله و رسوله و تجاهدون فی سبیل الله باموالکم و انفسکم ذالکم خیر لکم ان کنتم تعلمون یغفر لکم ذنوبکم و یدخلکم جنات تجری من تحتها الانهار و مساکن طیبه فی جنات عدن ذالک الفوز العظیم.

ای اهل ایمان!آیا شما را به تجارتی سودمند که شما را از عذاب دردناک آخرت نجات بخشد دلالت کنم؟

 آن تجارت این است که به خدا و رسول ایمان آورید و به مال و جان در راه خدا جهاد کنید این کار از هر تجارت اگر دانا باشید برای شما بهتر است تا خدا گناهان شما را ببخشد و در بهشتی که زیر درختانش نهرهای آب گوارا جاری است داخل گرداند و در بهشت های عدن جاودانی منزل های نیکو و قصرهای عالی عطا فرماید این همان رستگاری بزرگ بندگان است.

اما بعد چون هیچ انسانی را از مرگ چاره نبود دیر یا زود این شربت را نوشیده و به لقاء الله جل جلاله فائز خواهد شد آن وقت دستش از دنیا کوتاه و اگر در وصیت کوتاهی کرده باشد ای بسا گرفتاری داشته باشد لهذا اینجانب بنده حقیر  به خداوند متعال شهادت می دهم که رضیت بالله ربا و بالاسلام دینا و بمحمد"صلی الله علیه و اله" نبیا و بعلی اماما و بالحسن و الحسین و علی و جعفر و موسی و علی و محمد و علی و الحسن والخلف الصالح علیهم السلام ائمه و ساده و قاده بهم اتولی و من اعدائهم اتبر اسلام علیک یا وصی الحسن و الخلف الحجه ایها القائم المنتظر المهدی(عج).

السلام علیک یا نائب المهدی(عج) سیدنا و مولانا الامام آیت الله العظمی روح الله الموسوی الخمینی علیه السلام.

السلام علیک یا انصار ابی عبدالله ایها الشهدا و الصدیقین و عبادک الصالحین سلام الله علیه اجمعین.

امشب شب مبارکی است.در این جبهه های نور،شب تولد نهمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت حضرت امام محمد بن علی النقی علیه السلام است.

در این شب نورانی و مقدس در جایگاه عاشقان لقاء خداوند تبارک و تعالی کفر ستیزان شجاع اسلام و پیرو معنویات نائب امام زمان(عج) پرچم پر افتخار اسلام را بر دست گرفته و راهی تشرف به حرم مطهر حضرت امام ابی عبدالله الحسین(ع) جهت زیارت و عرض ادب به پیشگاه آن امام همام هستند و این پویندگان راه سرور شهیدان حضرت امام حسین(ع) با یاری گرفتن از مولای خویش نماز جماعت را به امامت فرزند والا گهر آن مولا حضرت امام خمینی در صحن مطهر سرور شهیدان بجای آورده و در ظل توجهات و عنایات و رهبری  حضرت امام زمان(عج) به دستور فرمانده کل قوا امام روح الله جهت آزاد کردن قدس و برگزاری نماز جماعت یکپارچه مسلمین جهان به امامت فرمانده کل قوا عازم آن دیار می شوند و آرزویشان این است که تحت عنایات خداوند متعال و ائمه اطهار سلام الله علیهم اجمعین پرچم پر افتخار اسلام را بر کاخ های ظلم و جور ابرقدرت ها به احتراز درآورند و مستضعفین را به نور اسلام و قرآن آشنا کنند.

و این آرزومندان را آرزویی دیگر است،آرزویی بس بزرگ و مقدس که قلب مظلومین را آرامش می بخشد و به امیدواران امید میدهدو استقامت در جهاد را و اینجاست که مظلومین،منتظر وعده خداوند متعال هستند و این منتظران را انتظاری نیست جز انتظار فرج مولا و سرور خویش.

بنده بعنوان یک مسلمان شیعه با تمام وجودم شهادت می دهم که نائب حضرت امام زمان(عج) حضرت آیت الله العظمی امام روح الله الموسوی الخمینی رهبر تمام مسلمین و مستضعفین جهان می باشد که خداوند متعال این نعمت آیت عظما را جهت بیداری و آزاد ساختن ملل محروم جهان و آماده ساختن جامعه در جهت ظهور حضرت بقیة الله حجة بن الحسن عجل الله تعالی فرجه الشریف روحی و ارواح العالمین لتراب لمقدمه العذا به عصر و زمان ما عطا فرموده است و این بنده حقیر خود را کوچکتر از این می دانم که بگویم می توانم شکر این نعمت عظما را بجای آورم و به جرئت می گویم که هیچ فردی نمی تواند شکر این آیت عظمای الهی را بجای آورد مگر اینکه خویش را فنا در ایشان نماید که او فنا در ذات پاک و مقدس خداوند متعال است که بفرموده شهید بزرگوار راه محراب که خود یکی از ارزنده ترین چهره هایی است که پروانه وار گرد شمع وجود پرفروغ روح خدا خون پاک و معطرش را در راه خدا فدای خداوند متعال نمود.

من اطاع الخمینی فقد اطاع الله.

اطاعت از حضرت امام خمینی اطاعت از خداوند متعال است.

زبان این بنده حقیر الکن است که بخواهد توصیف شخصیتی نماید که عمر شریفش را بنام خدا و بیاد خدا و در جهت رضایت خداوند متعال صرف نموده است و خون شهدای معظم و عالی مقام چون آیات عظام مطهری و بهشتی و مفتح،باهنرها و رجایی ها که افتخار شاگردی و تقلید از این چراغ هدایت و کشتی نجات و حسین زمان را داشته اند خود ما نسبت به وظیفه ای که در این برهه از زمان در جهت ذوب شدن در وجود مبارک امام داریم آشنا می گرداند و در این جملات چه خوب است که یادی و نامی از شهید سرجدا و ذاکر اهل بیت عصمت و طهارت سلام الله علیهم اجمعین برده باشم که فرموده است: خدایا آن لحظه ای که می خواهی جانم را بگیری ابتدا قلبم را از کار نینداز که با تمام توانم بگویم:"خدایا خدایا تا انقلاب مهدی خمینی را نگهدار"

و با توجه به این حالات شهدای راه حق نسبت به امام،خداوند متعال را به حرمت خون پاک و معطر حضرت سیدالشهدا امام حسین(ع) قسم می دهم که همه ما را در جهت شکرگزاری نسبت به مقام و وجود شریف امام روحی خدا و عمل به انجام دستورات و فرمایشات این وجود شریف موفق و موید بفرماید و از درگاه بی نیاز و با عظمتش خواستارم که وجود شریف حضرت امام روحی خدا را تا انقلاب و ظهور حضرت امام عصر حجة بن الحسن العسکری (عج) حتی در کنار حضرتش مصون و محفوظ بفرماید.آمین یا رب العالمین

از ذات پاک خداوند خواستارم که انقلاب اسلامی ایران را با پیروزی کامل به انقلاب جهانی و ظهور حضرت ولی عصر(عج) متصل بفرماید و تمام کسانی که به هر نحو این انقلاب را یاری می نمایند توفیق جهاد در رکاب امام زمان(عج) عنایت بفرماید.

بار دیگر دست نیاز به درگاه بی نیاز خداوند متعال بلند کرده و از ذات پاک و مقدسش خواستارم که علمای اسلام و مروجین احکام مقدس اسلام و دولتمردان ما را در جهت نصرت اسلام و یاری محرومان جهان از بلاهای سماوی و اراضی مصون و محفوظ بفرماید و توفیق خدمت به اسلام و مسلمین را به همه شیفتگان خدمت عنایت بفرماید.

بار دیگر از امت شهیدپرور ایران خواستارم که نمازجمعه را که مشت محکمی است بر دهان آمریکا و منافقین هرچه باشکوه تر برپا نمایند و نماز جماعت را در سنگر مسجد برگزار نمایند که سنگرهای جبهه ها از طریق سنگر مساجد تغذیه می شوند.

در شهرها و روستاها امکانات و احتیاجات جبهه ها را مهیا نمایید که برکات خداوند متعال در همین قطره هایی است که مبدل به دریا می شوند.

در جهت پاسداری از خون شهدا،راه شهدا را دنبال کنید و اسلحه به زمین افتاده این عزیزان را برداشته و جبهه های حق علیه باطل را با وجودتان گرم نگه دارید و خود نیز از قداست و روحانیت جبهه ها در جهت نزدیک شدن به خداوند متعال کمال استفاده را بنمائید و تا نماز را به امامت امام در صحن مطهر امام حسین(ع) نخوانید از پای ننشسته و بدانید در مقابل خون شهدا مسئول هستید.امیدوارم خداوند متعال ما را در افعال نیک در جهت رضایت خودش موفق بفرماید و از تمام برادران و خواهرانم در سنگرهای جبهه ها حماسه می آفرینند شما نیز با کسب علم با تمام توانتان کوشش کنید که جامعه اسلامی را در نیل به اهداف مقدسشان یاری نمایید و با رفتن به دانشگاه و مدارس عالی با تخصص توام با معنویت در جهت خدمت کردن به مردمی که امام امت آنها را ولی نعمت خویش می دانند وظیفه الهی خود را به سرمنزل مقصود که رضایت خداوند متعال است برسانید و امیدوارم در این جهاد مقدس که نبرد مستقیمی است با ابر قدرت شرق و غرب و منافقین،موفق به تاییدات الهی باشید.ان شاء الله

الا اولیاء الله لخوف علیهم و لا هم یحزنون(سوره یونس،آیه 62)

همانا دوستان خدا از هیچ چیز نمی ترسند و هرگز غمگین و ناراحت نمی شوند.

از برادران و عزیزانی که مدتی را در سنگر مسجد و گروه مقاومت افتخار شاگردی و کسب فیض از محضرشان را داشته ام حلالیت میطلبم و از شما جدا التماس دعا دارم و از ذات پاک و مقدس خداوند متعال توفیق شما را در جهت رسانیدن پیام اسلام به گوش جهانیان مسئلت می نمایم.

...ان الارض یرثها عباد الصالحون:(سرانجام زمین برای صالحان است.)سوره انبیا آیه 105

از برادران و استادان عزیز در مقطع تحصیلاتم که حق بزرگی در جهت رفتن بسوی حق و کمال معنویم بر این شاگرد کوچک خود دارند حلالیت میطلبم و از خداوند متعال توفیق شما را به جهت هدایت جوانان بسوی حضرت حق تعالی مسئلت می نمایم و از تمامی برادران عزیز که در انجمن اسلامی دبیرستان مدتی را در خدمتشان بودم حلالیت میطلبم و امیدوارم خداوند متعال شما را در خدمت به انقلاب و امت شهیدپرور ایران موفق بفرماید.ان شاء ا...

 

*************

 

برگزیده ای از مصاحبه شهید در جبهه

بسم الله الرحمن الرحیم

"یا ایه الذین امنوا هل ادلکم علی تجاره تنجیکم من عذاب الیم تومنون بالله و رسوله و تجاهدون فی سبیل الله باموالکم و انفسکم ذالکم خیر لکم ان کنتم تعلمون"

 بنده حقیر علیرضا هاشم نژاد کمتر از آنم که بتوانم کلامی در رابطه با جنگ بگویم لکن چون وظیفه است کلامی هرچند با زبان قاصر می گویم.

ما امیدواریم در هر کجای جهان به فرمان خداوند تبارک و تعالی بنا به نص صریح قرآن که در مقدمه عرایضم قرائت نمودم که خداوند می فرماید ای مومنین آیا می خواهید شما را به تجارتی سودمند که شما را از عذاب دردناک آخرت نجات بخشد دلالت کنم و می فرماید که آن تجارت این است که به خدا و رسول او ایمان آورید و جهاد کنید به مالتان و جانتان که این کار برای شما بهتر است اگر دانا باشید.

ما نیز به فرمان حضرت احدیت جل جلاله آمده ایم که در راه او و بنام او و به یاد او و برای رضای او اگر لیاقتی داشته باشیم کاری انجام دهیم و اگر خداوند متعال ما را به فیض عظمای شهادت نایل گرداند ما سراپا آماده هستیم که انشاءالله به این فیض عظما برسیم و امیدواریم که این عملیات به پیروزی کامل مسلمین علیه تمام مستکبرین ختم شود و پرچم پیروز نصرو من الله و فتح قریب بر تمام کاخ های ابرقدرت ها به اهتزاز درآوریم.

عرضی ندارم جز اینکه بگویم

"خدایا خدایا تا انقلاب مهدی حتی کنار مهدی خمینی را نگهدار"

والسلام

***************

*** لحظه شهادت:

تا وارد اتاق شدم از خواب پرید
رو پیشونیش عرق نشسته بود
گفتم : چی شده داداش؟
گفت: یه ساعت بود با حضرت زهرا (س) حرف میزدم
ادامه داد: فقط از خدا میخوام که روز شهادت بی بی شهید شم .
روز شهادت حضرت زهرا (س) بود
قنوت نماز صبح بود که ترکش خورد به پهلوش ...

هدیه به شهید علیرضا هاشم نژاد صلوات
از کتاب همسفر تا بهشت - خاطرات شهدای فارس

***************

وعده دیدار!
خواهر شهید
دنبال کتابم می گشتم، گفتم شاید داخل اتاق علی رضا باشد. وارد اتاقش که شدم، ناگهان از خواب پرید و نشست. عرق از صورت گُر گرفته اش می جوشید و خود نمایی می کرد. گفتم: چیه داداش، خواب بد دیدی؟
نگاهی به من کرد و گفت: «خیلی وقتِ اینجایی؟»
گفتم: «نه تازه ۀآمدم، حالا بگو چی شده؟»
گفت: «به شرطی که بین خودمون بمونه
نفسش که جا آمد، آهی کشید و ادامه داد: « خواهر باورت نمی شه، یه ساعت بود که داشتم با حضرت زهرا(س) حرف می زدم
حالا بدن من بود که به عرق سردی نشست. گفتم: تو را خدا بهش چی گفتی؟
هر چه پیله کردم چیزی نگفت. تنها آهی کشید و گفت: «خواهر همیشه از خدا یه خواسته بیشتر برای خودم ندارم، اونم اینه که روز شهادت حضرت زهرا از این دنیا برم
***
شب شهادت حضرت زهرا، عملیات کربلای 5، با رمز یا زهرا. شب سختی را پشت سر گذاشته بودند. علی رضا گفته بود نگران نباشید، تا فردا صبح ساعت 10 کار دشمن تمامه!
صبح شهادت حضرت زهرا(س) بود، به نماز ایستاده بود که ترکشی به پهلویش را دریده و علی رضا به آرزویش رسید بود.و همان ساعت که پیش بینی کرده بود کار دشمن تمام شد

 

.

***************

کتاب زندگی  سردار شهید «علیرضا هاشم‌نژاد

محمد محمودی نورآبادی، نویسنده ادبیات دفاع مقدس و انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس بیان داشت: چندی پیش کتابی را با عنوان «نبرد هس جان» به نگارش درآوردم که این اثر منتشر و روانه بازار نشر شد.

وی اضافه کرد: در سال‌های اخیر «هس جان» نام نحری در شملچه عراق بود که بخشی از آن متعلق به ایران و بخشی دیگر نیز به عراق اختصاص داشت؛ این نحر در کربلا 5 به تصرف نیروهای ایرانی درآمد.

محمودی نورآبادی با بیان اینکه این اثر دارای 320 صفحه است، ادامه داد: کتاب «نبرد هس جان» را بر اساس زندگی واقعی شهید «علیرضا هاشم‌نژاد» از سرداران سپاه استان فارس به نگارش درآورده‌ام.

وی افزود: سردار شهید «علیرضا هاشم‌نژاد» در 25 دی ماه سال 65 و در هفتمین روز از عملیات کربلای 5 یعنی در روز شهادت حضرت زهرا (س) بنا بر پیشگویی خودش به شهادت رسید و بنده هم بر اساس زندگی این شهید به نگارش اثر پرداختم.

این نویسنده گفت: «نبرد هس جان» یک نبرد کم‌نظیر در طول تاریخ دفاع مقدس بود یعنی یک نبرد تن‌به‌تن چند ساعتی بود که با پیروزی رزمندگان اسلام خاتمه یافت.

وی اضافه کرد: این اثر از سوی انتشارات «شاهد» منتشرشده است.

***************

*** نگارش داستان کودکی شهید «علیرضا هاشم‌نژاد»

فاطمه فروتن‌اصفهانی رمان کودکی شهدا را می‌نویسد. وی در اولین قدم نگارش داستان کودکی شهید «علیرضا هاشم‌نژاد» را در دست دارد.
فروتن‌اصفهانی اظهار کرد: از آنجا که در اغلب آثار منتشر شده درباره شهدا، به کودکی و بازی‌های آن‌ها کمتر پرداخته شده، در یک مجموعه رمان زندگی و سرگرمی‌های کودکی‌های شهدا را خواهم نوشت.
وی با اشاره به اهمیت باز‌ی‌های کودکی شهدا و تاثیر این سرگرمی‌ها بر شخصیت آن‌ها، گفت: در این مجموعه، خاطرات و بازی‌های کودکی تا سن 10 سالگی شهدا برای کودکان در قالب رمان نوشته و در پانوشت به بزرگسالی و حضورشان در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران اشاره خواهد شد.
فروتن‌اصفهانی با اشاره به اولین اثر در دست تدوین خود در این مجموعه، گفت: در این رمان خاطرات و سرگرمی‌های کودکی شهید «علیرضا هاشم‌نژاد» به تصویر کشیده می‌شوند. اطلاعات مورد نیاز برای نگارش آن از گفت‌وگو با خانواده و هم‌باز‌های کودکی این شهید به دست آمده‌اند.
وی اضافه کرد: مصاحبه‌های رمان کودکی شهید هاشم‌نژاد به پایان رسیده و این اثر در مرحله نگارش قرار دارد. همچنین هنوز عنوان و ناشر این رمان مشخص نشده است.

گزارش تصويري از نقد كتاب "نبرد هسجان"با حضور سردار آسودي، علاقمندان، نويسندگان و مسولين سومين نمايشگاه ملي كتاب دفاع مقدس كه در محل دائمي نمايشگاه بين المللي شيراز برگزار شد.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

نام:
ایمیل:
* نظر: