کد خبر: ۴۵۵۸۲
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۱
کارشناس مذهبی و مدرس حوزه و دانشگاه بوشهر گفت: امروزه می‌توان حرکت اربعین را به یک سونامی بسیار بزرگی که در مقابل دشمنان به وجود آمده است تعبیر کرد.
پیامبر گرامی اسلام(ص) می‌فرمایند: إنَّ لِقَتلِ الحُسَینِ حَرارَةً فی قُلوبِ المُؤمِنینَ لاتَبرُدُ أبَداً؛ از شهادت امام حسین(ع) آتشی در دل مؤمنان است که هرگز سرد نخواهد شد
 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سپاه ناحیه خرم بید به نقل از خبرنگار خبرگزاری رسا در بوشهر با توجه به فرا رسیدن ایام اربعین حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و حضور خیل عظیم زائران حسینی در کربلا، گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام اسعد نصاری کارشناس مذهبی و مدرس حوزه و دانشگاه درباره فلسفه این حرکت میلیونی و شرایط فعلی جهان اسلام انجام داده است که مشروح آن را در زیر می‌خوانید:
رسا - به عقیده شما فلسفه این اجتماع میلیونی و بی‌نظیر در زیارت اربعین چیست؟
امام حسن عسکری(ع) در روایت بسیار مهمی فرموده‌اند یکی از نشانه‌های بارز شیعه، زیارت اربعین است. بنا بر چنین احادیثی شیعیان، اهل‌بیت(ع) عصمت و طهارت(ع) در طول تاریخ اسلام هر موقع فرصت پیدا می‌کردند و حاکمان ظالمی در آن منطقه نبودند، به سمت کربلا و زیارت امام حسین(ع) حرکت می‌کردند.
این حرکت از زمان حرکت جابر بن عبدالله انصاری و همراه او عطیه عوفی شروع شد و ادامه پیدا کرد؛ اما گاهی ظالمان در این حرکت اخلال ایجاد می‌کردند و نمونه‌های آن ‌هم در تاریخ ذکر شده که حکام برای زیارت اربعین از شیعیان پول می‌گرفتند یا بعدها، زائران را تهدید به قطع دست‌ و پا می‌کردند تا شاید کسی به زیارت نروند؛ اما شیعیان باز هم با بی‌اعتنایی به این تهدیدها و آزار و اذیت‌ها، به زیارت می‌رفتند.
امروز با توجه به شرایط پیش‌آمده و وضعیت عراق و با اینکه الحمدالله بالغ‌ بر 77درصد کشور عراق شیعیان هستند -که متأسفانه این شیعیان در طول بیش از نیم ‌قرن مورد ظلم و اجحاف بعثی‌ها واقع‌شده بودند- با پیوستن حاکمیت بعث به زباله‌دان تاریخ، شیعیان یک مقدار تنفس گرفته و یک حالت روحی مناسب و یک آزادی عمل نسبی پیدا کرده‌اند.
از طرف دیگر الحمدلله نظام شکوهمند جمهوری اسلامی ایران که هم‌مرز با این کشور است، اتحاد و امنیت نسبی ایجاد کرده و می‌بینیم که این حرکت به حرکت میلیونی مبدل شد؛ یعنی این موج بسیار ضعیفی که با زیارت جناب جابر و با حضور اهل‌بیت در اربعین صورت گرفت، امروزه در واقع می‌توان آن را به یک سونامی بسیار بزرگ تعبیر کرد که در مقابل دشمنان به وجود آمده است.
امروز می‌بینیم با ایجاد این همه رعب و وحشتی که گروهک‌ تروریستی داعش و امثال آن به راه انداخته‌اند، مردم واقعاً بی‌اعتنا هستند و اگر کسی شک دارد، به حرکت‌های میلیونی که مردم از اقصی نقاط این عالم انجام می‌دهند نگاه کنند و جالب اینجاست که نه‌ تنها شیعیان، بلکه غیر مسلمانان، مسیحیان و ملیت‌های متفاوت در این مانور شرکت دارند.
جرج جرداق نویسنده بزرگ مسیحی در کتاب "علی صوت عدالت الانسانیه" که یکی از بهترین کتبی است که در رابطه با شخصیت امیرالمؤمنین(ع) نوشته‌ است، ذکر می‌کند که علی هدیه خدا به تمام بشریت است و مختص مسلمانان و شیعیان نیست. امام حسین(ع) هم هدیه خداوند متعال به بشریت است و هر انسانی که با مکتب ابی‌عبدالله داشته باشد، و لو اینکه مسلمان نباشد، قطعاً شیفته این انسان خواهد شد و می‌بینیم که این حرکت نشان‌دهنده همین علاقه و محبتی است که مردم به ابی‌عبدالله و زیارت اربعین دارند.
رسا - این اجتماع چطور می‌تواند به‌عنوان یک پیام با مردم جهان و ملل و مذاهب مختلف ارتباط برقرار کند؟
متأسفانه خبرگزاری‌های غربی، هیچ پوششی نسبت به این حرکت میلیونی ندارند؛ ولی اگر در یک نقطه‌ای از عالم، یک راهپیمایی 10 نفره‌ای صورت بگیرد، این‌ها پوشش خبری می‌کنند و به ‌طور پخش زنده در رسانه‌هایشان منعکس می‌کنند. اما نسبت به این حرکت میلیونی که امروز دارد اتفاق می‌افتد، خودشان را به تغافل زده‌اند.
این حرکت در واقع حرکتی است که پیام صلح و محبت و عشق و ایمان به جهان می‌فرستد و سیگنال‌هایی که از این حرکت به کل دنیا منتقل می‌شود، می‌گوید که مکتب ابا ‌عبدالله و مکتب علوی، مکتبی است که جنگ‌طلب نیست و سر نمی‌برد؛ بلکه مکتبی عاشق است و محبت در آن وجود دارد.
این مکتب با مکاتب دیگری که امروزه متأسفانه به نام اسلام سر می‌برند و نوامیس مسلمین را در بازارها مثل قرون‌ وسطی به ‌عنوان برده به فروش می‌رسانند، متفاوت است. این مکتب، مکتب عشق و محبت است و با دست خالی مقابل دشمن می‌رود و با شعار "یا لثارات الحسین" به نتیجه مطلوب می‌رسد.
الحمدلله‌ تلویزیون ما در شبکه‌های مختلف، این حرکت را منعکس می‌کند؛ اما خیلی کم است و ما نیاز داریم که این حرکت لحظه‌به‌لحظه منعکس شود. درست است که ما در این عالم تنها هستیم و تعداد بسیار محدودی با ما هستند، اما به‌ هر تقدیر، علی بن ابی‌طالب(ع) در نهج‌البلاغه می‌فرمایند، از تنهایی و کمی یار در مسیر حق هیچ‌گاه هراسناک نباشید، به خاطر اینکه همیشه همین‌طور بوده و پیروزی با حق است.
باید با برنامه‌های سه، چهار ساعته این حرکت را بیشتر به جامعه و جهانیان ارائه بدهند و قطعاً در دنیا انسان‌های آزاده‌ای هستند که وجدانشان بیدار است و با یک نگاه به این حرکت منقلب می‌شوند.
ما در مسیر بین نجف تا کربلا در سال‌های قبل که زائرین امام حسین(ع) حرکت می‌کردند، دیدیم که این حرکت بر دیگران اثر گذاشته، آمده‌اند مسلمان و شیعه شده‌اند و این بسیار مهم است.
رسا - مراجع فرهنگی و رسانه‌ای چطور می‌توانند زمینه‌ساز افزایش این ظرفیت در زیارت اربعین باشند؟
سایت‌های خبری یا روزنامه‌های ما می‌توانند این حرکت را لحظه‌به‌لحظه منعکس کنند؛ اما این حرکت مهم در بین مطبوعات و سایت‌های ما در مقایسه با رسانه ملی خیلی کمتر دیده می‌شود و حقیقتاً این تأسف‌آور است.
انسان با نگاهی به مرزها و این سیل عظیم زائران که جاری‌شده، درمی‌یابد که این حرکت، حرکتی است که از دل و از عشق به سالار شهیدان به پا خواسته است.
در هر جای دنیا وقتی یک راهپیمایی می‌خواهد بشود، دولت‌ها خیلی هزینه می‌کنند تا عده‌ای را جمع کنند؛ اما این‌ها را چه کسی دعوت کرده است؟ هیچ‌کس این‌ها را دعوت نکرده است و فقط یک نفر دعوت کرده و آن مکتب علی بن ابی‌طالب و مکتب امام حسین(ع) است؛ آن‌هم در مسیری که احتمال خطر و شهادت و نقص عضو و احتمال اینکه خدای‌ناکرده مشکلی باشد که دیگر برنگردند؛ اما مردم بی‌اعتنا به همه این‌ها می‌روند و این خیلی مهم است و باید روان شناسان ما حقیقتاً روی آن کار کنند.
 
نباید نگاه ما به این حرکت فقط نگاه گفتاری و نگاه منبری یا سخنوری باشد که ما بیاییم سخنرانی کنیم و بگوییم بله مردم رفتند؛ بلکه باید این موضوع ازنظر روان‌شناسی بررسی شود که چه عاملی باعث شده که مردم این‌گونه حرکت کنند. این جنبه بسیار مهم عقیدتی، فکری دارد و کارشناسان باید روی آن بحث کنند و میزگردهای اجتماعی روی آن مطرح شود که واقعاً مجال کار زیاد است و فرصتی است که خدا به ما داده و این فرصت را ما نباید از دست بدهیم.
 
رسا - این حرکت چه تأثیری در ناامنی‌های ایجادشده توسط داعش می‌تواند داشته باشد؟
 
حداقل تأثیری که می‌تواند روی این‌ها داشته باشد، این است که آن‌ها با امتی مواجه می‌شوند که مرگ برایشان یک افتخار است؛ همان طوری که امام خمینی(ره) همیشه می‌فرمودند: ملتی که مرگ و شهادت برای او افتخار است، شکست در او راهی پیدا نخواهد کرد.
 
وقتی می‌بینند این جمعیت میلیونی بدون هیچ امکاناتی از کشور عزیزمان و کشورهای دیگر و استان‌های مختلف عراق حرکت می‌کنند، دشمنان فهمیده‌اند و خواهند فهمید که مقابل فرهنگ علی بن ابی‌طالب(ع) و مقابل فرهنگ حسینی و عاشورایی، هیچ‌کس توان مقاومت ندارد.
 
اینجا فرهنگ هیهات من الذله حاکم است و قدم‌هایی که برداشته می‌شود، به این معنا است که اگر مرا بکشید، من را زنده و جاودانه کرده‌اید؛ البته نه‌ فقط داعش، که اربابان داعش مثل آمریکا و بعضی از کشورهای مرتجع منطقه هم متوجه شده‌اند که با این فرهنگ نمی‌شود کاری کرد و ما مطمئنیم که به فضل خدا، این حرکت داعش در آینده بسیار نزدیک از بین خواهد رفت.
 
این را ما شیعیان علی بن ابی‌طالب(ع) نشان داده‌ایم و نمونه زنده آن ‌هم حزب‌الله لبنان است؛ این گروه بسیار کوچک از نظر تعداد، ولی بسیار مقتدر ازنظر ایمان و عقیده، مقابل یک لشکر تا بن دندان مسلح است که یکی دو بار متحمل شکست سخت از حزب‌الله لبنان شدند.
 
در نتیجه، این همان فکر ابی‌عبدالله(ع) است و هر جا این فکر حاکم شود، پیروز است و امروز اگر مسلمانان در هر جای این عالم هم بخواهند پیروز شوند، یک ‌راه بیشتر ندارند و آن شعار ابی‌عبدالله است که این شعار بر آن قدرتی که مقابل او می‌ایستد، حاکم می‌شود و به‌ مرور زمان، آن قدرت را از بین می‌برد.

نام:
ایمیل:
* نظر: