کد خبر: ۷۷۸۸۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۶
به مناسبت دهه فجر
مداحی یک موهبت و نعمتی است که خداوند تبارک و تعالی آن را عنایت می فرماید . انسان باید شایستگی آن را داشته باشد تا در جمع مداحان بتواند حضور پیدا کند.
به گزارش بسیج مداحان فارس : در واپسین روزهای دهه فجر به گفتگوی صمیمی با مداح اهل بیت حاج لطف الله حقیقی مسئول هیئت رزمندگان استان فارس نشستیم .



مصاحبه اختصاصی بسیج مداحان بامداح انقلابی

شما یک مداح پیشکسوت انقلابی هستید و قبل وبعد انقلاب را درک کرده اید بفرمایید با توجه به اینکه مداحان در عرصه انقلاب خوش درخشیده اند ؛ شما چه چیزی را رمز موفقیت دراین عرصه می دانید ؟

در رابطه با بحث دهه فجر به رهبری امام خمینی یک نکته قابل توجه است که دهه فجر را ما دهه تشکر از حضرت اما حسین علیه اسلام میدانیم دهه فجر دهه امام حسین علیه اسلام است آمیزه های آموزشی امام حسین علیه اسلام؛ بیانات اما حسین ؛ اهداف امام حسین بعد از سالها تلاش و کوشش و مجاهدت به لطف پروردگار در ایران اسلامی به بار نشست

اهداف همان اهداف بود و مسیر دشمنان انقلاب اسلامی و دشمنان ایران اسلامی همان مسیر یزیدیان زمان امام حسین علیه اسلام بود لذا این ایام را باید به پیشگاه حضرت اباعبدالله علیه اسلام تبریک وتهنیت گفت.

برای نسل جوان که دوران ستم شاهی را درک نکردند توضیح دادن از زمان قبل از انقلاب اسلامی و فضایی که امروز در آن قرار داریم بسیار کار مشکلی است و اصلا باور آنچه که برزبان جاری میکنیم برای خیلی ازافراد سخت است.

دورانی بود که در کشور ما که اکنون مهد ولایت است اقامه عزای امام حسن علیه اسلام یک جرم محسوب می شد و به طور کلی مبارزه رژیم پهلوی از زمان رضا خان و بعد پسر ملعونش بر این بود که هیچ کجا نامی از امام حسین علیه اسلام برده نشود. اما در همان عصر ممنوعیت عزاداری امام حسین افراد دلبسته به خاندان عصمت و طهارت؛شیعیان مخلص امام حسین از تلاش و کوشش نایستادند. جلسات مخفی را تشکیل می دادند بعضا در زیر زمین ها یا خارج از شهرها یا حتی حاشیه شهرها به دور از چشم ماموران دژخیم خاندان پهلوی سعی میکردند نام امام حسین علیه اسلام را زنده نگه دارند.

قریب به صد سال پیش وقتی در اوج این ممنوعیت ها دلبستگان خاندان عصمت و طهارت در غمی جانکاه فرو رفته بودند شاعر گرانمایه ی اهل بیت غفار اسد رحمه الهه علیه به یکی از دوستان عزیز کاسب ما این جمله را میفرماید که شما خیلی از کارهای روزمره خود را به صورت مخفی دور از چشم دیگران انجام می دهید اما عزاداری امام حسین رانمیتوانید مخفیانه انجام دهید ؟

این سخن باعث به هیجان آمدن این دوست عزیز می شود (خداوند ایشان را بیامرزد) ودرجا می گوید اگر راست میگویی از همین امشب خانه ی من در خدمت شماست بیایید و درخانه ی من عزاداری کنید ؛ من از چیزی نمیترسم ؛ اولین کسی را که دستگیر کنند شما هستید. با چنین وضعیتی رو به رو بودیم از آن طرف هم عنایات امام حسین علیه اسلام ؛عنایان خاندان عصمت و طهارت علیه اسلام پشتیبانی این حرکت ولایتمدارانه بود و قدم به قدم این فعالیت ها پیش رفت.

مداحان عزیز هم درآن دوران و همچنین از بعد از واقعه ی جانگداز کربلا نقش بسیار بسیار والا و ارزشمندی داشتند. مداحانی عزیزی که صادقانه و مخلصانه در این راه قدم گذاشتند ؛ مداحان و شاعرانی که گفتند چوبه دار خود را به دوش می کشیم و شهر به شهر و روستا به روستا با بانگ خود مردم را نسبت به دین و قران کریم و مکتب اهل بیت آشنا می کنیم.

این نتیجه ی همان ایثار و تلاش هایی است که در بهمن ماه سال 57 به لطف پروردگار به بار نشست


مصاحبه اختصاصی بسیج مداحان بامداح انقلابی


نفوذ دشمن در عرصه ی مداحی را چگونه ارزیابی میکنید و راه مقابله با آن را در چه چیزی میدانید ؟

مداحی یک موهبت و نعمتی است که خداوند تبارک و تعالی آن را عنایت می فرماید . انسان باید شایستگی آن را داشته باشد تا در جمع مداحان بتواند حضور پیدا کند.

سر لوحه ی همه مولفه ها بحث بصیرت است . بصیرت نسبت به دین بصیرت نسبت به مکتب و قران کریم و بصیرت نسبت به اجتماعی که در ان زندگی می کنیم. بدون بصیرت در این مسیر نمی شود حرکت کرد و اگر هم حرکتی باشد به سرمنزل مقصود نمی رسد

ما آنچه از پیشینیان خودمان سراغ داریم ثابت می کند آن مداحانی موفق بوده اند که در زندگی با بصیرت حرکت کرده اند ؛ ما باید زمان و دین و اهل بیت و مردم را بشناسیم تا بتوانیم با این گنج عظیمی که به عنوان سیره اهل بیت در اختیار ماست استفاده کنیم و این چراغ نورانی را بر سر راه مومنین قرار بدهیم تا بتوانند مسیر سعادت را طی کنند. اول و اخر کلام موضوع بصیرت است.

دردوران گذشته آن مداحانی توانستد به مقام والای شهادت دست پیدا کنند که صاحب بصیرت بودند و زمان را شناختند.

به قول آن شاعرعزیز: <<برای امام حسین فقط گریاندن کفایت نمیکنه>>

و آن شعر معروف که می فرماید :

همین نه گریه برآن شاه تشنه لب کافیست // اگرچه گریه ؛برآلام قلب تسکین است

باید دید اهداف و برنامه های امام حسین علیه السلام چه چیزهایی بوده.

پیش از انقلاب مداحانی که دارای بصیرت و معرفت و شناخت بودند در روزهای اوج حرکت مردم از هنر مداحی از همین صدا و هوش و قریحه ی والا که خدا به انها داده بود استفاده کردند و مقابل رژیم شاه ایستادند.شعر های حماسی که در مجالس عزا داری و سوگواری اهل بیت ویا راستای شهدای عزیز انقلاب اسلامی سروده می شد هر کدام به مصابه ی یک صلاح در سینه دشمن فرو می رفت.هر جا که کار خیلی دشوار می شد این شعر برای دلداری انقلابیون ونیز بعنوان حربه ای در مقدمه مجالس عزداری خوانده می شد :

مکن ظلم و ستم ظالم بترس از آه مظلومان / که روز روشن هر فرد شام تار هم دارد

بجای نوش دائم میزنی نیش و نمیدانی / که این راه و روش هم عقرب جرار هم دارد

نمیگویم بغیر از حق درعالم گرچه میدانم / که گوش از بهر بشنیدن در و دیوار هم دارد

سر سبزم زبان سرخ آخر میدهد بر باد / چرا چون حرف حق گفتن طناب دار هم دارد

هنوز ای مدعی بحر فراز یار در عالم / علی در مکتب خود میثم طمار هم دارد

ما ازعاشورا درس گرفتیم که باید پای امام ایستاد باید زیر پرچم امام تا آخرین لحظه از اسلام و اهداف عالیه ی آن دفاع و پاسداری کرد لذا ما پای امام عزیزمان ایستادیم. مداحان عزیز و آنهایی که پیرو مکتب امام حسین علیه السلام بودند نه از شکنجه ترسیدند نه از زندان نه از دربدری و تبعید . پای امام ایستادند ؛ در این زمینه ما الگو بسیار داریم شهید مداح زیاد داریم که بزرگ شهید استان در بین مداحان عزیز دلمان حاج شیرعلی سلطانی است که با آن صدای بسیار دلنشین و رسایش مردانه ایستاد و مثل اربابش امام حسین علیه السلام در مسیر ولایت الله و در مسیر بزرگداشت قران کریم سر مبارکش رو تقدیم اسلام کرد.



مصاحبه اختصاصی بسیج مداحان بامداح انقلابی


بعنوان مسول هیئت رزمندگان اسلام برای همدل شدن مداحان استان صحبتی بفرمایید :

تشکیل هیئت رزمندگان اهداف بسیار مهم و عالی دارد که نشات گرفته از فرمایشات مقم معظم رهبری و رهنمود های ایشان است. ما در این مسیر بناست به عنوان هادی و همراه در کنار هیئت های مذهبی قرار بگیریم. باید به این نکته توجه داشته باشیم که در تشکیلات نوکری امام حسین علیه السلام جایی برای رقابت نیست ؛ رقابتی به عنوان خود مطرح کردن ؛خودنمایی کردن ؛ مطرح کردن قوم و قبیله ی خود ؛هیئت و جلسه ی خود هیچ کدام ازین ها جایگاهی ندارد


اینجا تن ضعیف و دل خسته می خرند / بازار خودفروشی ازآن سوی دیگرست



هیئت رزمندگان رسالت ایجاد هم آوایی هم قدم کردن هیئات را دارد . موضوع مداحی یک موضوع ویژه است؛ توجه داشته باشیم پرچم باید دست به دست بشود ؛ پرچم نوکری امام حسین و ستایشگری اهل بیت که با سلامت به دست ما سپرده شده را باید به رسم امانت داری به نسل نو و آیندگان برسانیم؛ لذا این نیاز به کار و تلاش صبر دارد ؛ باید جوان ها را تحمل کرد ؛ همراهی کرد با آنها هم قدم شد تا بتوانیم در این مسیر موفق بشیم .

نباید بخاطر سابقه و پیشکسوتی مقابل جوانان جبهه بگیریم و نگذاریم آنها به میدان بیایند و فضا را برای آنها تنگ کنیم اگر این نباشد جوانان باورمان می کنند به استقبالمان می آایند و کمک می کنند. همانطوری که امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری که پرچم دار این انقلاب هستند در این زمینه موفق شدند ؛ جوان ها را آوردند ؛هدایت کردند کار را به دست انها سپردند و ضرر هم نکردند به لطف پروردگار امروز می بیبنم که کشور ما در اوج قرار دارد و این نتیجه اعتماد کردن به جوانهاست ؛ ماهم اگر میخواهیم آموخته هامان ماندگارشودباید ازین زمینه استفاده کنیم. این آموخته ها سرما یه ی ماست و باید با دست اخلاص آن را تقدیم به جوانها بکنیم.


مصاحبه اختصاصی بسیج مداحان بامداح انقلابی


بعنوان یک فرد انقلابی خاطره ای از انقلاب بفرمایید:

در آن روز ها از نیروهای بازنشسته شهربانی رژیم شاه به عنوان مامور در جلسات مذهبی استفاده می کردند که گزارش مجالس مذهبی را سریعا به شهربانی بدهند.

بنده در هیئت امام حسن عسکری به عنوان مداح خادم دوستان عزیز بودم ؛ آنجا یک آقایی داشتیم ازهمین نمونه ماموران که هر گونه حرف و حرکت ما را سریعا به شهربانی و بعد ساواک گزارش میدادند

یک روز مسول اطلاعات آن زمان سرهنگ محمدی (دو ماه مانده به پیروزی انقلاب اسلامی) به همین اقا پیغام داده بود که به <<حقیقی>> بگویید این سروصداها تمام می شود ؛ اوضاع ارام می شود بعداز آن ما می دانیم و شما. و ماهم به ایشان پیغام دادیم به سرهنگتان بگویید :

ما که مطمعنیم این حرکت خاموش نخواهد شد چون وابسته به ابا عبدالله علیه الاسلام است ؛ اگر این حرکت موفق شد و به سرمنزل مقصود رسید که شما دیگر وجود نخواهی داشت که کاری بکنی اگر هم نشد که ما هم مثل دیگران.

و سرانجام هم که انقلاب پیروز شد.


مصاحبه اختصاصی بسیج مداحان بامداح انقلابی


انتهای پیام / 224224



مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: 0
انتشار یافته: 2
آوا
|
Iran, Islamic Republic of
|
22:03 - 1394/11/25
0
0
بسیار مصاحبه ی پرباری بود. خدا قوت
آوا
|
Iran, Islamic Republic of
|
22:05 - 1394/11/25
0
0
بسیار مصاحبه ی پرباری بود. خدا قوت
نام:
ایمیل:
* نظر: