کد خبر: ۷۸۵۸۴
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۷
یک کارآفرین گراشی برای اولین بار در منطقه اقدام به پرورش شترمرغ کرده است که این اقدام گامی موثر در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی در جامعه است.

به گزارش روابط عمومی بسیج سازندگی فارس؛ در دنیای امروز که بیکاری به عنوان یکی از مهمترین مشکلات جامعه آرامش، امنیت و اعتقادات خانواده‌ها را هدف گرفته است و به علت وسیع بودن حجم آن از دست دولت هم خارج شده است، مردانی هستند که با شجاعت، تلاش و پشتکار و با پشتیبانی که دارند توانسته‌اند با فعالیتشان قدمی در راستای خدمت واقعی به کشور بردارند.

عبدالمهدی ایزدی یکی از این افراد است که برای اولین بار در منطقه اقدام به پرورش شترمرغ کرده است؛ یک پرنده بزرگ جثه که در برابر شرایط سخت مقاوم بوده و از ارزش افزوده بالایی برخوردار است.

در همين زمينه خبرنگار بسيج سازندگي فارس با ایشان به گفتگو نشسته است:

1- اگه ممکنه خودتون رو معرفی و بفرمایید چه شد که به پرورش شترمرغ روی آوردید؟

عبدالمهدی ایزدی هستم مسئول تولیدی و پرورش شترمرغ واقع در شهرستان گراش. کارشناس ارشد مهندسی کامپیوتر و مشغول تدریس در دانشگاه، من این کار را از سال 92 برای تحقق اقتصاد مقاومتی و اجرای فرمایشات رهبری شروع کردم.

2- با چه سرمایه ای شروع به کار کردید؟

البته باید درنظر داشت روزهای اولی که جرقه این کار به سرم زد حتی فکرشو هم نمی کردیم که اینهمه دردسر داشته باشد و همزمان با دوران تدریس در دانشگاه کار بزرگی را شروع کنیم . ولی به جرأت می توانم بگویم اگر کمک خدا و مشاورت کارشناسان بسیج سازندگی گراش نبود ما الان اینجا نبودیم .سال 92 و در 5000 متر زمین و با سرمایه ای بالغ بر 70 میلیون تومان کار پرورش شترمرغ را استارت زدیم و با دریافت 60 میلیون تومان وام از بسیج سازندگی شهرستان به صورت تخصصی این کار را ادامه دادیم.

3- یک شترمرغ حداقل به چه فضایی و چه میزان غذا برای رشد و پرورش نیاز دارد ؟

برای پرورش 50 قطعه شترمرغ مولد یک هکتار زمین نیاز است . درصورتی که بخواهیم این جوجه ها را پروار کنیم ، ولی ما در 5000 متر زمین این مولدها را که به 30 قطعه شترمرغ مادر هم می رسد نگهداری می کنیم .

غذای اصلی شترمرغ نیز یونجه ، ذرت ، سویا ، سبوس گندم ، سبوس برنج ، سیب زمینی ، جو ، شبدر ، سیلو ذرت ، کاه عدس و کلیه ضایعات کشاورزی و این موضوع را هم باید در نظر داشت که هرچقدر بزرگتر می شوند غذایشان بیشتر علوفه ای می شود و به انرژی و پروتئین کمتری نیاز پیدا می کنند .

4- شترمرغ چه رسیدگی دیگری غیر از تهیه جا و غذا می‌خواهد؟

شترمرغ برای رشدش از مواد عالی خاک تغذیه می‌کند و اگر مکان استقرار شترمرغ فاقد خاک باشد مثلا زمین سنگی یا آهکی باشد، لازم است یک کامیون ماسه کف محیط نگهداری شترمرغ‌ها ریخته شود.

5- میزان اشتغال زایی شما چه قدر بوده است؟

بطور مستقیم برای یک خانواده 4 نفره اشتغال زایی کرده ام و به طور غیر مستقیم نیز براب 10 تا 15 نفر اشتغال زایی می شود.

6- هر شترمرغ چقدر سود به شما می‌رساند؟

اجازه بدهید برایتان حساب کنم. جوجه یک روزه شترمرغ ۲۲۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و جوجه ۴۵ روزه آن ۳۵۰ هزار تومان. من جوجه ۴۵ روزه خریداری کردم. شترمرغ از زمان تولد تا بالغ شدن به ۱۰ ماه نگهداری نیاز دارد که در طول این ۱۰ ماه تقریبا تنها خرجی که دارد، هزینه غذا است که حدوداً برای هر شترمرغ ۵۰۰ هزار تومان می‌شود. بعد از ۱۰ ماه وزن شترمرغ با رشد معمولی حدوداً ۱۵۰ کیلو می‌شود. حال با توجه به این که شترمرغ زنده کیلویی ۱۳ هزار تومان خرید و فروش می‌شود، شتر مرغ را می توان حدوداً یک میلیون و ۹۵۰ هزار تومان به فروش رساند. به عبارتی ارزش افزوده هر شترمرغ می‌شود یک میلیون و یکصد هزار تومان و این در حالی است که من فقط ده ماه از سال را صرف این کار کرده‌ام. من با پرورش تنها بیست شترمرغ می‌توانم در مزرعه خودم معادل ۲۲۰ میلیون ریال ظرف ۱۰ ماه درآمد داشته باشم.    

7- از مشکلات نگهداری شترمرغ هم بفرمایید.

شترمرغ نسبت به صدا حساس است و با شنیدن صدای ناگهانی یا بلند به سرعت واکنش نشان داده و فرار می‌کند.

8- حمایت دستگاه های دیگراز شما چقدر بود؟

 متاسفانه خیلی به ما کمک نمی شود و با ما همراهی نمی کنند ما انتظار داریم حالا که بدون وابستگی، خودمان در جهت اشتغال زایی قدم برداشته‌ایم و دست به کار تولیدی زده‌ایم همه با ما همکاری کنند و ما را پشتیبانی نمایند
نام:
ایمیل:
* نظر: