کد خبر: ۷۹۴۰۷
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۲
مهدی رحمانیان دانش آموخته مقطع کارشناسی ارشد رشته کاشت گیاهان دارویی و از فعالان عرصه اقتصاد مقاومتی در استان فارس است. او به مدت 3 سال است که در زمینه تولید و پرورش گیاهان دارویی فعالیت دارد و طی این مدت برای 10 نفر اشتغالزایی کرده است.

تولید و بهره برداری گیاهان دارویی، یکی از رشته های دانشگاهی است که در ده سال گذشته در ایران اسم و رسم بسیاری پیدا کرده است­­­­­­­­. اما متأسفانه از لحاظ گسترش و رشد دانشگاهی، آنچنان که باید و شاید نتوانسته جایگاه خود را در بین رشته های دانشگاهی بیابد.

مهدی رحمانیان  دانش آموخته مقطع کارشناسی ارشد رشته کاشت گیاهان دارویی  و از فعالان عرصه اقتصاد مقاومتی در استان فارس است. او به مدت 3 سال است که در زمینه تولید و پرورش گیاهان دارویی  فعالیت دارد و طی این مدت برای 10 نفر اشتغالزایی کرده است.

تولید 1500 کیلو به لیمو در سال
مهدی رحمانیان در گفتگو با  خبرنگار بسیج سازندگی گفت: از سال 91 در باغ 4 هکتاری که شامل درخت مرکبات و نخل است مشغول به کار شدم و در بین درختان نشاء گیاه به لیمو می کاریم حدود 1 هکتار زمین زیر کشت داریم و 1200 تا 1500 کیلو گیاه به لیمو تولید می کنیم که مزیت این کار کاهش مصرف آب و استفاده از جای جای زمین و همچنین استفاده از این گیاهان در زمانهایی است که درختان محصول ندارند.

به لیمو نام یک گیاه دارویی معطر است که بوی خوشایند لیمو را دارد. درختچه این گیاه ۱،۵ تا ۲ متر است که گاهی بیشتر هم می شود. و دارای برگ های ساده سرنیزه ای به طول ۷ تا ۱۰ سانتی متر با قاعده گره ای و عموما بصورت دسته های سه تایی در هر گره است.
برگ ها بخش دارویی این گیاه هستند و بویی شبیه لیمو دارند. برگ ها را در اواخر تابستان جمع آوری می کنند. پودر برگ گیاه به لیمو به رنگ سبز مات و دارای بوی معطر، طعم آن تند و کمی تلخ است. از به لیمو در درمان سوء هاضمه، نفخ، سردردهای یک طرفه، دردهای عصبی، سرگیجه و علائم سرماخوردگی استفاده می شود بعلاوه در تقویت حافظه و ایجاد آرامش نیز مفید است. همچنین به عنوان ادویه در مصارف خانگی نیز کاربرد دارد. اسانس به لیمو دارای خواص باکتری کش و حشره کش بوده و همچنین در صنعت عطرسازی نیز از آن استفاده می شود.
در بیماران دچار نارسایی کلیوی و همچنین در دوران آبستنی و شیردهی باید از مصرف زیاد به لیمو اجتناب کرد. استفاده موضعی به لیمو ممکن است باعث حساسیت پوستی شود. برگ و اسانس به لیمو را باید دور از نور، در جای خنک و سربسته نگهداری کرد. از فرآورده های موجود در بازار آن می توان به چای ورون اشاره کرد.
نوشیدن دم کرده گیاه به‌لیمو به صورت چای طرفداران زیادی دارد.
نوشیدنی که به نام "شربت به‌لیمو" معروف است ربطی با گیاه به‌لیمو ندارد و ترکیبی است از آب لیمو، آب میوه به، شکر و موادی دیگر. شربتی با محتوی عصاره یا دم کرده برگ گیاه به‌لیمو به همراه افزودنی های مختلف نیز ساخته میشود، ولی آن نیست که در زبان عام "شربت به‌لیمو" نامیده میشود.

این فعال اقتصادی افزود: با دریافت تسهیلات 20 میلیون تومانی از بسیج سازندگی برای 10 نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی کردیم و حدود 3 نفر به صورت غیر مستقیم شاغل شدند.

کیفیت خوب تولید، رمز موفقیت در فروش محصول
رحمانیان گفت: دلیل اصلی موفقیت در فروش گیاهان دارویی این است که از بذر درجه یک استفاده و محصول با کیفیت تولید می کنیم و با تاسیس شرکت لیتیا نوش پارس قادر به صادرات محصولاتمان به کشور آلمان هستیم.

این فعال اقتصادی تصریح کرد: تولید گیاهان دارویی زمینه کاری زیادی دارد و اگر کسی موفق شود گیاه خاصی را تولید کند بازار فروش خوبی پیدا می کند. رحمانیان از توسعه کار خود خبر داد و گفت در حال فراهم کردن زمین و نشاء لازم برای کاشت گیاهان رزماری، پنیرک و استاخودوس نیز هستیم.

وی گفت: هزینه اصلی تولید گیاهان دارویی شامل بخش کارگری و خرید بذر است که بذرها را معمولا از تهران تهیه می کنیم. به طور متوسط سالانه 30 میلیون تومان سود خالص دریافتی دارم و علاوه بر خود اشتغالی، کارآفرینی هم کرده ام.

رحمانیان در پایان خاطرنشان کرد: با مدیریت مناسب می شود ریسک کار را کم کرد و از طرف دیگر کیفیت عامل اصلی پیشرفت در بازار است. وقتی کیفیت محصول خوب باشد از همه جا خریدار پیدا می شود.






نام:
ایمیل:
* نظر: