کد خبر: ۷۹۴۰۹
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۱
مهدی رحمانیان دانش آموخته مقطع کارشناسی ارشد رشته کاشت گیاهان دارویی و از فعالان عرصه اقتصاد مقاومتی در استان فارس است. او به مدت 3 سال است که در زمینه تولید و پرورش گیاهان دارویی فعالیت دارد و طی این مدت برای 10 نفر اشتغالزایی کرده است.
توليد و بهره برداري گياهان دارويي، يكي از رشته هاي دانشگاهي است كه در ده سال گذشته در ايران اسم و رسم بسياري پيدا كرده است­­­­­­­­. اما متأسفانه از لحاظ گسترش و رشد دانشگاهي، آنچنان كه بايد و شايد نتوانسته جايگاه خود را در بين رشته هاي دانشگاهي بيابد.

مهدي رحمانيان دانش آموخته مقطع كارشناسي ارشد رشته كاشت گياهان دارويي و از فعالان عرصه اقتصاد مقاومتي در استان فارس است. او به مدت 3 سال است كه در زمينه توليد و پرورش گياهان دارويي فعاليت دارد و طي اين مدت براي 10 نفر اشتغالزايي كرده است.

توليد 1500 كيلو به ليمو در سال
مهدي رحمانيان در گفتگو با خبرنگار بسيج سازندگي گفت: از سال 91 در باغ 4 هكتاري كه شامل درخت مركبات و نخل است مشغول به كار شدم و در بين درختان نشاء گياه به ليمو مي كاريم حدود 1 هكتار زمين زير كشت داريم و 1200 تا 1500 كيلو گياه به ليمو توليد مي كنيم كه مزيت اين كار كاهش مصرف آب و استفاده از جاي جاي زمين و همچنين استفاده از اين گياهان در زمانهايي است كه درختان محصول ندارند.

به ليمو نام يك گياه دارويي معطر است كه بوي خوشايند ليمو را دارد. درختچه اين گياه ۱،۵ تا ۲ متر است كه گاهي بيشتر هم مي شود. و داراي برگ هاي ساده سرنيزه اي به طول ۷ تا ۱۰ سانتي متر با قاعده گره اي و عموما بصورت دسته هاي سه تايي در هر گره است.
برگ ها بخش دارويي اين گياه هستند و بويي شبيه ليمو دارند. برگ ها را در اواخر تابستان جمع آوري مي كنند. پودر برگ گياه به ليمو به رنگ سبز مات و داراي بوي معطر، طعم آن تند و كمي تلخ است. از به ليمو در درمان سوء هاضمه، نفخ، سردردهاي يك طرفه، دردهاي عصبي، سرگيجه و علائم سرماخوردگي استفاده مي شود بعلاوه در تقويت حافظه و ايجاد آرامش نيز مفيد است. همچنين به عنوان ادويه در مصارف خانگي نيز كاربرد دارد. اسانس به ليمو داراي خواص باكتري كش و حشره كش بوده و همچنين در صنعت عطرسازي نيز از آن استفاده مي شود.
در بيماران دچار نارسايي كليوي و همچنين در دوران آبستني و شيردهي بايد از مصرف زياد به ليمو اجتناب كرد. استفاده موضعي به ليمو ممكن است باعث حساسيت پوستي شود. برگ و اسانس به ليمو را بايد دور از نور، در جاي خنك و سربسته نگهداري كرد. از فرآورده هاي موجود در بازار آن مي توان به چاي ورون اشاره كرد.
نوشيدن دم كرده گياه به‌ليمو به صورت چاي طرفداران زيادي دارد.
نوشيدني كه به نام "شربت به‌ليمو" معروف است ربطي با گياه به‌ليمو ندارد و تركيبي است از آب ليمو، آب ميوه به، شكر و موادي ديگر. شربتي با محتوي عصاره يا دم كرده برگ گياه به‌ليمو به همراه افزودني هاي مختلف نيز ساخته ميشود، ولي آن نيست كه در زبان عام "شربت به‌ليمو" ناميده ميشود.

اين فعال اقتصادي افزود: با دريافت تسهيلات 20 ميليون توماني از بسيج سازندگي براي 10 نفر به صورت مستقيم اشتغالزايي كرديم و حدود 3 نفر به صورت غير مستقيم شاغل شدند.

كيفيت خوب توليد، رمز موفقيت در فروش محصول
رحمانيان گفت: دليل اصلي موفقيت در فروش گياهان دارويي اين است كه از بذر درجه يك استفاده و محصول با كيفيت توليد مي كنيم و با تاسيس شركت ليتيا نوش پارس قادر به صادرات محصولاتمان به كشور آلمان هستيم.

اين فعال اقتصادي تصريح كرد: توليد گياهان دارويي زمينه كاري زيادي دارد و اگر كسي موفق شود گياه خاصي را توليد كند بازار فروش خوبي پيدا مي كند. رحمانيان از توسعه كار خود خبر داد و گفت در حال فراهم كردن زمين و نشاء لازم براي كاشت گياهان رزماري، پنيرك و استاخودوس نيز هستيم.

وي گفت: هزينه اصلي توليد گياهان دارويي شامل بخش كارگري و خريد بذر است كه بذرها را معمولا از تهران تهيه مي كنيم. به طور متوسط سالانه 30 ميليون تومان سود خالص دريافتي دارم و علاوه بر خود اشتغالي، كارآفريني هم كرده ام.

رحمانيان در پايان خاطرنشان كرد: با مديريت مناسب مي شود ريسك كار را كم كرد و از طرف ديگر كيفيت عامل اصلي پيشرفت در بازار است. وقتي كيفيت محصول خوب باشد از همه جا خريدار پيدا مي شود.








نام:
ایمیل:
* نظر: