کد خبر: ۸۵۳۶۹
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۳
به بهانه ماه مبارک رمضان
در زندگی هر انسانی باید یک مثلث تربیتی وجود داشته باشد

( تحفه مثلث تربیتی جامعه ای با اخلاق اسلامی است . )

به گزارش تنویر استهبان بسیجی تمام وقت و کارشناس ادبیات فارسی داوود وزیری نژاد به بهانه ماه مبارک رمضان یادداشتی را ارائه داد که به شرح ذیل می باشد.

در آستانه ماه مبارک رمضان (ماه اخلاق و اسلام )کمی به سوی تربیت،گرایش و یا سرعت رجوع به آن را تسریع بخشیم و اخلاق را که زاییده تربیت است در خود تقویت کنیم.

اگر در دنیای روزمره گی خود شاهد برخی نابسامانی های اجتماعی و بعضی بداخلاقی ها هستیم و با تاسف خیلی از ناهنجاری های اجتماعی رادیده و تجربه می کنیم و شاید متاسفانه راحت از کنارش گذر  می نماییم . بهتر است کمی به خود تلنگر زده و در دنیای امروز که نیازمند اخلاق و اخلاق که شدیدا به تربیت محتاج است به بعد تربیت پرداخته و پروراندن اخلاق و آداب را در گذران روزگار فردی و اجتماعی سرلوحه قرار دهیم که یقینا رمز موفقیت با آنهایی است که بتوانند مثلث تربیت را در خانواده های خود گزینش و به انجام رسانند .

اگر خانواده ها مثلث تربیتی خانه . مدرسه . مسجد را در کانون خانواده ها احیا نمایند باالتبع فرزندانی مودب به آداب اسلامی خواهند داشت .

حال اگر خدای ناکرده یکی از اضلاع این مثلث تحت الشعاع مسائل درون یا برون جناحی و جناحی یا فرا جناحی قرار گیرد تربیت انسانها را زیر سوال برده و مشکلات عدیده ای را برای فرد و جامعه به بار دارد .

تحفه مثلث تربیتی جامعه ای با اخلاق اسلامی است .

اگر در مثلث تربیتی ضلع خانه محذوف گردد ، تربیت فرد تربیت علمی و اسلامی است اما بدون اصالت و ریشه و چنین نوع تربیت در حوادث پیش روی فرد دستخوش تغییرات قرار میگیرد و پایداری ندارد .

اگر ضلع دوم یعنی مدرسه تحت الشعاع باشد تربیت ،تربیت نوع دومی است یعنی اینکه تربیتی بطره ای و بدون پایه علمی است که این نوع نیز با کمترین مانعی که برخورد نماید چون بنیه علمی ندارد خواناخواه متزلزل میگردد .

و اما اگر ضلع سوم یعنی مسجد (که این ماه ماه مهمانی خدا و ماه قرآن و مسجد است )که به نوبه خود مهمترین است دچار کمبود شود تربیتی علمی بدون مایه اسلامی است و چنین نوع تربیت در زمان فعل که نیاز بشر به گرایش های الهی شدید تر و وابسته تر است موثر واقع نیست .

پس بکوشیم فرزندانمان در حیطه این مثلث بوده و از همین اوان کودکی آغاز کنیم تا آینده جامعه مان مقبول رضایت افتد .

اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا

مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر: