کد خبر: ۸۸۹۷۱
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۳
امام جمعه فسا :
به گزارش تنویر ،

گزیده ی خطبه های نماز جمعه 22 مرداد 95

خطیب: علی طهماسبی

خطبه ی اوّل:

کلام در نشانه های محبت الهی بود. اولین نشانه که ترک معصیت و گناه بود را خطبه ی گذشته بیان کردیم، و گفتیم: ارتکابِ گناه، انسان را از محبوب دور می کند، لذا عرض کردیم دوستی خدا با ارتکاب گناه، قابل جمع نیست. دومین نشانه ی محبّت الهی، اطاعت و تبعیت است. محبّتِ واقعی و دوستی صادقانه وقتی محقق می شود که انسان نسبت به خواسته های محبوب از خودش عکس العمل نشان دهد و با عشق و علاقه سخنان محبوبش را گوش کند و از آن تبعیت کند. هر چه محبّت و دلباختگی و ارتباط قلبی بیشتر باشد، تبعیت و همراهی و همرنگی بیشتر خواهد شد. خداوند متعال در آیه ی 31 سوره ی مبارکه ی آل عمران می فرماید: قُلْ إِنْ کُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُوني‏ يُحْبِبْکُمُ اللَّهُ وَ يَغْفِرْ لَکُمْ ذُنُوبَکُمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحيمٌ، ای پیامبر! به مسلمانان بگو اگر خدا را دوست دارید از من تبعیت کنید، که تبعیت من تبعیت خداست، و اگر مرا تبعیت کنید خداوند متعال هم شما را دوست می دارد و گناهان شما را می بخشد که خداوند بسیار بخشنده و مهربان است. بر همین اساس است که هر چه محبوب دوست دارد محب هم همان را دوست می دارد، به قول باباطاهر:

یکی درد و یکی درمان پسندد

یکی وصل و یکی هجران پسندد

من از درمان و درد و وصل و هجران

پسندم آنچه را جانان پسندند.

محبّت واقعی، تمام حرکات و سکنات محب را متأثر از حرکات و سکنات محبوب می کند. حتی گاهی راه رفتن، غذا خوردن، لباس پوشیدن، حرف زدن و حتی تنِ صدای محب، همانند محبوب می شود. برای همین است که انسان کامل چون قلبش مالامال از محبّت خداوند متعال است مظهر همه ی صفات باری تعالی می باشد. مرحوم کلینی رضوان الله تعالی علیه در کتاب شریف کافی جلد 2 صفحه 352 نقل می کند از امام باقر علیه السلام که رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلّم در شب معراج به خداوند عرض کرد، خدایا! حال مومن در نزد تو چگونه است؟ فرمود: وَ مَا يَتَقَرَّبُ إِلَيَّ عَبْدٌ مِنْ عِبَادِي بِشَيْ ءٍ أَحَبَّ إِلَيَّ مِمَّا اِفْتَرَضْتُ عَلَيْهِ و إِنَّهُ لَيَتَقَرَّبُ إِلَيَّ بِالنَّافِلَةِ حَتَّى أُحِبَّهُ فَإِذَا أَحْبَبْتُهُ كُنْتُ إِذاً سَمْعَهُ اَلَّذِي يَسْمَعُ بِهِ وَ بَصَرَهُ اَلَّذِي يُبْصِرُ بِهِ وَ لِسَانَهُ اَلَّذِي يَنْطِقُ بِهِ وَ يَدَهُ اَلَّتِي يَبْطِشُ بِهَا، بنده ی من به هیچ چیزی به اندازه ی انجام طاعات و واجبات نمی تواند خودش را به من نزدیک کند، و بعد از انجام واجبات، بنده با نوافل و مستحبات، خودش را به من نزدیک می کند تا اینکه من دوستش می دارم و عاشقش می شوم، من محبِ او می شوم و او محبوب من. و وقتی که من عاشق کسی شوم گوش او می شوم که با آن گوش می شنود، و چشمش می شود که با آن چشم می بیند، و زبانش می شوم که با آن زبان تکلم می کند، و دستش می شود که با آن دست کارهایش را انجام می دهد.

خطبه ی دوّم:

در دهه ی کرامت قرار داریم، میلاد کریمه ی اهل بیت حضرت فاطمه ی معصومه سلام الله علیها  و همچنین روز بزرگداشت امامزادگان و روز نکوداشت امامزاده ی واجب التعظیم، ولی نعمت استان فارسی ها حضرت احمد بن موسی شاهچراغ علیه السلام را پشت سر گذاشتیم. فردا شب هم شب ولادت با سعادت عالم آل محمّد حضرت علی بن موسی الرضا علیه و علی آبائه الطاهرین و أبنائه المعصومین أفضل صلوات المصلین است. این ایام سراسر نور را به همه ی شما دوستداران خاندان عصمت و طهارت و کرامت تبریک و تهنیت عرض می نمایم. امام هشتم علیه السلام در روایتی می فرماید: صدیقُ کلِّ امرئٍ عَقلُهُ و عَدُوُّهُ جَهلُهُ، دوست هر انسانی عقلِ اوست، عقل بهترین دوست انسان است، این نعمت بزرگ الهی و این حجت درونی حضرت حق که اگر به کار گرفته شود می تواند بهترین دوست انسان باشد، و در مقابل، جهل انسان دشمن انسان است. جالب اینجاست که بدانیم همانطور که مرحوم کلینی در کتاب کافی آورده است، جهل در مقابل عقل قرار داده شده است نه در مقابل علم. جاهل به کسی گفته می شود که از عقلش استفاده نکند.

به مناسبت های هفته به طور مختصر اشاره می کنم:

بیست و سوم مردادماه سالگرد پیروزی و مقاومت سی و سه روزه ی حزب الله لبنان در برابر رژیم تا بن دندان مسلح صهیونیستی است، و این روز به نام روز مقاومت اسلامی نامگذاری شده است. به عقیده ی کارشناسان، پیروزی حزب الله لبنان در جنگ سی و سه روزه نقطه ی آغاز نفوذ و پیشروی های گفتمان انقلاب اسلامی بوده است. این پیروزی ها امروز از مرزهای لبنان فراتر رفته است و در امتداد بسیاری از مرزهای کشورهای اسلامی در حال پیشروی است. با پیوندی که امروز میان حزب الله لبنان و ارتش و نیرو های مردمی سوریه در برابر تروریسم تکفیری در سوریه برقرار شده است و همچنین پیوند معنوی بین حزب الله لبنان و انصار الله یمن، این پیوند ها این حقیقت را نشان می دهد که حزب الله یکی از بازیگران اصلی در ایجاد ثبات و امنیت در منطقه است. خداوند حافظ و ناصر جوانان حزب الله لبنان باشد.

بیست و ششم مردادماه را در پیش داریم، آغاز بازگشت افتخارآفرین اولین گروه از آزادگان هشت سال دفاع مقدس به میهن اسلامی. 26 مرداد 1369 برگی دیگر از تقویم انقلاب اسلامی رقم خورد و یوم الله دیگری متولد شد. ثانیه های انتظار به کندی می گذشت و شهر به استقبال پرنده های مهاجری آمده بود که در سال های سخت هجران از وطن، بال و پرشان در زیر شکنجه های بعثیان کافر شکسته شده بود. گرچه جسم آنان در بند بود اما هیچگاه روح و اندیشه ی بلندشان تسخیر نشد. 26 مردادماه آغوش وطن گشوده شد و فوج فوج مردانگی در آن جای گرفت. به راستی کدامین ساعت می تواند شکوهِ آن لحظات را در خود بگنجاند؟ و کدامین تقویم می تواند شوق آن لحظه ی دیدار را در خود ثبت کند. بر دستان همه ی آزادگان عزیز بوسه می زنیم اینان که وارثان شهیدانند و ماندند تا نام شهیدان را گرامی داشته و راهشان را ادامه دهند. قدر و منزلتشان را بدانیم. در شهرِ ما آزادگان عزیزی هستند که برای اعتلای اسلام عزیز و ترویج مکتب اهل بیت، لحظه ای آرام نمی نشینند،‌ آزادگانی هستند که به افتخار جانبازی هم نائل آمده اند اما در عین حال لحظه ای دست از رسالتشان بر نمی دارند و برای خدمت به اسلام و نظام اسلامی شبانه روز تلاش می کنند. آفرین بر این آزادگان عزیز، وارثان شهیدان که فردای قیامت پیش همسنگرانشان سرافراز و سربلند هستند.

بیست و هشتم مردادماه را در پیش داریم سالروز کودتای ننگین آمریکایی انگلیسی برای برگرداندن شاه خائن. این که ما تاریخ را ورق می زنیم صرفا برای بیان تاریخ نیست بلکه برای عبرت گیری است. شما ببینید نهضت ملی به واسطه ی رهبری روحانیت مخصوصا مرحوم آیت الله کاشانی و حضور یکپارچه ی مردم در صحنه به ثمر نشست. اما بعد از آنکه مصدق که روحیه ی استبدادی در او کاملا مشهود بود و آمد کرسی نخست وزیری را گرفت و مردم هم با تشویق آیت الله کاشانی از او حمایت کردند، به طوری که شاه دست به کودتا زده بود و کودتای او شکست خورد و مجبور شد از کشور فرار کند، مصدق آیت الله کاشانی را از صحنه کنار زد و نتیجه این شد که آمریکایی ها و انگلیسی ها به کمک یکدیگر با حمایت ارازل و اوباشی مثل شعبان بی مخ ها وارد صحنه شدند و مصدق را کنار زدند و نهضت ملی را به شکست کشاندند. این ها باید درس باشد که الحمدلله همانطور که بارها عرض کردم ملت ما از این حوادث درس گرفته اند، و الان سی و چند سال است که پای انقلابشان ایستاده اند، و هر کجا که نیاز به حضور در صحنه باشد، مردم ما در صحنه حضور پیدا می کنند و از دستاوردهای انقلابشان دفاع می کنند.

سفر دو روزه ی ریاست محترم جمهوری به باکو را داشتیم و اجلاس سران سه کشور ایران، روسیه و آذربایجان. این سفر، سفر پرباری بود. ارتباط ما با روسیه، البته ارتباطِ توأمِ با احتیاط، چون تاریخ به ما نشان داده است نه آمریکایی ها، نه انگلیسی ها و نه روس ها هیچکدام قابل اعتماد نیستند، ارتباط با روسیه در عین بیداری و هشیاری می تواند ترفند های دشمنان غربی مخصوصا آمریکای جنایتکار را بی اثر کند. امیدواریم نتیجه ی این سفر به نفع کشور و نظام اسلامی ما رقم بخورد.

رهبر معظم انقلاب در دیدار نوزدهم مردادماه با وزیر و مدیران وزرات اطلاعات، نکات مهمی را مطرح فرمودند. یکی از نکات مهم که باید همه ی عزیزان اطلاعات آن را مد نظر داشته باشند و به آن توجه کنند این است که فرمود: وزارت اطلاعات، سنگر حساس و چشم بینا و بیدار نظام اسلامی است. باید وزارت اطلاعات به عنوان یک سنگر حساس حفظ شود. جناح بازی،‌ باند بازی در این وزارتخانه، سم مهلک برای کشور و نظام اسلامی است. هر دولتی که می رود و می آید، ذره ای تغییر در روش و منش وزارت اطلاعات نباید پیش بیاید. چون این وزارتخانه باید به فکر مصلحت نظام باشد، و مصالح نظام فراتر از مصالح دولت ها است. دولت ها یکی پس از دیگری می آیند و می روند، اما وزارت اطلاعات برای اینکه به فرمایش رهبر عزیز انقلاب عمل کند و سنگر حساس، چشم بینا و بیدار نظام اسلامی باشد، هرگز نباید جناح بازی و گروه گرایی را در خود راه دهد.

همچنین رهبر عزیز انقلاب در دیدار یازدهم مردادماه با اقشار مختلف مردم، درباره ی تحریم ها فرمودند: تحریم ها باید یکباره برداشته می شد چرا اکنون بحث رفع تدریجی می شود. دولت و مسئولین ما و دیپلماسی خارجه ی ما باید توجه کنند آمریکا نه تنها تحریم ها را برنداشته است بلکه روز به روز بر عناد و دشمنی خودش می افزاید. آمریکا تحریم ها را در عمل برنداشته است بلکه شرکت ها و بانک های بزرگ دنیا را تهدید می کند که ارتباطی با ایران نداشته باشند. واقعا باعث تأسف است که ما به همه ی تعهداتمان عمل کردیم، هر چه در برجام آمده بود مو به مو عمل کردیم، هیچ تعهدی نمانده که ما عمل نکرده باشیم. اما آن ها به پنجاه درصد تعهداتشان هم عمل نکرده اند. این نشان می دهد که ما حواسمان باید جمع باشد. آقا فرمودند تجربه ی برجام نشان داده است که وارد مذاکره شدن با آمریکا در مورد مسائل منطقه، سمّ مُهلک است.

بحمدالله فرماندار جدید فسا هم منصوب شد، و دیروز مراسم معارفه ی ایشان برگزار شد. من تشکر می کنم از زحمات جناب آقای خرّم سرپرست محترم فرمانداری فسا که در این چهارماه و اندی که سرپرست بودند زحمات زیادی کشیدند، هم مردم و هم ادارات از عملکرد ایشان راضی بودند. از فرمانداران قبلی هم که به اندازه ی وسعشان زحمت کشیدند تشکر می کنم، مخصوصا از جناب آقای انصاری که واقعا تحفه ای بود و متاسفانه از فسا و مردم فسا گرفته شد. برای فرماندار جدید جناب آقای کرمی آروزی موفقیت می کنم، ان شاءالله مؤید باشند. من دیروز در جلسه ی معارفه ی ایشان عرض کردم: انتظاری که ما از شما داریم دو چیز است: رفتار عاقلانه و تلاش مجاهدانه. در فسا که یک شهر سیاسی است باید رفتار عاقلانه داشته باشید. تلاش مجاهدانه هم می خواهد تا فسا به جایگاه اصلی خود برگردد. فسا صد ها سال پیش، یک شهر بزرگ و مهمی در حد شیراز بود. لذا تلاش مجاهدانه ی مسئولین را می طلبد تا فسا جایگاه اصلی خود را بازیابد.

پایان خبر:88971

نام:
ایمیل:
* نظر: