کد خبر: ۸۹۳۹۳
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۴
سیاوش نقیبی خبر داد :
به گزارش تنویر ،
با خبر شدیم مستندی پیرامون شهیدان محب در حال طی مراحل پیش تولید می باشد. گفتگوی کوتاهی با سیاوش نقیبی نژاد تهیه کننده و مسئول گروه پژوهش این اثر داشته ایم که در زیر میخوانید. در کارنامه سیاوش نقیبی نژاد که از وی به عنوان یکی از رویش‌های نسل نو انقلاب یاد می شود نرم افزار "یاد ایام ۱" مربوط به اسناد انقلاب اسلامی فسا ،مستند سرداران شهید حسین و جلیل اسلامی با نام "برادران غیور" ، مستند بلند "کهن ترین یادگار" ویژه مرحوم صفرقلی رحمانیان و "محبان صادق" مربوط به معرفی شهیدان محب دیده می شود.

مستند شهیدان محب در چه مرحله ای است؟

تاکنون دوسال پژوهش کار و پیش تولید کار طول کشیده است. ضمن اینکه یک تیم دیگر هم همزمان با ما و هماهنگ با ما و تحت نظارت خودمان مشغول نوشتن کتاب شهیدان محب است.

 

عوامل این مستند چه کسانی هستند؟

کارگردانی کار را آقای سیدعلی غمخواری از مستندسازان بنام کشور در صداوسیما عهده دار هستند. صاحب امتیاز وسرمایه گذار هم  موسسه فرهنگی هنری دفاع مقدس فساست.

 

قرار است روند ساخت مستند به چه شکل باشد؟

کار در قالب بازسازی صحنه ، مصاحبه و نریشن، روایت35ساله این خانواده را از سال تقریبا 1330 از روستای صحرارود فسا شروع میکند و تا پایان فوت مادر خانواده در سال 1390در قالب یک مستند60دقیقه ای بنام "حقیقتی شبیه افسانه ها" تمام می شود.

 

با توجه به اینکه گفتید مراحل پیش تولید رو به اتمام است بفرمایید از چه زمانی کار تصویربرداری آغاز خواهد شد؟

انشاالله از نیمه دوم مهر ماه فیلمبرداری را شروع می کنیم

 

 انگیزه و جرقه تولید این کار از چه زمانی زده شد؟

بعد از فوت مادر شهیدان و تخریب منزل شهدا در محله حوض ماهی فسا ، خیلی حسرت خوردیم که نه از مادر تصاویر خوبی داشتیم نه از منزلی که چندین سال پاتوق سیاسیون و مذهبیون شهر در سالهای مبارزات انقلاب و پاتوقی برا شهدا در سالهای بعد از جنگ بود. این شد که تعلل بیش از این را جایز ندیدیم و پیگیر تهیه مستند شدیم.

 

لوکیشن های کار کجا ست؟

روستای صحرارود،محله حوض ماهی،محله شیرازیها،ساختمان قدیم حزب جمهری اسلامی دفتر فسا واقع در خ سید جمال الدین اسدآبادی،گلزار شهدا ،مسجد امام حسین دریمی و شهرستانهای شیراز تهران قم و خرم آباد.

به بهانه این کار تعزیه صحرارود ، محله حوض ماهی و شیرازیها،مسجد امام حسین فسا به عنوان یکی از کانونهای حساس و سرنوشت ساز در سالهای مبارزات انقلاب،حزب جمهوری اسلامی فسا،دبیرستان آیت الله سعیدی به عنوان محل تربیت عده ای از دانش امزان نخبه که همه از یک کلاس در عملیات کربلای 4مفقود شدند،نیز در این اثر که با شخصیتهای مستند د  ارتباط هستند و همچنین گردان فجر لشکر33المهدی مطرح خواهد شد.

 

پیش بینی میکنید چند ماه تصویربرداری آن طول  خواهد کشید؟

حدود سه ماه تصویربرداری بجز دوسال پژوهش و پیش تولید که انجام شده است. در حال حاضر دنبال یک سری شخصیتهایی هستیم که به چهره ی این شهدا نزدیک باشند برای باز سازی صحنه ها

 

با توجه به اینکه احتمالاً آرشیو مناسبی از صحنه های مورد نیاز شما وجود ندارد چه صحنه هایی نیاز به بازسازی مجدد دارند؟

در تلاشیم تظاهرات عید فطر1357وماجرای تیر خوردن و مجروح شدن حاج محمد صادق محب را بازسازی صحنه داشته باشیم. همچنین بازسازی تکه بسیار کوچکی از عملیات خیبر و مفقودشدن همزمان محمد محب و مرتضی محب در یک شب.

 

با توجه به حضور مرحوم حاج غلامحسین محب در کسوت قائم مقام صداوسیمای مرکز فارس و مدیرکل صداسیمای لرستان در ساخت این مستندچه میزان  از پتانسیل صدا و سیما استفاده شده است؟

  تلاش بسیارزیادی و پیگیریهای مکرری داشتیم تا با توجه به حضور مرحوم حاج غلامحسین محب در صداوسیمای فارس و لرستان از پتانسیل و حمایت صداوسیما استفاده کنیم که متاسفانه مدیران صداوسیمای مرکز فارس علی رغم جلسات و پیگیریهای مکرر حاضر به همکاری نشدند

 

قرار است در این مستند به چه جنبه هایی از زندگی غلامحسین محب و خانواده ایشان پرداخته شود؟

در این اثر به مدیریت جهادی و مردمی مرحوم حاج غلامحسین محب در مدریتهای مختلفی مانند فرمانداری استهبان و کازرون و مدیریت فرهنگی ایشان در صداوسیما اشاره خواهیم کرد وبه بهانه حاج غلامحسین محب با شخصیتهای کشوری و مدیران مطرح کشوری مصاحبه تصویری به عمل خواهدآمد.

همچنین به نقش پدر ومادر خانواده در تربیت چنین فرزندانی و دو دختر خانواده که خود از مبارزان سیاسی سالهای مبارزات بوده اند ودو داماد خانواده که از فعالان سیاسی ومبارز آن سالها بوده اند اشاره خواهد شد

متاسفانه تاکنون هرچه تولید برای این خانواده و به اسم شهیدان محب بوده فقط به دلیل حضور مرحوم حاج غلامحسین محب در صدا وسیما از ایشان به خوبی یاد شده ولی از پدر و سه برادر شهید این خانواده و سایر اعضا که نقش کلیدی در سالهای جنگ و قبل از انقلاب داشته اند هیچ اشاره ای و یا تولید و چاپ کتابی نداشته ایم.

در این اثر به صورت منصفانه به همه اعضا این خانواده و شهدای محب و همچنین فرزند دیگر خانواده محب که درسالهای قبل از انقلاب در استخر منزل شیرازیها در سنین نوجوانی فوت میکند اشاره خواهد شد.

 


نام:
ایمیل:
* نظر: