کد خبر: ۹۱۹۰۶
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۷
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح:
رژه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به مناسبت ۳۱ شهریور امسال شاهد برگزاری دو مراسم مجزا در تهران و بندرعباس بود. در هر دو مراسم توان نظامی ایران به نمایش درآمد و در تهران سرلشکر باقری در سخنرانی‌اش تاکید کرد: قدرت نظامی کشور دشمن را در روز نبرد غافلگیر خواهد کرد.
به گزارش تنویر ، سردار سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در مراسم صبح دیروز در رژه نیروهای مسلح که در جوار حرم مطهر حضرت امام خمینی(ره) برگزار شد، طی سخنانی اظهار داشت: راهبردها و برنامه‌های دفاعی نیروهای مسلح ایران هوشمندانه و دقیق و متناسب با تامین امنیت در داخل و خارج از کشور و پاسخگویی سریع، قاطع، به موقع و موفق به تهدیدات جبهه دشمن طراحی و پیش‌بینی شده است. وی افزود: این برنامه‌ها به گونه‌ای طراحی شده که آمادگی‌های دفاعی در طراز ایران اسلامی و در سطح قابل قبولی است.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تصریح کرد: تجربه 38 سال گذشته به ویژه دوران پرافتخار دفاع مقدس موجب شده که در عرصه استقلال حوزه دفاعی و نظامی و دستیابی به سامانه‌ها و فناوری‌های دفاعی نیروهای مسلح با خلاقیت و ابتکار با آمادگی کامل مسیر اتکای خود را پیش ببرند.
وی ادامه داد: در این جهت طراحی و تولید سامانه‌ها و تجهیزات دفاعی در حوزه‌های مختلف دریایی، زمینی، هوایی، موشکی با قدرت ادامه خواهد یافت و اقدام اخیر رژیم جنایتکار آمریکا در ارائه یک بسته حمایتی نظامی از رژیم صهیونیستی که تلاشی مذبوحانه برای تامین امنیت پوشالی این رژیم است، ما را در قدرت‌افزایی نظامی خود مصمم‌تر می‌سازد.
انقلابی عمل می‌کنیم
و این مشی تغییرناپذیر ماست
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در ادامه سخنانش بیان کرد: آزمایش‌های نظامی و رزمایش‌های نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران طبق جدول و زمان‌بندی تعیین ‌شده  ادامه خواهد یافت و تحت هیچ شرایطی مورد تغییر قرار نخواهد گرفت و هرگاه ما صلاح بدانیم آن را رسانه‌ای خواهیم کرد.
وی تاکید کرد: ما باید همواره در وضعیتی باشیم که در عرصه نبرد و مقابله با دشمن از هیچ تهدیدی غافلگیر نشویم و این آمادگی‌ها و سامانه‌های دفاعی ما هستند که در روز مبادا دشمن را غافلگیر خواهند کرد.
سرلشکر باقری ادامه داد: اگر ما خواهان صلح و جلوگیری از وقوع جنگ هستیم که اینطور هم هست تنها با قدرتمند شدن ساختار دفاعی نظامی کشور است که می‌توان به آن رسید. در واقع پیشرفت و امنیت دو روی یک سکه هستند لذا با ارتقای توان بازدارندگی و توان دفاعی راهبردی می‌توان دشمن را از خیال‌پردازی نسبت به جنگ برحذر داشت. او تاکید کرد: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با الهام از آموزه‌های تاریخی و منویات فرمانده معظم کل قوا انقلابی فکر می‌کنند، انقلابی عمل می‌کنند واین را مشی تغییرناپذیر قرار دادند.
سرلشکر باقری تصریح کرد: تجربه دفاع مقدس و رشادت‌ها به ما آموخته است که باید با اشراف اطلاعاتی عمیق همواره مراقب غافلگیری راهبردی باشیم. به این جهت تمامی تحرکات دشمن در منطقه تحت رصد دقیق و موشکافانه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران قرار دارد و قاطعانه می‌گوییم ما قادر به تحلیل و خنثی‌سازی تحرکات دشمنان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای قبل از اقدام خواهیم بود. وی افزود: امنیت و آرامش کشور مرهون فداکاری‌ها و ایثارگری‌های رزمندگان دفاع مقدس و تداوم آن به دست توانای نیروهای مسلح و ارتش و سپاه، بسیج، نیروی انتظامی و تلاشگران صنعت دفاعی است، بنابراین هر تلاش و اظهارنظری برای تضعیف این توان ارزشمند ناآگاهی و بازی در زمین دشمن است.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان لنگرگاه ثبات در منطقه پرآشوب منطقه غرب آسیا هر گونه حضور نیروهای فرامنطقه‌ای را عامل بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه ارزیابی می‌کنند، جمهوری اسلامی ایران امنیت و ثبات منطقه را امنیت خود می‌دانند و همچنین چشمداشتی به خاک دیگران ندارد و برای هیچ کشوری در منطقه تهدید نیست.
پایان هژمونی و سلطه آمریکا در منطقه
سرلشکر باقری گفت: شبکه استکبار و صهیونیست امروز در شرایط دشواری قرار دارد. آنها دوران جدیدی را در منطقه تجربه می‌کنند که بارزترین خصیصه آن پایان هژمونی و سلطه آمریکا در منطقه و تزلزل اساسی در پایه‌های حاکمیت رژیم صهیونیستی است. تغییر آثار موازنه قدرت به نفع محور مقاومت و جمهوری اسلامی ایران در حال وقوع است و کسی نمی‌تواند آن را انکار کند.
وی بیان کرد: دشمنان از توانمندی این ملت و محور مقاومت دچار وحشت راهبردی شده است، لذا با خرید انواع تسلیحات، تربیت و حمایت تروریست‌ها و دغل‌بازی تلاش می‌کنند محدودیت‌ها و فشارها را بر محور مقاومت افزایش دهند و با نگرانی در پی جلوگیری از الگوبرداری کشورهای منطقه از جمهوری اسلامی ایران هستند.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ادامه داد: موفقیت‌های محور مقاومت در پی جنگ‌های نیابتی و مقابله با تروریست‌ها را شکست خود می‌دانند، هدف نهایی آمریکا و رژیم صهیونیستی و سایر حامیان تروریست‌های تکفیری در جنگ‌های تکفیری و نیابتی و فتنه‌های تروریستی نابودی زیرساخت کشورهای اسلامی مانند سوریه، عراق و حذف آنها از محور مقاومت و ایجاد نوعی احساس نیاز و ضرورت اتکا به آمریکا است، از بین بردن محور مقاومت، از بین بردن محور مقاومت ایران، سوریه و لبنان را در راستای منافع رژیم صهیونیستی دنبال می‌کنند و در نهایت به دنبال مقابله با افزایش نفوذ و توسعه محور مقاومت هستند که به فضل الهی تحقق نمی‌یابد.
رژه بزرگ نیروهای مسلح همزمان در تهران و بندرعباس
رژه بزرگ نیروهای مسلح همزمان با 31 شهریور (اولین روز هفته دفاع مقدس) در تهران(در جوار مرقد نورانی امام راحل) و بندرعباس به صورت همزمان برگزار شد.
در رژه نیروهای مسلح در تهران  که همه ساله با حضور رئیس‌جمهور برگزار می‌شد، به دلیل سفر وی به نیویورک (به منظور شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد) سردار سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به عنوان مقام ارشد حاضر در مراسم سخنرانی کرد و پس از آن، یگان‌های پیاده و محمول از مقابل جایگاه رژه رفتند.
اولین حضور موشک «عماد»
 در رژه موشک‌های بالستیک و دوربرد سپاه
این گزارش حاکی است در رژه 31 شهریور تهران در جوار بارگاه ملکوتی امام راحل انواع سامانه‌های موشکی هوافضای سپاه رژه رفتند. موشک‌های پدافند هوایی طبس، سام6 (متحرک) سوم خرداد، تور ام 1 و موشک‌های بالستیک از جمله قدر F  و H‌ و سجیل ازجمله این سامانه‌ها بودند.
موشک دوربُرد «عماد» با برد 1650 کیلومتر هم برای اولین بار در رژه حاضر بود. تعداد موشک‌های بالستیک دوربرد حاضر در رژه 16 فروند بود.
سامانه موشکی S-300 در رژه تهران
 به نمایش گذاشته شد
سامانه موشکی برد بلند S-300 ایران در جوار حرم بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی به نمایش درآمد.
در جریان رژه بزرگ نیروهای مسلح که با حضور سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، فرماندهان عالیرتبه ارتش، سپاه، وزارت دفاع و نیروی انتظامی در جوار بارگاه ملکوتی امام راحل در تهران برگزارشد، سامانه موشکی برد بلند S-300 از نوع PMU2 که اخیرا از روسیه تحویل شده است، به همراه لانچرهای پرتاب این سامانه به نمایش درآمد.
این سامانه موشکی اخیرا وارد کشور شده و در برخی مراکز حساس و حیاتی نظیر سایت هسته‌ای فردو مستقر شده است.
نمایش ناو موشک‌انداز «سینا»
تجهیزات، ناوشکن‌ها و زیردریایی‌های نیروی دریایی ارتش شامل ناو موشک‌انداز سینا، زیردریایی کلاس غدیر، موشک نور، موشک نصر، شناور هجومی ضربتی شهاب، قایق هجومی رعد، سامانه مین چسبان، توپ ۷۶ میلیمتری فجر ۲۷، اژدر والفجر، سایت متحرک موشک‌انداز، سامانه کشف، پرتاب و هدایت موشک سطح نور، سامانه خوداتکای پرتاب موشک برد بلند نور، سامانه خوداتکای نصر ساحلی، سامانه راهبردی گسترده ساحل به دریا، ناوشکن کلاس الوند، ناو لجستیکی بوشهر، ناو نیروبر کلاس تنب و ناو موشک‌انداز کلاس پیکان در ادامه مراسم رژه به نمایش درآمدند.
نمایش اقتدار  نیروهای ارتش و سپاه
 در خلیج فارس
رژه بزرگ نیروهای مسلح با محوریت قوای دریایی ارتش و سپاه و نیز یگان‌هایی از نیروهای هوایی و زمینی و پدافند، دیروز همزمان با 31 شهریور (اولین روز هفته دفاع مقدس) در سواحل خلیج فارس و تنگه هرمز برگزار شد.
در این مراسم که برای اولین بار در این سطح در جنوب کشور برگزار ‌شد، سردار سرلشکر غلامعلی رشید فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا(ص) به عنوان مقام ارشد حاضر در میدان، سخنرانی کرد.
فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا(ص) با بیان اینکه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران منشأ امنیت در خلیج فارس و تنگه هرمز هستند، گفت: نیروهای مسلح ما با هر اقدام تحریک‌کننده‌ای که حقوق ملت و منافع ملت ایران را نادیده بگیرد،  قاطعانه و سرسختانه برخورد خواهد کرد.
نیازی نداریم سلطه‌گران پای میز مذاکره قدرت سیاسی ایران را به رسمیت بشناسند
این فرمانده ارشد نظامی خاطرنشان کرد: امروز نیازی نداریم دشمنان سلطه‌گر پای میز مذاکره و یا در رسانه‌ها قدرت سیاسی و ثبات سیاسی ایران را به رسمیت بشناسند که البته چنین چیزی را قبول کرده‌اند، چرا که  ملت ایران در همه جا قدرت خود را اثبات کرده‌اند.
فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا(ص) در ادامه تاکید کرد: شنیده‌ام یک فرمانده متجاوز آمریکایی این روزها حرف بی‌ربطی زده و گفته است که دو کشور باید برای اجتناب از خطاهای محاسباتی خطرناک بر سر برخی قواعد رفتاری به توافق برسند. باید به این فرمانده متجاوز آمریکایی گفت که شما گرفتار خطاهای مکرر محاسباتی خطرناک هستید؛ شماها خطاکار هستید چون متجاوزید. پرسنل شما نابلدند و دچار خطا می‌شوند، چون متجاوز به آب‌های منطقه هستید که آخرین نمونه آن تجاوز تفنگداران ترسو و نابلد شما به آب‌های جزیره فارسی بود که به سرعت اسیر شدند و آن قدر نابلدند که نمی‌دانند جزیره‌ای ایرانی سر راه‌شان است و فرماندهان آنها هم یا نمی‌دانستند و یا به پرسنل خودشان دروغ گفته و خیانت کرده‌اند.
شناورهای رزمی و لجستیک ارتش و سپاه
 در خلیج فارس رژه رفتند
رژه بزرگ نیروهای مسلح کشورمان با محوریت نیروی دریایی ارتش و سپاه در سطحی گسترده در خلیج فارس و تنگه هرمز برگزار شد  و تعداد زیادی از انواع شناورهای رزمی و لجستیک نیروهای دریایی ارتش جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از مقابل جایگاه رژه رفتند.
در این مراسم، حدود 100 فروند شناور (سطحی و زیرسطحی) از نیروی دریایی ارتش و 300 فروند از انواع شناورهای تندرو و موشک‌انداز نیروی دریایی سپاه از مقابل جایگاه رژه رفتند.
جنگنده‌های نیروی هوایی ارتش
 بر فراز خلیج فارس
در جریان برگزاری رژه بزرگ نیروهای مسلح کشورمان با محوریت نیروی دریایی ارتش و سپاه که در سطحی گسترده در خلیج فارس و تنگه هرمز برگزار شد، انواع جنگنده‌های نیروی هوایی از جمله جنگنده‌های F-14 (تامکت) در یک دسته 3 فروندی و F-4(فانتوم) در 2 دسته 3 فروندی (مجموع 6 فروند) از مقابل جایگاه و بر فراز خلیج فارس رژه رفتند.
بالگردها و هواناوهای ارتش و سپاه
 بر فراز خلیج فارس رژه رفتند
انواع بالگردهای هوادریای ارتش و سپاه در بندرعباس و بر فراز خلیج فارس رژه رفتند.
این گزارش حاکی است انواع بالگردهای هوادریای ارتش از انواع RH-53D (سی استالیون) و SH-3D (سی کینگ) و AB-212 (در دسته‌های 3 فروندی) از مقابل جایگاه و بر فراز خلیج فارس رژه رفتند. بالگردهای میل 17 نیروی دریایی سپاه نیز در دسته 3 فروندی از مقابل جایگاه رژه رفتند.
هواپیماهای گشت‌زنی دریایی فوکر 27 و هواپیمای آموزشی توکانوی سپاه هم در این رژه هوایی حاضر بودند.
انواع هواناوهای نیروی دریایی ارتش هم در این رژه حضور داشتند.
نخستین حضور جنگنده های SU-22 سپاه در رژه هوایی
2 فروند جنگنده‌ SU-22 (فیتر) نیروی هوافضای سپاه برای نخستین بار در رژه خلیج فارس حاضر شدند.  این اولین حضور رسمی این جنگنده ها در یک مراسم عمومی است.
هواپیماهای آموزشی EMB312 توکانوی سپاه هم در این رژه هوایی حاضر بودند.
شناور جدید دوربرد سپاه در خلیج فارس
 رژه رفت
شناور جدید دوربرد سپاه با نام شهید ناظری در رژه خلیج فارس حاضر شد.
در جریان رژه بزرگ نیروهای مسلح شناورهای تندرو و موشک‌انداز سپاه از مقابل جایگاه رژه رفتند. این در حالیست که شناور جدید دوربرد و بالگرد بر سپاه با نام «سردار شهید ناظری» نیز در جلوی این شناورها در حال حرکت بود. این شناور جدیدا رونمایی شده و می‌تواند با یک بار سوختگیری تا خلیج عدن برود.
شناور شهید ناظری در موسسه‌ شهید محلاتی بوشهر توسط مهندسان توانمند داخلی کشور طراحی و ساخته شد، طول این شناور 55 متر، عرض آن 14 متر و ارتفاع این شناور 15 متر است که قابلیت حمل بالگرد و نیرو جهت انجام ماموریت‌های محوله در آبهای دور را دارد.
سامانه‌های موشک‌های دریایی
 در سواحل خلیج فارس به نمایش درآمدند
انواع سامانه‌های موشکی کروز و بالستیک ضداهداف دریایی و سامانه‌های پدافندی و نیز ساحل به دریا از انواع کروز و بالستیک با عبور از مقابل جایگاه، به نمایش درآمدند.
برخی سامانه‌های به نمایش درآمده شامال سامانه‌های موشکی ذوالفقار، خلیج فارس (بالستیک)، هرمز 1و2 (بالستیک)، سامانه موشکی فاتح110 (بالستیک)، یگان موتوری دوش پرتاب، رادار مطلع‌الفجر2، سامانه موشکی صیاد2، رادار بهینه شده سام6، سامانه موشکی بهینه شده سام6، سامانه موشکی خاتم5، موشک کروز سطح به سطح نصر و ظفر، سامانه آماده‌سازی موشک برد متوسط، سامانه آماده سازی موشک کوتاه‌برد، راکت و راکت‌انداز فجر5، موشک کروز ساحل به دریای قادر، سکوی موشکی قارعه، سکوی موشکی قمر بنی‌هاشم، سکوی موشکی چندمنظوره، سکوی موشکی قدیر، سامانه رادار سطحی، سامانه راداری افق و سامانه آماده‌سازی موشک کروز می‌شود.
رونمایی از سامانه موشکی خاتم 5 و 7
همچنین در این مراسم در این مراسم از سامانه موشکی خاتم ۵ و سامانه موشکی خاتم ۷ با حضور در رژه رونمایی شد. سامانه موشکی خاتم ۵ سامانه‌ای با تحرک‌پذیری بالا و دارای سامانه‌ای رهگیر بوده و می‌تواند اهداف را کشف، رهگیری و منهدم کند. سامانه موشکی خاتم ۷ نیز سامانه‌ای خوداتکا و مجهز به سامانه‌ رهگیر با قابلیت مانور بالا بوده که محصول تلاش متخصصان داخلی است.
سامانه‌های موشکی S-200، مرصاد و FM80 هم از دیگر سامانه‌های پدافند هوایی بودند که در این رژه حضور داشتند.

سرلشکر جعفری: اینجا خانه‌ ماست و نسبت به پرسه زدن دشمن حساس هستیم
سرلشکر پاسدار محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه در حاشیه رژه نیروهای مسلح در خلیج ‌فارس با تأکید براینکه آمریکایی‌ها بیش از این سرمایه و ثروت مردم آمریکا را با حضور شرارت‌آمیز خود در خلیج‌ فارس ضایع نکند، گفت: اینجا خانه‌ ماست ونسبت به پرسه زدن دشمن حساس هستیم و برخلاف ادعاهای دشمن وحدت، انسجام، هم‌افزایی، هم‌پوشانی، تعامل و همکاری‌های دقیق در مجموعه نیروهای مسلح به ویژه ارتش و سپاه از جمله در خلیج‌‌فارس، تنگه هرمز و دریای عمان وجود دارد.

دریادار سیاری: ناوشکن جدید در کلاس جماران به زودی رونمایی می‌شود
دریادار حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران دیروز در حاشیه مراسم رژه بزرگ نیروهای مسلح در بندرعباس با بیان اینکه ما تمام دستورات فرمانده کل قوا را اجرا می‌کنیم و بر خواسته‌های ایشان پافشاری خواهیم کرد، ادامه داد: در آینده نزدیک علاوه بر شناور سهند، یک ناوشکن دیگر در کلاس جماران نیز رونمایی خواهد شد.

دریادار فدوی: تهدید آمریکا علیه ایران از جانب دریاست
دریادار علی فدوی فرماندار نیروی دریایی سپاه پاسداران در حاشیه برگزاری رژه بزرگ نیروهای مسلح با حضور در جمع خبرنگاران اظهار داشت:‌ در این رزمایش بیش از 450 فروند انواع شناورهای مردمی و شناورهای نیروهای دریایی ارتش و سپاه و نیز دریابانی حضور داشتند و امسال رژه هوایی تنها در بندرعباس برگزار شد. برای اولین بار است که تهدید آمریکا علیه ایران از ناحیه دریاست و این رژه که امروز در خلیج ‌فارس برگزار شد، توان ما را برای مقابله با تهدیدات به نمایش گذاشت.

دریادار تنگسیری: هیچ بیگانه‌ای نباید در خلیج‌فارس حضور داشته باشد
دریادار علیرضا تنگسیری جانشین فرمانده نیروی دریایی سپاه در حاشیه مراسم رژه نیروهای مسلح در بندرعباس با بیان اینکه پیام این رژه پیام حضور معنادار جمهوری اسلامی ایران در خلیج ‌فارس است، گفت: ما خلیج‌فارس را خانه خود می‌دانیم و معتقدیم هیچ بیگانه‌ای نباید در این خلیج‌فارس حضور داشته باشد. ما در این منطقه دوبار آمریکایی‌ها را، دوبار انگلیسی‌ها ، یک بار کانادایی‌ها و یک بار نیز استرالیایی‌ها را بازداشت کرده‌ایم و این نشان‌دهنده اقتدار و توان دفاعی ما است.
نام:
ایمیل:
* نظر: