کد خبر: ۹۳۵۴۳
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۰
در ایام محرم !!!!
در اپرای غربی نیز شاهد چنین تحولی هسستیم كه در آنجا نیز صدای زیر و ضعیف زن را سوپرانو می‌گویند و صدای متوسط زنانه را ...
به گزارش تنویر ،

روزنامه‌ی غربگرای شرق نوشت :«بهروز غریب‌پور از موسیقی تعزیه بیشترین بهره‌برداری خلاقانه را كرده است. غریب‌پور در مجموعه اپراهای عروسكی خود داعیه اپرابودن تعزیه را دارد و این نکته‌ای است که در اپرای عاشورای او نمود بارزتری دارد.»

غریبپور ضمن گفت‌وگویش با این روزنامه‌ی زنجیره‌ای در اظهاراتی قابل تامل مدعی شد :« در تعزیه این تقسیم‌بندی به صورت غریزی است اما در اپرای غربی نیز شاهد چنین تحولی هسستیم كه در آنجا نیز صدای زیر و ضعیف زن را سوپرانو می‌گویند و صدای متوسط زنانه را متسوسوپرانو، صدای بم زن را كنترباس، صدای بم مردانه را واریتون، صدای مرد جوان را تنور و بم‌ترین صدا را باس می‌گویند. با این تفاوت كه برخلاف تعزیه كه صدای بم می‌تواند به اشقیا مرتبط باشد اما در اپرای غربی كیفیت نقش تعیین‌كننده‌ای ندارد. باس برای سرداران و فرماندهان منفی و اشقیا به كار می‌رود. سوپرانو صدای ظریف زنانه است و در تعزیه ما از طریق صدا می‌فهمیم كه كدام‌یك از نقش‌ها امام است و كدام یك شقی است و خیر و شر از هم تمییز داده می‌شود. باطل و غیر باطل از هم تمییز داده می‌شود. بنابراین این تعزیه می‌تواند یك اپرا باشد كه نوعی موسیقی توصیفی و آوازی است و نسبتا با چنین كاركردی در موسیقی اپرای غربی برابری می‌كند.»

او در ادامه مدعی عدم رشد تعزیه شد و در پاسخ به سوالی که آیا امکان رشد ان وجود دارد به این روزنامه گفت:« بله ما در اپرای عاشورا همین كار را كرده‌ایم كه با ترومپت و درام اجرا می‌شود و در نهایت به دنبال رشد موسیقی برآمده‌ایم؛ چون آن را با اركستر سمفونیك اجرا كرده‌ایم و در آن از توانمندی ملودیك و تعزیه بهره‌مند شده‌ایم تا به رشد كمّی و كیفی نیز دامن بزنیم.»

لازم به ذکر است در زمان علی جنتی بود که بهروز غریب‌پور از مرتبطین و دعوت کنندگان‌ جاسوسان سیا(رامین جهنبگلو و کیان تاجبخش) به خانه‌ی هنرمندان ، توانست مجوز اکران یک اپرا با تکخوانی زنان را به دست آورد!«اپرای سعدی» که طبق اعتراف خود غریب پور حاوی تکخوانی زنان البته به صورت غیر زنده و ضبط شده است با توجه ویژه‌ی علی جنتی توانست اکران شود ان هم در پی بی توجهی به اعتراضات ملت متدین ایران که خواستار ممانعت از اکران این اپرا شده بودند!او سال گذشته نیز «اپرای عاشورا» را کارگردانی کرد که توسط ارکستر سمفونیک تهران همراه با خوانندگی زنان بدحجاب در تالار وحدت اجرا شد!اجرایی که با حرمت شکنی اباعبدالله توسط خوانندگان زن ، عزاداران حسین(ع) را سخت رنجاند و با واکنش‌های همراه شد.

نام:
ایمیل:
* نظر: