کد خبر: ۹۶۲۶۸
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۴
ایران به عنوان کشوری که خود مهد طب سنتی است، به لحاظ شرایط آب و هوایی از نقاط بکر تولید و پرورش گیاهان دارویی محسوب می‌شود که بهره‌گیری درست و صحیح از ظرفیت‌های موجود در این بخش می‌تواند به کمک اقتصاد و بهداشت جامعه آمده و مشکلات موجود در این حوزه‌ها را برطرف سازد.

تولید و کشت گیاهان دارویی از سابقه چند هزار ساله در میان بشر برخوردار بوده و طی سال‌های اخیر بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است.

به گزارش سازمان بسیج سازندگی فارس، کشت گیاهان دارویی و تهیه عصاره و عرقیات متنوع از آنها موضوعی است که بشر از گذشته تاکنون با آن همراه بوده و در طول قرون متمادی تجربیات انباشته تاریخی خود درباره خواص گیاهان دارویی را سینه به سینه و نسل به نسل منتقل کرده است.

امروزه عوارض ناشی از مصرف داروهایی شیمیایی مردم کشورهای مختلف را به مصرف گیاهان دارویی سوق داده است و با توجه به تاکید دین مبین اسلام به طب سنتی و اسلامی این مهم در ایران بیش از دیگر کشورها مورد توجه قرار گرفته است.

ایران به عنوان کشوری که خود مهد طب سنتی است، به لحاظ شرایط آب و هوایی از نقاط بکر تولید و پرورش گیاهان دارویی محسوب می‌شود که بهره‌گیری درست و صحیح از ظرفیت‌های موجود در این بخش می‌تواند به کمک اقتصاد و بهداشت جامعه آمده و مشکلات موجود در این حوزه‌ها را برطرف سازد.

گیاهان از ابتدای تمدن بشر تاکنون همواره به عنوان یک ماده حیاتی مدنظر انسان‌ها بوده و انسان‌ها گاهی از گیاهان به عنوان ماده غذایی و دارویی استفاده کرده و می‌کنند.
پیشرفت‌های علمی و فناوری از یک سو و عوارض جانبی ناشی از استفاده داروهای شیمیایی از سوی دیگر اهمیت و نقش سازنده گیاهان دارویی را در تأمین نیازهای بشر به ویژه در حیطه دارو و درمان به اثبات رسانده است، به طوری که امروزه اکثر کشورهای دنیا به داروهای گیاهی و گیاه درمانی روی آورده و در این عرصه به فعالیت مشغول شده‌اند.

خوشبختانه اقتصاد مقاومتی و پرداخت تسهیلات در قالب طرح اقتصاد مقاومتی به افراد جویای کار موجب شد که علاقمندان به تولید و پرورش گیاهان دارویی در این عرصه ورود کرده و دست به تولید گیاهان دارویی و عرقیات بزنند.
محسن برزگر نیز از جمله افرادی است که با دریافت تسهیلات 20 میلیون تومانی از بسیج سازندگی در شهرستان ارسنجان به حوزه پرورش داروهای گیاهی ورود کرده و هم اکنون به فعالیت مشغول است.

این فعال اقتصاد مقاومتی در گفت‌وگو با خبرنگار سازمان بسیج سازندگی فارس اظهار کرد: به دلیل علاقه فراوانی که به کار کشاورزی و گیاهان دارویی داشتم، تصمیم گرفتم در حرفه تولید داروهای گیاهی ورود پیدا کنم.

برزگر افزود: از آنجا که می‌دانستم سازمان بسیج سازندگی به متقاضیان اشتغال تسهیلات پرداخت می‌کند پس از تحقیق و بررسی در مورد کار کشت گیاهان دارویی درخواست تسهیلات خود را به این سازمان داده و در مدت کوتاهی موفق به دریافت 20 میلیون تومان تسهیلات شدم.

وی با بیان اینکه بعد از دریافت وام و تأمین کارگاهی به وسعت 25 متر در روستای خبریز با عشق و علاقه فراوانی کار خود را آغاز کرد، بیان داشت: در حال حاضر بیش از 50 نوع داروی گیاهی تولید و روانه بازار می‌کنم که در صورت صنعتی شدن دستگاه‌ها این میزان قابل افزایش است.

برزگر ادامه داد: در حال حاضر سه نفر به صورت مستقیم در کار پرورش گیاهان دارویی مشغول فعالیت هستند، ما علاوه بر تولید داروهای گیاهی در تولید عرقیات و دمنوش نیز فعالیت داریم و انواع متفاوتی از دمنوش‌ها را به بازار عرضه می‌کنیم.

برزگراظهار کرد: دمنوش‌ها جزو نوشیدنی‌های سالم هستند که باعث ایجاد احساس آرامش و همچنین درمان خیلی از ناخوشی‌ها می‌شوند، دمنوش‌ها عوارض جانبی داروهای شیمیایی را ندارند و لذت و سلامتی را به مصرف کنندگان هدیه می‌دهند که به مردم توصیه می‌کنیم از این دمنوش‌ها که در طعم‌های دمنوش لیموترش، دمنوش زنجبیل، دمنوش بابونه، دمنوش نعنا، آویشن، گل محمدی و ... تهیه و به فروش می‌رسند تهیه کنند.

وی گفت: دمنوش‌ها و جوشانده‌های گیاهی، نوشیدنی‌هایی هستند که اغلب افراد، نوشیدن آنها را زمان‌هایی مناسب حالشان می‌دانند که بیماری خاصی دارند و از دردی رنج می‌برند یا استرس و اضطراب و تنش روحی، آرام و قرارشان را گرفته است، این در حالی است که بسیاری از متخصصان و درمانگران طب سنتی ایران، نوشیدن روزانه دمنوش یا چای را بهترین و ساده‌ترین راه تسکین دردهای عمومی بدن و پیشگیری از بیماری‌ها می‌دانند.

این فعال اقتصادی تاکید کرد: دمنوش‌ها خاصیت‌های فراوانی دارند از جمله اینکه دمنوش بابونه موجب آرامش و تسکین اعصاب، دمنوش برگ و میوه به موجب درمان سرفه خشک، آرامش، تقویت قوای مغز، تقویت قلب، کاهش استرس، افزایش نشاط، تقویت کبد، معده، اعصاب، رفع بوی بد دهان، ضد سرماخوردگی و التیام سردردهای مزمن، دمنوش به‌لیمو موجب آرامش، رفع خستگی، درمان بی‌خوابی، میگرن، سردرد و بهبود تپش قلب می‌شود.

برزگر بیان داشت: از دمنوش نعنا نیز می‌توان برای افزایش قوای جسمانی، تقویت معده، رفع تشنج و سرفه، افزایش آرامش، درمان سرماخوردگی و آنفولانزا، رفع سکسکه، حالت تهوع و رفع قولنج و درد معده بهره گرفت، ضمن اینکه دمنوش‌هایی چون بهار نارنج، گل گاو زبان، چای ترش، چای کوهی، رازیانه، دارچین و ... نیز خواص بیشماری دارند.

وی با تاکید بر اینکه تولید و پرورش گیاهان دارویی نقش به سزایی در عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی دارند، بیان داشت: از آنجا که فعالیت در این عرصه می‌تواند موجب اشتغال زایی و در آمد برای خانواده‌ها شود، ضروری است مسئولان دولتی با پرداخت تسهیلات بانکی مناسب برای خرید زمین و اجرای آبیاری قطره‌ای از علاقمندان به فعالیت در این عرصه حمایت کنند که خوشبختانه سازمان بسیج سازندگی به خوبی در این زمینه به ایفای نقش پرداخته و حمایت‌های خوبی داشته است


وی با اشاره به اینکه گیاهان دارویی از ارزش و اهمیت بالایی در تأمین بهداشت و سلامتی جوامع هم به لحاظ درمان و هم پیشگیری از بیماری‌ها برخوردارند، گفت: گیاهان دارویی یکی از مهم‌ترین منابع تأمین غذایی و دارویی بشر در طول سال‌های گذشته بوده و از نظر اسلام نیز بسیار مورد تاکید و سفارش بوده و هستند.

برزگر ادامه داد: پتانسیل تولید داروهای گیاهی در طبیعت بسیار بالا و ارزش اقتصادی و تجاری آن فوق‌العاده زیاد است.

این فعال اقتصادی با اشاره به اینکه گرایش عمومی جامعه به استفاده از داروها و درمان‌های گیاهی در طی سال‌های اخیر رو به افزایش نهاده است، گفت: با توجه به اثراتی که مصرف داروهای شیمیایی بر سلامت افراد باقی می‌گذارند، استفاده از داروهای گیاهی به جای داروهای شیمیایی بسیار مورد تاکید و سفارش است، به طوری که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز به طب اسلامی تاکید دارند.

وی با بیان اینکه در صورت بازاریابی مناسب فروش گیاهان دارویی سودآوری‌های کلان اقتصادی به همراه خواهد داشت، گفت: استفاده مطلوب، منطقی و بهینه از این منابع که هزینه‌تر و ساده‌تر از صنایع دارویی شیمیایی است، می‌تواند ضمن تأمین بخشی از نیازهای عمده بهداشتی و درمانی جامعه از خروج ارز از کشور جلوگیری کند که لازمه توسعه این مهم حمایت دولت از فعالان این عرصه و فرهنگ‌سازی برای مصرف این گیاهان دارویی است.

این فعال اقتصادی افزود: متأسفانه در حال حاضر یکی از مهم‌ترین مشکلات موجود نبود بازار مناسب برای فروش و به دنبال آن نبود پول برای تبلیغات است، یکی از رازهای موفقیت در امر تولید بازاریابی مناسب و تبلیغات است و تا زمانی که تبلیغات و بازار مناسب برای فروش نباشد تولید کننده نخواهد توانست محصولات خود را به فروش برساند.


نام:
ایمیل:
* نظر: