کد خبر: ۹۹۲۳۸
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۲
بازخوانی دیدگاه‌های مرحوم حسن شایانفر درباره نفوذ فرهنگی
به گزارش تنویر ، مجموعه 60 جلدی کتاب های«نیمه پنهان»یکی از دستاوردهای عمر پربرکت حاج حسن شایانفر بود که علیرغم مانع‌تراشی‌های برخی جریانات داخلی وخارجی توانست در طول این سالها جای خود را در میان اهل تحقیق و پژوهش بازکرده و فضای نوینی از تاریخ نگاری را برای نسل امروز و دیروز بازکند تا علی‌رغم تلاش گسترده کانون‌ها و محافل صهیونیستی و وابسته در سانسور و تحریف این تاریخ، نقاط پنهان و تاریک آن روشن شده و چراغی برای تشخیص و بصیرت در حال و آینده این سرزمین باشد.
پاسداشت این میراث گرانقدر که همانا نشر و ترویج مطالب آن است، در واقع گرامیداشت بخشی از زحمات و مجاهدات یکی از سرداران جنگ نرم این مرز و بوم یعنی مرحوم شایانفر است که در ایام چهلم درگذشتش به سر می‌بریم. اگرچه همه مجلدات این مجموعه علی‌رغم حضور پژوهشگران و محققان و اساتید متعدد، یک مولف و کارگردان اصلی همچون حاج حسن شایانفر داشت اما جلد دهم آن به نام «انقلاب و روشنفکران» به سخنرانی‌های مختلف ایشان در مجامع دانشجویی و حوزوی و کانون‌های بسیج و سپاه طی حدود ده سال 1370 تا 1379 اختصاص یافته که در قالب فصل‌‌ها و عناوین مختلف به صورت مکتوب درآمد. فصل چهارم از این کتاب تحت عنوان «راهبردهای ائتلاف برای شبیخون فرهنگی و براندازی خاموش،» به مسئله تهاجم و نفوذ فرهنگی پرداخته و بخشی از طرح‌ها و نقشه‌های عوامل و عناصر کانون‌های سلطه را جهت نفوذ در فضای فرهنگی کشور تبیین و تشریح کرده و مجریان آن را افشاء نموده است. مجریانی که در سال‌های حاکمیت دولت‌های به اصطلاح «سازندگی» و «اصلاحات»، تحت عنوان «جذب نخبگان» و در اصل براساس سیاست‌های جدید کانون‌های سلطه برای نفوذ، به کشور وارد شدند و فضای فرهنگی و سیاسی آن را تحت تاثیر قرار دادند.
متاسفانه بسیاری از عناصر یاد شده، امروز نیز در مراکز و موسسات و نهادهای فرهنگی حضور دارند یا در نشریات مختلف شبه روشنفکری و به اصطلاح اصلاح‌طلب قلم زده و یا همواره مورد تجلیل و بزرگداشت قرار می‌گیرند و از سوی دیگر، بسیاری سیاست‌های فرهنگی ناصواب آن روزگار همچنان و بلکه شدیدتر اعمال می‌شود. بر این اساس نگاهی دوباره به سخنرانی‌ها و مطالب آن روز حاج حسن شایانفر، همچنان کاربردی بوده و برای نسل امروز جای تامل و تدبر دارد.
از همین روی و به مناسبت ایام چهلمین روز درگذشت این سردار خستگی ناپذیر جنگ نرم؛ از این شماره، فصل چهارم از جلد دهم مجموعه «نیمه پنهان» را در همین صفحه به نظرتان می‌رسانیم و آراء و نظرات حاج حسن شایانفر را در زمینه نفوذ فرهنگی مورد بازخوانی قرار خواهیم داد. نظراتی که با نگاه خاص ایشان در اوج تیزبینی و نکته‌سنجی بیان شده و مطالعه آن همچنان از تازگی برخوردار است.
دفتر پژوهشهای موسسه کیهان
راهبردهاي ائتلاف براي شبيخون فرهنگي  و براندازي خاموش
 فصل چهارم
 تلاش براي سازماندهي مجدد
فرار سركردگان گروهكهاي معاند و روشنفكران وابسته به آنها و پناهندگي به غرب، نقطه پايان فعاليت آنان نبود. دنياي غرب كه به سركردگي آمريكا همچنان سوداي براندازي نظام جمهوري اسلامی ايران را در سر مي‌پروراند، اين جماعت شكست خورده از اسلام و مردم را رها نكرد و از راه‌هاي گوناگون به آنان چراغ سبز نشان داد و با دعوت اين افراد به كشورهاي غربي و با اعطاي بودجه و اعتبارات كلان و ملزومات و امكانات، بارديگر به سازماندهي آنان پرداخت و به تلاشهاي آنها درراه سرنگوني نظام جمهوري اسلامي دل بست.
در راستاي اين حركت امپرياليستي بود كه پس از شكستهاي سياسي- نظامي و بن بست هاي پيش آمده در راه تصرف خوزستان توسط سربازان صدام علي رغم حمايت دنياي غرب و شيوخ وابسته كشورهاي عربي كه دراين مجال جاي پرداختن به آن نيست، از سالهاي 66- 1365 به بعد رويكرد به عرصه فرهنگي در دستور كار آنها قرارگرفت. از آن پس هر ازگاهي با حمايت مالي همان محافل مجله و نشريه اي توسط همان چهره هاي وابسته انتشار مي‌يافت.
رويكرد دشمن به عرصه فرهنگ نكته پنهاني نيست. با اندكي جستجو در سخنان نظريه‌پردازان تهاجم فرهنگي درغرب و كارگزاران آنها موارد متعددي از اعترافات آشكار آنها در اين زمينه را خواهيم يافت.
ديويد كيو مأمور سازمان «سيا» و رابط اين سازمان با برخي عناصر و گروههاي ضدانقلاب دراين مورد مي‌گويد:
«مهم‌ترين حركت درجهت براندازي جمهوري اسلامي، تغيير فرهنگ جامعه فعلي ايران است و ما مصمم به آن هستيم...»(1)
شجاع الدين شفا معاون فرهنگي دربار محمدرضا پهلوي نيز فعاليت فرهنگي را استراتژي جديد جريان جهاني سلطه در رويارويي با جمهوري اسلامي ايران معرفي مي‌كند و مي‌گويد:
«اصولاً استراتژي جديد ما مبارزه فرهنگي است. ما بايد بينش و فرهنگ مردم را عوض كنيم تا جمهوري اسلامي ساقط شود... » (2)
ماههاي بعد به وضوح آشكارتر شد كه تهاجم فرهنگي اساسي ترين استراتژي امريكا در قبال جمهوري اسلامي است و بيشترين انرژي پنهان كارگزاران آمريكايي مصروف اين هدف مي گردد. غلامحسين ميرزا صالح كه در همان ايام به نمايندگي از سوي منوچهر گنجي عامل معروف سازمان سيا و مسئول تشكيلات ضدانقلابي درفش كاوياني به ايران آمده بود، در اعترافاتي كه پس از دستگيري در برنامه تلويزيوني هويت داشت، به اين موضوع اشاره كرد و گفت:
«دولت آمريكا به خصوص كنگره آمريكا دراين اواخر ديگر حامي و پشتيبان گروههاي تندرو، گروههايي كه معتقد به اعمال خشونت هستند، نيست و علت آن هم اين است كه اين برنامه، يعني در واقع اين پروژه كه در سالهاي اخير مورد حمايت دولت آمريكا بود، عملاً با شكست مواجه شد. اين شكست در واقع نقطه ضعفي است كه از آن طريق كنگره به عناصر سياست خارجي فشار آورده و خواستار اين شده كه از طريق اعمال عناصر فرهنگي و به اصطلاح تهاجم فرهنگي مقدماتي فراهم بشود كه جامعه نظرش راجع به نظام خودش دگرگون و عوض بشود.» (3)
نگاهي به اسامي مسئولين و گردانندگان اين بنيادها و نشرياتي كه از اين زمان به بعد منتشر شدند، نشان مي دهد كه استكبار جهاني، همان كارگزاران فرهنگي و مطبوعاتي شكست خورده رژيم شاه را مجدداً به خدمت گرفته بود تا سلطه خويش را از سرگيرد.
مروري گذرا بر نشريات گوناگوني كه طي آن سالها در خارج از كشور انتشار مي يافت، اين نكته را اثبات كرد كه اين گروه از اهالي به اصطلاح قلم و فرهنگ، با اتخاذ مواضعي ضدملي، به عنوان «ستون پنجم» دشمن گام برداشته‌اند.
ـــــــــــــــــــــــــــــ
1 -كتاب هويت، چاپ پنجم، ص .18
2- همان، ص .19
3- هويت، ص .168
نام:
ایمیل:
* نظر: