کد خبر: ۹۹۴۰۱
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۳
آیت الله دکتر طهماسبی:
به گزارش تنویر ، حجه الاسلام و المسلیمن  علی طهماسبی در خطبه ی اول نماز جمعه فسا گفت: امشب شب ولادت با سعادت یازدهمین اختر آسمان تابناک امامت و ولایت حضرت امام حسن عسگری علیه السلام است، این میلاد با عظمت را به فرزند بزرگوارش امام زمان ارواح العالمین له الفداء و شما شیعیان و ارادتمندان اهل بیت عصمت و طهارت تبریک و تهنیت عرض می کنم.

ایشان خاطر نشان کردند: اسم شریف امام یازدهم، حسن، کنیه اش ابومحمد، مشهورترین القابش: زکیّ و عسکری است. به آن حضرت و پدر و جد بزرگوارش «ابن رضا» می گفتند. پدرش امام هادی علیه السلام و مادرش حُدَیْث یا سلیل نام داشت و به او جده می گفتند. او زنی صالحه و پرهیزگار و پناهگاه شیعیان بعد از وفات امام عسکری علیه السلام بود. ولادت باسعادت آنحضرت در مدینه منوره در سال ۲۳۲ هجری قمری در ماه ربیع الثانی بود، و اما اینکه ولادت حضرت در چه روزی بود؟ بین علما اختلاف است. علامه مجلسی رضوان الله تعالی علیه فرمود: اشهر، تولد آن حضرت است در روز جمعه هشتم ربیع الثانی، بعضی دهم و برخی هم چهارم ربیع الثانی را به عنوان روز ولادت آن حضرت ذکر کرده اند. از این جهت است که شیخ حر عاملی صاحب وسائل الشیعه در ارجوزه اش که ولادات و شهادات ائمه را در آن جا ذکر کرده است، می فرماید:

مولدُه شهرُ ربیعِ الآخرِ

و ذاک في الیوم الشریف العاشرِ

في یوم الإثنین و قیل الرابعُ

و قیل في الثامن و هو شائعُ.

وی در ادامه تصریح کرد: هشتم ربیع الثانی بنابر مشهور ولادت با سعادت امام عسکری علیه السلام است.  مدت امامت آن حضرت حدود شش سال بود و در هشتم ربیع الاول ۲۶۰ هجری در سن ۲۸ سالگی به واسطه ی شربت زهر آلودی که به دستور معتمد عباسی به آن حضرت خورانده بودند در شهر سامرا به شهادت رسید و در همان شهر کنار مرقد مطهر پدر بزرگوارشان به خاک سپرده شد. خدای متعال ان شاء الله هر چه زودتر با نابودی تکفیری ها و داعشی ها زیارت عتبات عالیات مخصوصا زیارت قبر مطهر امام عسکری را نصیب این جمع بفرماید.

خطیب جمعه فسا در ادامه با اشاره به  سخنی از امام عسکری علیه السلاماظهار داشت :اوصيکم بتقوی الله، شیعیان من! شما را سفارش می کنم به پرهیزگاری. والورع في دينكم، در دینتان ورع داشته باشید، اهل احتیاط باشید. و الاجتهاد لله،  برای خدا تلاش کنید. و صدق الحديث،  راستگو باشید. و أداء الأمانة إلى مَن ائتمنكم مِن بَرّ أو فاجر،  اگر کسی امانتی به شما سپرد چه نیکو کار باشد و چه فاجر و فاسق باشد، در امانت، خیانت نکنید و امانت را به او برگردانید. و طول السجود، سجده های طولانی داشته باشید. و حسن الجوار،  برای همسایه هایتان همسایه ی خوبی باشید. فبهذا جاء محمد (ص) ، رسول گرامی اسلام به رسالت برگزیده شد تا همین حرف ها را به شما بزند که من به شما گفته ام.

حضرت در ادامه فرمود: تلاش کنید وحدت خودتان را حفظ کنید، تلاش کنید با سنی ها جوری برخورد کنید که آنها بگویند شیعیان افراد خوبی هستند. صلّوا في عشائرهم،  در میان سنی ها اگر با آنها هستید در عشیره‌ های آنها حضور پیدا کنید و با آنها نماز بخوانید تا بدانند شما اهل نماز هستید. و اشهَدوا جنائزهم،  در تشییع جنازه ی آنها حاضر شوید. و عودوا مرضاهم، از بیماران شان عیادت کنید. و أدّوا حقوقهم، حقشان را ادا کنید. فإنّ الرجلَ منكم إذا ورع في دينه وصدق في حديثه و أدّى الأمانة و حسّنَ خُلقَه مع الناس، قيل: هذا شيعيٌّ فيَسُرّني ذلک،  اگر شما اهل ورع و تقوا باشد، اگر شما راستگو باشید، اگر امانت دار باشید، اگر خوش اخلاق باشید، آنها می گویند این شیعه است که این اخلاق های خوب را دارد، و این باعث خوشحالی ما می‌شود.

امام جمعه شهرستان فسا افزود: این روش ائمه بوده است. شما این توصیه ها را نگاه کنید با کارهایی که بعضی از این افراد نادان و احمق انجام می دهند که البته سر منشاء این کارها در انگلیس است، که مقام معظم رهبری تعبیر کردند به شیعه ی انگلیسی. امام عسکری می فرمایند در عمل نشان دهید مسلمان واقعی هستید تا آنها از شما تعریف کنند، و وقتی سنی ها از شما تعریف کردند، ما خوشحال می‌شویم.

بعد  حضرت فرمود: اتّقوا الله و كونوا زينا و لاتكونوا شينا، شیعیان! زینت برای ما اهل بیت باشید و مایه ی زشتی برای ما نباشید. جُرُّوا إلينا كلّ مودّة،  دوستی و محبت دیگران را به سوی ما جلب کنید، همانطور که شما ما را دوست دارید، کاری کنید دیگران هم ما را دوست داشته باشند. و ادفَعُوا عنّا كلَّ قبيح،  زشتی ها را از ما دور کنید.

و در ادامه فرمود: أكثِروا ذكرَ الله، زیاد به یاد خدا باشید، و ذِكرَ الموت،  زیاد به یاد مرگ باشید و از مرگ غافل نشوید. و تلاوةَ القرآن،  زیاد قرآن بخوانید، و الصلاةَ على النبي (ص)، زیاد صلوات بفرستید، فإنّ الصلاةَ على رسولِ الله عشرُ حسناتخدای متعال برای هر صلواتی که شما میفرستید ده حسنه برای شما مقدر می فرماید.

 

 دکتر طهماسبی در خطبه ی دوم اظهار داشتند: دهم ربیع الثانی را در پیش داریم سالروز وفات مظلومانه ی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها در سال ۲۰۱ هجری قمری در قم، در باره ی شخصیت ممتاز این بانوی مکرمه همین بس که جد بزرگوارش امام صادق علیه السلام قبل از تولدِ او در باره ی عظمت معنوی این بانوی دو سرا و مدفن شریفش فرمود: إنّ لنا حَرَماً و هو بلدةُ قم، برای ما اهل بیت حرمی است که نامش قم است،  وَ سَتُدْفَنُ فِيهِا امْرَأَةٌ من أولادي تُسَمَّى فَاطِمَة،  به زودی در قم زنی از اولاد من مدفون می شود که نامش فاطمه است، مَنْ زَارَهَا وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ؛ هر کس او را زیارت کند بهشت بر او واجب خواهد شد. و برادر عزیزش امام رضا علیه السلام در باره ی زیارت او می فرماید: مَنْ زَارَ الْمَعصُومَةَ بِقُمْ كَمَنْ زَارَني، هرکس فاطمه معصومه را در قم زیارت کند مثل این است که مرا زیارت کرده است.  و امام جواد علیه السلام می فرمایدمَنْ زَارَ قَبْرَ عَمَّتِي بِقُم فَلَهُ الْجَنَّة، هر کس عمه ام را در قم زیارت کنند بهشت برای او خواهد بود. و در زیارتنامه ی آن بزرگوارکه تنها زیارت نامه مأثور در بین امامزادگان است  می خوانیم: یا فاطمةُ اشفعي لي في الْجَنَّةِ فَانَّ لَکِ عِنْدَ اللّه شَأْنا مِنَ الشَّأن، در این زیارت نامه که از امام رضا علیه السلام نقل شده است مقامِ شفاعتِ این بی بیِ دو عالم بیان شده است که آن حضرت مقام شفاعت دارد، لذا از او درخواست می‌کنیم که ما را شفاعت کند چون در نزد خدای متعال مقامِ والایی دارد.

دکتر طهماسبی در ادامه افزود: هفدهم دی ماه سالروز اجرای توطئه ی استعماری کشف حجاب به دستور رضاخان ملعون است در سال ۱۳۱۴ شمسی.  مقام معظم رهبری مدّ ظلّه العالی در باره ی خطر فرهنگ غرب می فرماید: فرهنگ غربی، فرهنگ مهاجم است، هر جا وارد شود هویت زدایی می کند، هویت ملت ها را از بین می برد. فرهنگ غربی، ذهن ها و فکر ها را مادی می کند و مادی پرورش می دهد.  یکی از توطئه های بزرگ دشمنان ما توطئه ی بدحجابی و بی حجابی است و به شدت هم دارند روی این قضیه کار می کنند مخصوصا در مجامع علمی و دانشگاهی،  دارند جوان‌های ما را بی هویت می کنند.  اگر از یک دختر ایرانی مسلمان، حجاب گرفته شود یعنی تمام هویتش گرفته شده است. باید دقت شود، مسئولین باید بیدار باشند.
این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد:البته کشف حجاب، لایه های مختلف دارد که ما نباید از آنها غافل شویم، فقط اختصاص ندهیم به پوشش، به چادر، به روسری، به مانتو و مقنعه. کشف حجاب لایه های مختلف دارد، یکی از این لایه ها، کشاندنِ افراطی زنان به مشاغل و مناصب اجتماعی، و دور کردن آنان از وظیفه ی اصلی یعنی خانه داری و شوهرداری است.  وارد کردن زنان در شغل های مردانه و تحصیل زنان در رشته های مردانه، نه تنها خدمت به آنان نیست، بلکه خیانت به نسل بشریت است.  شما ببینید غربی‌ها از این کارشان چه خسارت بزرگی دیده اند؟! در غرب چیزی به نام کانون خانواده وجود ندارد. افتضاح جنسی در غرب به حدی رسیده است که هم جنس گرایی را قانونی کرده اند، اگر به یک سیاستمدار بخواهند اعتراض کنند می گویند فلانی مخالف همجنس گرایی است. این افتضاحِ فرهنگ غربی است، ما این راه را طی نکنیم، حواسمان جمع باشد، مسئولین ما باید توجه کنند. من بارها همینجا عرض کردم با اشتغال زنان مخالف نیستم، بلکه موافق هستم، بلکه در بعضی از مشاغل، حضور زنان را  لازم میدانم، اما اینکه بیایم در همه ی شغل ها زنان را وارد کنیم،  این خدمت به زن نیست، این خدمت به بشریت نیست، این خدمت به خانواده نیست، بلکه خیانت است. این که عرض کردم کشف حجاب، لایه‌های مختلف دارد معنایش همین است که ما زن را در شغل‌هایی که اصلا تناسبی با وضعیت جسمانی او ندارد وارد کنیم. در رشته های تحصیلی مختلف دانشگاهی، ما روال و روش درستی نداریم، چه لزومی دارد که همه ی رشته های تحصیلی خانمها در آن تحصیل کنند، بعضی از رشته های تحصیلی، مردانه است کما اینکه بعضی از رشته های تحصیلی باید زنانه باشد. باور کنیم این اختلاف خلقت را. امیری فیروزکوهی در عفاف نامه ی خود اشعار جالبی دارد، می گوید:

 وانگهی بهرِ بانوانِ نکو                      

چیست علمی بِه از نهفتنِ رو؟

بهترین علمِ زن، نجابتِ اوست              

وین قبا دوخته به قامتِ اوست

علمِ زن چیست؟ حاصل آوردن            

پس از آن اش به لطف، پروردن

هنر آموختن اش از دل و جان            

ادب آموختن اش آنچه توان

آن که نُه طاقِ آسمان پرداخت            

هر کسی را برای کاری ساخت

بهر هر یک وظیفه تعیین کرد             

کارِ آن را نه در خورِ این کرد

آری آن سان که نقشِ هر دو سواست     

کارِ زن هم ز کارِ مرد، جداست.
خطیب جمعه فسا در ادامه با اشاره به ۱۷ دی ماه سالروز درگذشتِ افتخارِ ورزش ایران، جهان پهلوان غلامرضا تختی گفت:  حدود نیم قرن از مرگِ مشکوکِ این قهرمانِ وطن می‌گذرد. آنچه که باعث جاودانگی جهان پهلوان تختی شد تنها افتخارات او در میادینِ ورزشی  ملی و بین المللی نبود بلکه مرام و منشِ پهلوانی و جوانمردی او در صحنه های مختلف مخصوصاً در واقعه ی زلزله ی دلخراش بویین زهرا بود که این مرد را بزرگ کرد. بدین جهت این روز به نام روز جوانمردی و فُتّوّت نامگذاری شده است. جا دارد همه ی ورزشکاران عزیز ما به این مرد بزرگ، به این جوان والامقام و با مرام اقتدا کنند و فضای ورزشی را فضای جوانمردی و فتوت قرار دهند.

وی اضافه کرد: نوزدهم دی ماه را در پیش داریم سالروز قیام خونین مردم قم در اعتراض به مقاله ی ساواک در سال 1356 علیه حضرت امام رضوان الله تعالی علیه. مقام معظم رهبری در خصوص واقعه ی نوزدهم دی ماه قم فرمودند: این حادثه از ابعاد مختلفی قابل توجه و تأمل است، هم بصیرت در این حادثه موج می زند هم موقع شناسی، هم دشمن شناسی، هم مجاهدت و اقدام و فداکاری.  همین چند جمله برای عبرت آموزی و درس گرفتن از قیام 19 دی کافی است.

امام جمعه فسا افزود: بیستم دی ماه سالروز شهادت میرزا تقی خان امیرکبیر این صدر اعظم مردمی و انقلابی و متدین است که به دستور ناصرالدین شاه قاجار در سال ۱۲۳۰ شمسی به شهادت رسید. ایجاد نظم در جامعه، بسط امنیت و برچیدن بساطِ عربده کشان و قمه زنان،  سر و سامان دادن به خزانه ی مالی مملکت، قطع حقوق کلان درباریان، و قرار دادنِ پولِ تو جیبی حتی برای شاه مملکت، سپردن محاکم شرعی به دست علمای صالح، برداشتن رسم شکنجه، اقدامات مهم بهداشتی،  فعال کردن پست، خانه سازی انبوه برای مردم، تاسیس مدرسه ی دارالفنون و راه اندازی اولین روزنامه در ایران به نام وقایع اتفاقیه، از مهمترین اقدامات ارزشمند این صدر اعظم دلسوز ایرانی بود. امیدواریم دولت مردان ما از این مرد بزرگ، درس مملکت داری یاد بگیرند.

رئیس ستاد امربه معروف شهرستان فسا در ادامه ضمن گرامیداشت یاد و نام شهدای هسته ای کشورمان تاکید کرد: بیست و یکم دی ماه سالروز شهادت دانشمند هسته ای کشورمان شهید مصطفی احمدی روشن به دست دشمنان این  ملت در سال  ۱۳۹۰ است. مقام معظم رهبری در باره ی این شهید بزرگوار فرمودند: شهادت مصطفی احمدی روشن، نشانه ی انتقال ارزش ها به نسل‌های دوم و سوم است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان فسا افزود: بیست و دوم دی ماه سالروز تشکیل شورای انقلاب به فرمان امام امت  در سال ۱۳۵۷ یک ماه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی است که این شورا تا پیش از تأسیس اولین دوره ی مجلس، نهاد قانونگذار در کشور به شمار می‌رفت، و در تیر ماه  ۱۳۵۹ با تشکیل مجلس شورای اسلامی به کار خود پایان داد. 

و اما صبح روز دوشنبه سیزدهم دی ماه جمعی از نخبگان و مدال آوران علمی دانشگاه صنعتی شریف با رهبر فرزانه ی انقلاب دیدار کردند و مدال های خود را تقدیم رهبر و مقتدای خویش نمودند.  رهبر عزیز انقلاب اسلامی دیدار با جوانانِ نخبه ی علمی کشور را باز شدنِ پنجره ای به سوی یک باغ دلگشا و ورودِ هوای تازه و فروزان تر شدن امیدها به تحقق اهداف والای نظام و کشور توصیف کردند و فرمودند: من شکرگزارِ خداوند متعال به سبب وجودِ جوان های خوب، صالح و نخبه ی کشور هستم، و این جوانان عزیز نیز باید شکرگزار نعمت نخبگی و ظرفیت ها و استعداد های بالای خودشان باشند. مقام معظم رهبری  با اشاره به فراگیر شدن گفتمان تولید علم در کشور و پدیدار شدنِ نتایج علمیِ آن فرمودند: تلاش و حرکت علمی در کشور  به هیچ وجه نباید کند یا متوقف شود بلکه باید با شتاب بیشتری ادامه یابد. ایشان اهتمام جدی به آرمان های دینی و الهی و تعهد انقلابی را لازمه ی پیشرفت واقعی کشور دانستند و فرمودند: این موضوع باید در همه ی عرصه های کشور اعمّ از اقتصاد، سیاست، کار علمی، اداره ی کشور و گزینش مدیران مورد توجه ویژه قرار بگیرد.

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه اظهار داشت: ارتحال عالم بزرگوار مرحوم آیت الله شرعی را که از هم استانی های ما و اهل داراب بوده اند و از علمای پُرکار و زحمتکش بودند، و حوزه‌های علمیه خواهران هم مدیون زحمات این بزرگوار است. ارتحال این عالم جلیل القدر را تسلیت عرض میکنیم و از برای ایشان علو درجات از خدای متعال مسئلت می نماییم.

 امام جمعه فقیه و عالم شهر فسا در پایان اظهار داشت: مسئولین محترم باید توجه جدی به معیشت مردم داشته باشند. این دعواهایی که این روزها می بینیم سران قوا باهم دارند باعث تاسف است. من از مردم بابت این نزاع ها عذرخواهی می کنم. درگیر شدن و نزاع در بین مسئولین یعنی غفلت از مردم، و این دور شدن از آرمان‌های انقلاب است. به جای این نزاع ها به فکر مردم باشید،  به فکر معیشت آنها باشید، مشکلات مردم را برطرف کنید. واقعاً انسان خجالت می‌کشد بعد از گذشت  سی و هفت هشت سال  از انقلاب، ما کارتن خواب داشته باشیم، کسانی را داشته باشیم که به نان شب شان محتاج باشند.  مسئولین به جای درگیری و نزاع، خودشان را وقف خدمت به مردم کنند، سعه ی صدرشان را  بالا ببرند، امیرالمومنین می فرماید: آلة الریاسة سعة الصدر،  ابزارِ ریاست، سعه ی صدر داشتن است. مسئولی که ظرفیت و گنجایش نداشته باشد نمی توانند ریاست کند،  نمی‌تواند مسئولیت به عهده بگیرد. امیدواریم سران محترم قوا به این توصیه ها توجه کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر: