يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۰۱:۲۵:۱۸
گزارش
گزارشی از منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مرودشت
boletآبخیزداری و منابع طبیعی مرودشت
کد خبر: ۴۰۶۶۵
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۳ - ۲۲:۵۰
عضو کمیسیون برنامه و بودجه :
اگر دولت و نمایندگان مجلس نگران رأی خود باشند و مطابق میل مردم فعالیت‌های کوتاه‌مدت انجام دهند، تحولی در کشور رخ نمی‌دهد
به گزارش بسیج مهندسین استان فارس به نقل از شیرازه :عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگو با خبرنگار سرویس اقتصادی شیرازه، تحریم‌ها، مشکلات ساختاری و سیاست‌های غلط اقتصادی را به عنوان سه عامل عمده ایجاد رکود و تورم در کشور برشمرد و گفت: تک محصولی بودن اقتصاد و وابستگی به خارج باعث مشکلات جدی اقتصادی شده است.

دکتر جعفر قادری اظهار کرد: مدل‌‌های اقتصادی انتخاب شده در اقتصاد کشور مدل‌های درون‌زا و تحت تاثیر فاکتورهای داخلی نیست بلکه مدل‌های برون‌زا است به گونه‌ای که اگر اقتصادهای دیگر به سرما بخورد، اقتصاد ما تب می‌کند.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با اظهار تاسف از اینکه سیاست‌های تولیدی و تجاری به درستی بکار گرفته نمی‌شود، خاطرنشان کرد: به دلیل ساختارهای غلط اقتصادی و وابستگی به صادرات نفت اگر تحریم‌ها مشکلی در فروش نفت ایجاد کند، درآمدهای دولت تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد و مشکلات بعدی ایجاد می‌شود.

قادری آسیب‌پذیری اقتصاد کشور و اثر کردن تحریم‌ها را نتیجه وجود ساختارهای غلط در اقتصاد دانست و افزود: انتظار ما این است که همه در جهت انجام اصلاحات ساختاری اقتصاد در قالب مدل‌های اصلاح شده که منطبق بر نیازها، مصالح کشور و سیاست‌های کلی نظام است، تلاش کنند.

وی بر کاهش وابستگی‌ها به منابع نفتی، افزایش فعالیت بخش خصوصی و مردمی کردن فعالیت‌های اقتصادی تاکید و عنوان کرد: متاسفانه در این زمینه نگاه‌های قابل قبولی وجود ندارد و باعث می‌شود دولت دوباره همان راه دولت‌های گذشته را بپیماید و در جهت افزایش بودجه‌های نفتی تلاش کند.

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه برخی استدلالشان این است که اگر پول نفت در طرح‌های عمرانی و فراهم کردن زیرساخت‌ها هزینه شود به نفع عموم مردم است، تصریح کرد: اگر درآمدهای نفتی به صندوق توسعه ملی واریز و از این طریق به بخش خصوصی وام داده شود، راندمان و کارآیی آن به مراتب بیشتر از انجام طرح‌های عمرانی است زیرا بخش خصوصی منابعی که دریافت می‌کند را برمی‌گرداند و از منابع برگشتی می‌توان در سایر طرح‌ها استفاده کرد. همچنین بخش خصوصی مالیات و عوارض پرداخت می‌کند که از این نظر هم به درآمد دولت اضافه می‌شود.

قادری با بیان اینکه اجرای طرح‌های عمرانی توسط بخش دولتی هزینه‌های جاری دولت را افزایش می‌دهد، گفت: اگر در اجرای طرح‌ها، بخش خصوصی ورود پیدا کند نه تنها هزینه‌های جاری دولت بالا نمی‌رود بلکه کاهش می‌یابد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه سخنان مقام معظم رهبری درخصوص اقتصاد مقاومتی باید به یک باور تبدیل شود، تصریح کرد: همه دولت‌ها اعلام می‌کنند که تابع سیاست‌های ابلاغی هستیم اما چون به این باور نرسیده‌اند، متاسفانه در عمل سیاست‌های دیگری را در پیش می‌گیرند و تا زمانی که اینگونه باشد اصلاحی در ساختارها انجام نمی‌شود.

قادری ضمن اظهار تاسف از بازی دولت‌ها با اعداد و ارقام، این سوال را مطرح کرد که چرا وقتی همه اذعان دارند یارانه قشرهای پردرآمد یعنی کسانی که یارانه نقشی در تامین هزینه‌های زندگی آن‌ها ایفا نمی‌کند، باید قطع شود اما عده‌ای در برابر آن مقاومت می‌کنند؟!

وی با اعتقاد بر اینکه اگر دولت و نمایندگان مجلس نگران رأی خود باشند و مطابق میل مردم فعالیت‌های کوتاه‌مدت انجام دهند، تحولی در کشور رخ نمی‌دهد؛ تاکید کرد: باید عده‌ای جرأت و جسارت به خرج دهند و ساختارها را اصلاح کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درخصوص لایحه خروج از رکود نیز با بیان اینکه معتقدیم در این لایحه کار پخته و کاملی انجام نشده و طرح مواردی است که قبلا به نوعی عنوان شده است، گفت: معافیت مالی برای سرمایه‌گذاران خارجی، متنوع کردن روش‌های تامین مالی صنایع تولیدی، تهاتر بدهی و مطالبات دولت، روش‌های کاهش هزینه‌های تولید از جمله نکات مثبت طرح است اما شیوه‌هایی که می‌تواند منابع مردمی را وارد بخش تولید و موانع تولید را رفع یا طرح‌های نیمه تمام را تعیین تکلیف کند در این لایحه دیده نشده است.

قادری ادامه داد: در بحث تفریغ ارز و درآمد حاصل از معاملات خارجی، بانک مرکزی باید به‌گونه‌ای عمل می‌کرد که روزنه‌ای برای تکرار مسائل قبلی وجود نداشته باشد نه اینکه هر دولتی که بر سرکار بیاید انگیزه پیدا کند از طریق مالیات تورمی و یا با ایجاد تورم، منابعی را به دست آورد.

وی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم در مجلس مواردی را به طرح لایحه خروج از رکود اضافه کنیم، خاطرنشان کرد: دولت باید این طرح را پخته‌تر تهیه می‌کرد و یا اکنون در ادامه آن برای رفع کاستی‌ها و یا در لایحه‌ای دیگر مواردی را اعمال کند که بتوان از منابع داخلی استفاده بهتری کرد.

قادری با اشاره به حذف ایران کد و شبنم برای کالاها نیز تصریح کرد: نباید به‌گونه‌ای باشد که طرحی را اجرا و پس از مدتی آن طرح از اساس منتفی شود چراکه این اقدامات مشکلات زیادی ایجاد می‌کند.

وی با اعتقاد بر اینکه نباید قوانین وضع شده را زیاد قبض و بسط دهیم، گفت: این کد باید به‌گونه‌ای که به راحتی قابل خرید و فروش نباشد و موجب ایجاد رانت و سوءاستفاده واردکنندگان نشود به کالاهای درشت اختصاص یابد و معتقدم تمام کالاها نیاز به ایران کد ندارند اما در یک مقطع زمانی اینقدر سخت‌گیری می‌کردند که هر کالای ریزی نیز باید ایران کد می‌گرفت و اکنون به طور کلی منتفی شده است که اینگونه رفتارها به ضرر ما است و نباید اجازه داد مقدمات فراهم شده به هدر رود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به این سوال خبرنگار شیرازه که در ایران چرا هیچ ‌کس از قیمت تمام شده خودرو اطلاعی ندارد، گفت: قیمت تمام شده موضوعیتی ندارد و در سایر کشورها معمولا بازار تعیین کننده قیمت است اما در کشور ما چون تعداد خودروسازان معدود است بنابراین دولت باید ورود پیدا کند و به تولیدکنندگان اجازه سوءاستفاده از این جایگاه انحصاری را ندهد.

قادری برخورد دولت با افزایش قیمت خودرو را غیره منتظره توصیف و خاطرنشان کرد: دولت در حالی اعلام می‌کند که مخالف افزایش قیمت خودرو است که در ترکیب اعضای شورای رقابت اعضای دولت حضور دارند بنابراین اگر واقعا به افزایش قیمت اعتقاد ندارد، باید از طریق اعضایی که در شورای رقابت دارد، اجازه افزایش ندهد و اگر هم معتقد است افزایش درست بوده نیازی به فیلم بازی کردن ندارد زیرا این نقش بازی‌کردن‌ها باعث می‌شود تا مدتی به امید تغییرات قیمت، بازار مختل باشد بنابراین انتظار ما این است که بین اظهار نظر و عمل دولت هماهنگی وجود داشته باشد.

مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر: