جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۰۴:۳۲:۳۴
گزارش
گزارشی از منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مرودشت
boletآبخیزداری و منابع طبیعی مرودشت
کد خبر: ۷۹۷۵۵
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۸
هم‌اندیشی فرهیختگان و دانشگاهیان و حمایت از آن‌ها در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات نقش مؤثری در عرصه تولیدات بهتر و ایجاد شبکه‌های اجتماعی بومی ایفا می‌کند.
به گزارش بسیج مهندسین فارس به نقل ازگروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با گسترش و پیشرفت تکنولوژی‌های نوین ارتباطی و راه‌اندازی شبکه‌های اجتماعی در دنیا زندگی مردم به استفاده و کاربری از این وسایل به طرز عجیبی گره خورده است.

رواج استفاده از وسایل ارتباطی در شبکه‌های اجتماعی در بین اقشار مختلف جامعه به حدی بوده است که بیشتر کارهای روزمره بشری توسط این  وسایل انجام می‌شود و موجب تسهیل هر چه بیشتر در انجام بسیاری از امور و وظایف آن‌ها می‌شود.

گسترش شبکه‌های اجتماعی در کشورهای مختلف جهان و استفاده از آن‌ها به دلیل برخی امکانات موردنیازی که برای  کاربران به همراه دارد موجب محبوبیت هرچه بیشتر آن‌ها در بین کاربران اینترنتی ومجازی شده است.

**جستجوگرها پر استفاده‌ترین ابزار اینترنتی 

با پیشرفت علم و تکنولوژی در عرصه‌های فناوری ارتباطات و اطلاعات و با ایجاد پورتال‌های مختلف و بزرگ مثل یاهو، گوگل و سایر موتورهای جستجوگر اینترنتی، این جستجوگرها به علت ارائه مناسب خدمات اینترنتی به پراستفاده‌ترین ابزارهای ارتباطی تبدیل شده‌اند.

بعد از اختراع و ایجاد انواع و اقسام پورتال‌ها و جستجوگرهای اینترنتی توسط برخی کشورهای غربی و پیشرفته امروزه شبکه‌های اجتماعی نیز پا به عرصه ظهور گذاشته‌اند.

بسیاری از این فضاهای اینترنتی و شبکه‌های مجازی به کاربران دراقصی نقاط جهان این امکان را می‌دهند تا بتوانند بسیاری از کارهای تجاری، اقتصادی، فرهنگی و حتی اجتماعی و سیاسی خود را از این طریق و با صرف کمترین هزینه و وقت لازم انجام دهند.

**راه‌اندازی شبکه‌های اجتماعی برای برخی اهداف مالی و تجاری

در بسیاری از نقاط دنیا و  در اغلب کشورهای پیشرفته و حتی کشورهای درحال توسعه بسیاری از نهادها و سازمان‌های مختلف جهانی واینترنتی با اهداف گوناگون و به خصوص به منظور پیشبرد اهداف  تجاری و تبلیغاتی خود به راه‌اندازی شبکه‌های اجتماعی اقدام می‌کنند و یا در صدد خرید سهام مهم‌ترین شبکه‌های اجتماعی دنیا هستند.

شبکه‌های اجتماعی ومجازی امروزه به جایگاه مناسبی برای انجام بسیاری از امور بشری تبدیل شده‌اند و این مکان را به کاربران و حتی به سیاستمداران و فعالان جامعه می‌دهند تا بتوانند هر چه راحت‌تر و به نوعی به روزتر کارها و فعالیت‌های اساسی خود را به سرانجام رسانند.

**شبکه‌های اجتماعی غیربومی و هجوم الگوهای غربی

شبکه‌های اجتماعی و فضاهای مجازی که تاکنون ایجاد شده‌اند و در بین کاربران کشورهای مختلف استفاده می‌شوند عمدتاً با فرهنگ و تمدن برخی از این کشورها مغایرت دارند چرا که بسیاری از این شبکه‌ها در کشورهای غربی و براساس یک سری الگوهای فرهنگی و باورها و ارزش‌های خاص این قبیل جوامع شکل گرفته‌اند در نتیجه بسیاری از کشورهایی که استفاده از شبکه‌های اجتماعی غیربومی در آن‌ها رواج یافته است با یک سری مشکلات فرهنگی و ارزشی روبه‌رو هستند که موجب بروز آسیب‌های اجتماعی بسیاری در جامعه می‌شوند. 

جذابیت و محبوبیتی که استفاده از این وسایل ارتباطی نوین برای بشر به ویژه قشر جوان جامعه با خود به همراه داشته است  موجب بروز تعارضات فرهنگی در جوامع و شکاف نسلی بین اقشار مختلف شده است.

درایران نیز استفاده از این قبیل شبکه‌های اجتماعی که محتوای غربی دارند امروزه بسیار رواج یافته است و متأسفانه موجب بروز برخی آسیب‌های اجتماعی و نیز تعارضاتی در بین اقشار مختلف جامعه شده است.

متأسفانه به دلیل عدم فراهم بودن بسترهای مناسب برای تولید و ایجاد شبکه‌های اجتماعی داخلی ونیز عدم دسترسی به امکانات ویژه جهت ایجاد و بومی سازی این قبیل وسایل ارتباطی در داخل کشور با کمبودهای جدی مواجه هستیم به نظر می‌رسد شبکه‌های اجتماعی با شتاب و پیشرفتی که پیش‌رو دارند در آینده‌ای نه چندان دور نیز بیش از پیش اهمیت یافته و از محبوبیت بیشتری بین کاربران برخوردار شوند.

در نتیجه با افزایش کاربران این قبیل شبکه‌ها روزبه روز الگوهای غربی و ضدارزش‌ها و باورهای فرهنگ بومی ما نیز رواج یافته و آسیب‌‌های حاصل از آن نیز تیشه به ریشه فرهنگ و تمدن اصیل ایرانیمان می‌زند.

**لزوم حمایت وایجاد بستر مناسب برای تولید شبکه‌های بومی

حال باید تمامی ارگان‌ها و نهادهای مسئول در امر فناوری‌های ارتباطی نوین فضاها و امکانات مناسبی را برای متخصصان داخلی این امر فراهم کنند تا آن‌ها بدین وسیله بتوانند شبکه‌ها و فضاهای اجتماعی متناسب با فرهنگ بومی و داخلی را ایجاد نموده و در حفظ ارزش‌ها و الگوهای فرهنگی خود اقدامات مناسبی را انجام دهند.

به همین منظور باید هم ارگان‌ها با همکاری‌ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور برای توسعه زیر‌ساخت‌های ارتباطی و همچنین حمایت از متخصصان و دانشمندان و دانشگاهیان داخل کشور همت گمارند تا بتوانیم از گسترش فرهنگ بیگانه جلوگیری کنیم و در نهایت با حمایت از تولیدات داخلی موجب رشد و توسعه پایدار در عرصه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی شویم.

واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به نقش شبکه‌های اجتماعی و فناوری مجازی  در زندگی مردم و عدم امکان حذف این فناوری از فعالیت‌های روزمره، بر لزوم تقویت و حمایت از شبکه‌های اجتماعی داخلی تأکید کرد.

وی در ادامه گفت: با توجه به توانمندی و  تخصص نخبگان حوزه ICT کشور، باید در زمینه ایجاد و اجرای شبکه‌های اجتماعی تلفن‌همراه و محصولات قابل قبولی ارائه کرد و به همین جهت لازم است با تمام توان از فعالیت این حوزه حمایت کرد.
مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر: