آخرین اخبار
یادداشت و گفتگو
اسرائیل با عملیات طوفان الاقصی تحقیر شد
فرمانده سپاه ناحیه ثارالله (ع) شیراز؛
boletاسرائیل با عملیات طوفان الاقصی تحقیر شد
گفتگوی صمیمی و اختصاصی با  خواهر سعادت فرمانده حوزه زهرای اطهر(س)
موفق ترین فرمانده حوزه در موضوع فضای مجازی از برنامه های خود می گوید:
boletگفتگوی صمیمی و اختصاصی با خواهر سعادت فرمانده حوزه زهرای اطهر(س)
کد خبر: ۸۵۷۲۷
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۸
پر کشیدن جمعی از سربازان وظیفه ارتش، کسانی که در اوج جوانی و امید به آینده و زندگی بودند، توفانی در رسانه‌ها به‌پا کرده است.

به گزارش ایسنا، روز واپسین روز هفته، چسبیده به شب‌های قدر، سایت‌های مختلف خبری در نبود روزنامه‌ها در این روز تعطیل، سربازان وطن را رها نکردند. حالا رسانه‌ها سعی می‌کنند کمک کنند تا مبادا این ماجرا موجی باشد و بیاید و برود و همه تقصیرها و قصورها فراموش شود.

20 سرباز با لباس استتار خاکی حالا اسیر خاک شده‌اند و جسمشان زیر خاک سرد آرام گرفته و روحشان از بالا وجدان رسانه‌ها را رصد می‌کند؛ رسانه‌هایی که مثل سربازان ارتشی، برابر 20 درجه‌دار عالیرتبه خبردار ایستاده‌اند و با تلاششان برای اطلاع‌رسانی درباره سانحه دردناک اخیر، به صاحبان واقعی عزا ادای احترام می‌کنند.

در این راستا، بسیاری از سایت‌های خبری گفت‌وگوی سردار کمالی - جانشین اداره سرمایه‌های انسانی ستادکل نیروهای مسلح - با ایسنا را که در آن جزئیات تسهیلات و خدمات ارائه شده به خانواده سربازان جانباخته و مجروح را تشریح کرده است، بازنشر کرده‌اند. همچنین، توضیحات امیر سرتیپ احمدرضا پوردستان - فرمانده نیروی زمینی ارتش - درباره سانحه دلخراش اخیر و نیز صحبت‌های تکان‌دهنده ایرج حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت درمورد نحوه وقوع این حادثه و جزئیات آن، که هر دو از تلویزیون پخش شد، نیز بازتاب زیادی در رسانه‌های مختلف داشته است.

سایت «الف» گزارش مربوط به میزگرد گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه 2 سیما را منتشر کرده و در اصلی‌ترین جای سایت خود قرار داده و در ابتدای آن نوشته است: قائم مقام وزیر بهداشت از جزئیات تازه‌ای خبر داد که باعث تصادفات مرگبار اخیر سربازان شده؛ به گفته دکتر حریرچی این اتوبوس سه بار مواد مخدر، سیگار و میوه قاچاق کرده و مسافران غیرمجاز زیادی را جاسازی کرده بود.

در این میزگرد، ایرج حریرچی قائم مقام وزارت بهداشت و سرهنگ محمدحسین حمیدی رئیس پلیس راه ناجا به صورت حضوری شرکت داشتند و امیر سرتیپ دوم سید کمال پیامبری معاون آموزش نیروی زمینی ارتش و یک کارشناس تصادف نیز به صورت تلفنی به بیان نظرات خود پرداختند.

برخی سایت‌های خبری و کانال‌های تلگرامی هم خبر دادند که «عوامل تولید فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» که اکنون روی پرده سینماست برشی از این فیلم را به سربازان مظلوم حادثه نی‌ریز تقدیم کردند». این تنها اشاره سایت‌ها و کانال‌ها به فیلم حاج‌احمد متوسلیان و ماجرای عروج سربازان نبود؛ در این راستا سایت «نامه‌نیوز» در مطلبی با عنوان «اگر حاج احمد بود، با فرمانده این سربازها چه می‌کرد؟» نوشته است: «او حاج احمد بود که می‌دانست جایگاهش، جایگاه گفتن و نشنیدن نیست، حاج احمد بود که خود را امانت‌دار مادران چشم‌انتظار یک لشکر می‌دانست. او بود که رئیس بیمارستان تحت امرش را برای رسیدگی نکردن به یک سرباز مجروح، جلوی چشم همه نیروهایش، آنطور که همه ببینند و بدانند که چرا کتک و فحش می‌خورد، زد و گفت اینها امانت جمهوری اسلامی هستند. حالا از دیروز که 19 امانتِ پیش ارتش جمهوری اسلامی ایران از دنیا رفته‌اند، مدام حاج احمد متوسلیان و ماجرای برخوردش در بیمارستان مریوان جلوی چشمم رژه می‌رود. اگر احمد متوسلیان بود، دیروز با فرماندهان این سربازها چه می‌کرد؟ اگر حاج احمد هم بود بار مسئولیت را به دوش راننده مفلوک و خرابی جاده و اتوبوس و... می‌انداخت؟»

در این بین و در لابلای اخبار و یادداشت‌هایی با چنین فضایی، برخی رسانه‌ها هم ترجیح داده‌اند برخورد سیاسی‌تری داشته باشند. سایت «تابناک» به نقل از روزپلاس و از قول یک عضو مجمع نمایندگان استان فارس که از بیمارستان محل درمان سربازان مصدوم بازدید کرده، نوشته است: اوضاع مساعد نیست، خیلی از بیماران و خانواده‌های آنان از کیفیت رسیدگی بیمارستان راضی نیستند. بعد از بازدید و برگزاری جلسات فوری تصمیم می‌گیریم وزیر بهداشت و وزیر راه و ترابری را به مجلس فرا بخوانیم و باید دید چه خواهد شد». تابناک برای چنین مطلبی، چنین استنباط کرده و تیتر زده است: «احتمال استیضاح وزیر بهداشت و راه به خاطر سربازان».

«نسیم‌آنلاین» و «ایران‌آنلاین» هم از جمله رسانه‌هایی هستند که بیشتر به بازانتشار خبرها و گزارش‌های مربوط به حادثه نی‌ریز پرداخته‌اند و از آن جمله، گزارش صحبت‌های فرمانده نیروی زمینی ارتش، قائم مقام وزیر بهداشت، جانشین اداره سرمایه‌های انسانی ستادکل نیروهای مسلح و رئیس پلیس راه کشور را در ویترین خبری خود گنجانده‌اند.

«باشگاه خبرنگاران جوان» هم در سایت خود فیلم صحبت‌های تکان‌دهنده دکتر حریرچی را منتشر کرده و از آن به عنوان «ناگفته‌های تکان‌دهنده سقوط اتوبوس سربازان به دره در نی‌ریز از زبان معاون وزیر بهداشت» یاد کرده است.

این رسانه همچنین عکس‌های متأثرکننده‌ای از ابراز همدردی اهالی نی‌ریز منتشر کرده و توضیح داده: «اهالی نی‌ریز در محل حادثه اتوبوس برای ابراز همدردی با خانواده سربازان شمع روشن کرده و فاتحه خواندند.»

سایت خبری «عصر ایران» هم در یادداشتی از مصطفی داننده، به یکی از دیالوگ‌های معروف فیلم «آژانس شیشه‌ای» اشاره کرده و نوشته است: «نمی‌دانم چرا دیالوگ معروف فیلم آژانس شیشه‌ای افتادم. «می‌دونی یه گردان بره خط گروهان برگرده بعنی چی؟ می‌دونی یه گروهان بره خط دسته برگرده یعنی چی؟ می‌دونی یه دسته بره خط نفر برگرده یعنی چی؟» امروز گروهان لیسانس وظیفه به آموزشی رفت و نفرها برگشت. نمی‌دانم برای دلایل و راهکاری تکرار نشدن این حادثه باید چه نوشت. شاید باید دوباره داستان تکراری ناامن بودن جاده‌ها را مطرح کرد یا از رانندگانی نوشت که جان آدمی برایشان مهم نیست. یا از چرایی این گفت که چرا باید سربازی که اهوازی است برای آموزشی به کرمان برود، یا جوان کرمانی به تهران بیاید و تهرانی به رشت برود.»

در پایان این یادداشت، توصیه شده که «سربازها را دریابید؛ وضعیت سربازی در ایران مساعد نیست» و آمده است: «به نظر می‌رسد برای دوران سربازی باید فکری کرد. شاید وقت آن رسیده جدی‌تر از گذشته به "سربازی حرفه‌ای" فکر کرد. این حادثه شاید تلنگری باشد برای آنهایی که باید برای سربازی تصمیم بگیرند.»

این تنها یادداشت رسانه‌ها در‌باره لزوم اعمال تغییرات در نحوه خدمت سربازی نیست. «خبرآنلاین» هم در مطلبی با تیتر «زمان تحول در خدمت سربازی فرا رسیده است؟»، می‌نویسد: در رابطه با تحول در خدمت سربازی اخبار و نگرش‌های غیررسمی زیادی وجود دارد. اما در کنار این نگرش‌های غیررسمی، برخی نهادهای رسمی از جمله مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی طی سال‌های اخیر تلاش کرده است مدل‌های جایگزین مناسب‌تری را برای خدمت سربازی معرفی کند ... در ضرورت خدمت سربازی برای کشور ایران با موقعیت ژئوپلوتیک خاص خود کم تری کسی شک دارد، اما آنچه انتقادات از سربازی را بیش از پیش می کند شکل کنونی آن است ... مردان ایرانی به خصوص آنهایی که روزی استرس تقسیم نیرو برای حضور در دوره آموزشی را تجربه کرده‌اند، با پادگان ۰۵ کرمان آشنایند. سربازان عموما پادگاه ۰۵ کرمان، پادگان عجب‌شیر و گیلان غرب کرمانشاه را از جمله سخت‌ترین موقعیت‌ها برای گذراندن دوره آموزشی خدمت سربازی می‌خوانند؛ کابوسی که حالا در ۰۵ کرمان تعبیر شد و به نظر می‌رسد زمان تحول در خدمت سربازی فرارسیده است.
»

در ادامه این مطلب، با اشاره به اینکه «بررسی گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس که در سال ۱۳۹۳ منتشر شد نشان می‌دهد این مرکز ۷ مدل جایگزین برای سربازی را معرفی کرده»، به طرح این هفت مدل اشاره شده و آمده است: «علاوه بر این پیشنهادات مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی پیش از این نیز رییس اتاق بازرگانی ایران از پیشنهادی جذاب برای خدمت سربازی خبر داد که یک‌سال پیش وزارت صنعت، معدن و تجارت جزئیات آن را به ستاد کل نیروهای مسلح ارائه کرده؛ طرح «سرباز صنعت» که البته طرح جدیدی نیست و پیش‌تر از اواخر سال 83 در کشور اجرایی شده بود، اما پس از ارزیابی انجام شده به دلیل مثبت نبودن نتایج، اجرای آن از سال 86 متوقف شد.»

خبرآنلاین یادداشت دیگری به قلم متین مسلم منتشر کرده است که در ابتدا و انتهای آن به شعری از مرحوم اخوان ثالث اشاره شده است: ... چه نام مقدسی‌ست این نام "سرباز". این نام را بی‌وضوی مقدس و طهارت جان بر زبان جاری نکنیم ... نوشتن رفتن آنها سهل و خواندنش سهل‌تر. اما برای خانواده و دوستان آنها چه؟ برای برادران خون‌اشکان غیور ارتش چه؟ آنها نیز به همین سادگی از این به بعد به این نام خواهند نگریست؟ ... نه نه؛ شما را به خدا از کنار این غم به سادگی نگذرید. غم "سرباز" غم یک ملت و غمی‌ست که تا عمق جان تاریخ فرو خواهد رفت
نام:
ایمیل:
* نظر: