کد خبر: ۲۸۸۳۷
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۲:۵۹
در نشست خبری سند برنامه درسی ملی مطرح شد:
معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی برنامه درسی ملی را نقشه جامع یاد دهی و یادگیری در آموزش و پرورش دانست.

به گزارش بسیج فرهنگیان فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران، محی الدین بهرام محمدیان معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی در نشست خبری سند برنامه درسی ملی که در ساختمان سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی برگزار شد گفت: سند برنامه درسی ملی بعد از 4 سال بررسی در اسفند 91 با امضای رئیس جمهور به عنوان رئیس شورای عالی آموزش و پرورش برای اجرا به آموزش و پرورش ابلاغ شد و وزیر آموزش و پرورش این سند را برای اجرا به سازمان پژوهش ابلاغ کرد.

وی ادامه داد: این سند بعد از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و سند تحول راهبردی مهم ترین سند آموزش و پرورش است و تفاوت آن با سند تحول بنیادین این است که مرجع تصویب سند تحول بنیادین شورای عالی انقلاب فرهنگی و مرجع تصویب سند برنامه درسی ملی شورای عالی آموزش و پرورش است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: امروز کتاب های درسی و محتوای آموزشی با رویکرد اهداف جدید و طبق برنامه تولید می شود و اگر بخواهیم درسی ملی را تعریف کنیم باید بگوییم سند برنامه درسی ملی نقشه جامع یاد دهی و یادگیری در آموزش و پرورش است که همه محتوای آموزشی بر اساس آن اتفاق می افتد و هدف آن تربیت دانش آموزان مستعد و صاحب نقش مطمئنه است که بتوانند مراتبی از حیات طیبه را کسب کنند و رویکرد برنامه درسی ملی رویکرد شکوفایی فطرت است که این رویکرد برای اولین بار به صورت رسمی ارائه شده است.

حجت الاسلام و المسلمین محی الدین بهرام محمدیان اظهار داشت: در الگوی هدف گذاری این سند 5 عنصر تفکر، ایمان ، علم، عمل و اخلاق تعریف شده که در 4 عرصه ارتباطی با خدا، خود، خلق و خلقت ارائه می شود.

وی افزود: یکی از ویژگی های مهم برنامه سند درسی ملی که می توان از آن سخن گفت: شایستگی های پایه است به این معنی که همه دانش آموزان فارغ از جنسیت، موقعیت، شغل پدر و مادر و محل زندگی، باید از مهارت ها بهره مند شوند تا دانش آموزی اهل فکر و خلاقیت تربیت شود که این اتفاق ها در 11 حوزه یادگیری صورت می گیرد.

رئیس سازمان پژوهشی و برنامه ریزی آموزشی ادامه داد: این 11 حوزه یادگیری حصر عقلی ندارد و ممکن سال دیگر بیشتر یا کمتر شوند.

وی ادامه داد: یکی از حوزه های یادگیری تفکر و خلقت است و سعی ما در این حوزه این است که دانش آموزان از معلومات برای کشف مجهولات استفاده کنند تا رویکرد کپی برداری و تقلید از بین برود.

وی گفت: حوزه بعدی حوزه قرآن و معارف و حوزه میراث مشترک فرهنگی و حوزه زبان رسمی و علمی کشور حوزه زبان و ادبیات فارسی، حوزه علوم انسانی و بهداشت محیط، حوزه ریاضیات، علوم تجربی، حوزه سلامت و تربیت بدنی، حوزه فرهنگ و هنر، حوزه کار و فناوری، حوزه آداب و مهارت های زندگی و خانواده و حوزه یادگیری زبان های خارجی می باشد که برخی از این حوزه ها در نظام آموزشی وجود داشته و برخی نیز جدید هستند.

تغییرات جدید زبان انگلیسی اول متوسطه

محمدیان با بیان اینکه در حوزه زبان انگلیسی، سند درس ملی تغییرات اساسی را لحاظ کرده است، تصریح کرد: در ویترین زبان‌های خارجی آموزش و پرورش، پنج زبان انگلیسی، فرانسه، آلمانی، ایتالیایی و روسی در نظر گرفته شده است. البته زبان‌های دیگری پیشنهاد شدند، اما با توجه به اینکه کارشناسی ارشد سایر رشته‌های زبان‌های خارجی در دانشگاه‌ها ضعیف است، آموزش و پرورش تنها این پنج زبان خارجی را در برنامه درس ملی گنجانده است.

حذف زبان از دوره متوسطه دوم در سال‌های آینده

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش گفت: یکی از برنامه‌های آموزش و پرورش، تجمیع زبان انگلیسی در سه سال متوسطه اول است، به این معنا که ساعات آموزش زبان انگلیسی از 2 به شش ساعت افزایش خواهد یافت و پس از آموزش کامل این درس در دوره متوسطه اول، طی سال‌های آینده زبان انگلیسی از لیست دروس دوره متوسطه دوم حذف خواهد شد و آموزش آن در این دوره به بخش خصوصی واگذار خواهد شد. به این معنا که دانش‌آموزان در صورت علاقه‌مندی می‌توانند زبان انگلیسی مورد علاقه خود را در آموزشگاه‌ها ادامه دهند.

محمدیان گفت: 7 کمیته کاری برای تنظیم سند برنامه درسی ملی، 1 کمیته تلفیق و کمیته های استانی در این زمینه فعال بوده و رفت و برگشت های بسیاری بین کارشناسان برای تنظیم این سند صورت گرفته است.

وی افزود: یکی از ویژگی های ما در این برنامه این است که این برنامه درسی متفاوت از برنامه های پیشین و متناسب با محیط باشد و دانش آموز را از مخفی ماندن در چهاردیواری کلاس خارج کنند.

وی با اشاره به این که راهکار عملی و اجرایی کردن سند را پیش بینی کردیم ادامه داد: ویژگی دیگر این سند این است که به رسانه های متنوع آموزشی و بسته های آموزشی توجه شده به صورتی که آموزش های رسمی در کتاب درسی خلاصه نمی شود بلکه همراه کتاب مجله ومنابع آموزشی و غیرکاغذی جز رسانه های آموزشی خواهد شد.

نظام ارزشیابی در این سند نظامی متنوع منطبق با محتوای آموزشی است که همه ارزشیبابی از طریق ارائه نمره کتبی نخواهد بود.

محمدیان گفت: در این سند ساعت آموزش در هر پایه تحصیلی شامل 925 ساعت دوره ابتدایی 1110 ساعت، دوره اول متوسطه 1295 ساعت، دوره دوم متوسطه نظری 1480 وشاخه کاردانش فنی و حرفه ای می باشد و آموزش رسمی خارج از کلاس 50 درصد به صورت متمرکز و 50 درصد غیر متمرکز می باشد.
نام:
ایمیل:
* نظر: