کد خبر: ۸۳۴۳۵
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۱
در انتخاب رشته سال اول دبیرستان رشته ریاضی را انتخاب کنم یا تجربی؟ این سوال و سوالات مشابه با آن، ابهامی است که در زمان انتخاب رشته بسیاری از دانش آموزان فارغ التحصیل اول دبیرستان به وجود می آید.
انتخاب رشته دبیرستان یکی از مهمترین تصمیم هایی است که دانش آموزان و اولیای آنان باید اتخاذ نمایند و به عبارت دیگر شاید بتوان آن را مهم ترین تصمیم دانش آموزان در دوران تحصیل دانست.

انتخاب یک رشته دبیرستانی مناسب و متناسب با علایق، توانایی و استعدادهای دانش آموز می تواند تاثیر بسیار زیادی بر کیفیت زندگی او داشته باشد، چرا که بسیاری از تصمیم هایی که دانش آموز در آینده خواهد گرفت به صورت مستقیم و غیر مستقیم تحت تاثیر رشته دبیرستانی او است.


یکی از این تصمیم هایی که می توان به آن اشاره کرد "شغل" است. نوع رشته ای که دانش آموز انتخاب می کند، می تواند اثر سوء یا مفیدی بر روی شغل او در آینده داشته باشد.

ریشه کمبود موقعیت شغلی کجاست؟!
کمبود موقعیت شغلی موجب روی آوردن جوانان به شغل های کاذب شده است. نکته جالب اینجا است که بسیاری از دانش آموزان دقیقا به رشته هایی روی می آورند که به شغل های کاذب منتهی می شود و سعی می کنند از رفتن به رشته های فنی حرفه ای مقطع هنرستان اجتناب کنند.

این در حالی است که وزیر آموزش و پرورش ضمن تأکید بر این نکته که به سند تحول به آموزش های فنی و حرفه‌ای توجه ویژه‌ای می‌شود، بیان می کند: اکنون بیش از 38 درصد دانش‌آموزان در هنرستان‌های فنی و حرفه ای و کاردانش تحصیل می‌کنند اما علاوه بر این تعداد در سند تحول تأکید شده که دانش‌آموزان شاخه نظری هم باید حرفه‌ای بیاموزند که البته تحقق این مسئله زمان بر است، اما با این وجود آموزش و پرورش در مدارس شبانه‌روزی با اجرای طرح خوداتکایی برای دانش آموزان به تحقق بخشی از این امر پرداخته است.

بررسی های مشاوره ای که برای اولین بار متمرکز می شوند
ثقفی سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران در این خصوص می گوید:در بحث هدایت تحصیلی که امسال برای اولین بار به صورت کامل و متمرکز در تمامی مدارس اجرایی می شود،به گونه ای طراحی شده است که دانش آموزان در سال اول دوره دوم متوسطه بر اساس علاقه خود انتخاب رشته می کنند.

وی ادامه داد:بررسی های مشاوره ای شامل موارد دیگری مثل نتایج آزمون های مشاوره ای،نظرسنجی از والدین، نظر سنجی از معلمان دروس مختلف دروه متوسطه و نظر نهایی مشاور بر اساس موارد فوق می باشد.

هنرستان،کابوسی برای  دانش آموزان!
زمانی که پای درد دل دانش آموزان می نشینیم ،از این گله دارند که اگر در رشته های فنی حرفه ای یا هنرستان درس بخوانند اطرافیانشان آنها را سرزنش می کنند و گاهی اوقات مجبور می شوند که رشته ای را بدون علاقه انتخاب کنند.

احمدرضا ایمانی رییس انجمن اولیا و مربیان تهران در همین خصوص می گوید: اگر دانش‌آموزان رشته‌ای را با علاقه انتخاب کنند تا انتها آن را ادامه داده و در آن موفق می شوند. تجربه سنوات قبل نشان داد اگر انتخاب رشته بر مبنای استعداد و علاقه دانش‌آموزان نباشد هزینه‌هایی که برای تحصیل انجام می‌شود بی‌نتیجه است و صرفا باعث دلزدگی در فرد می‌شود.

رییس انجمن اولیا و مربیان تهران عنوان کرد: تلاش می‌کنیم تا در جلساتی که به صورت تبادل نظر و اطلاعات است شرایطی را ایجاد کنیم تا دانش‌‌آموز با توجه به استعداد و علاقه‌اش در رشته مرتبط با این علاقه تحصیل کند و در نهایت می‌خواهیم به جایی برسیم که دانش‌آموز بعد از پایان دوره دبیرستان در دانشگاه، رشته‌ مورد علاقه‌اش را انتخاب و سپس در آن رشته به اشتغال بپردازد تا جامعه از بابت انتخاب غلط متضرر نشود.


آمار سر به فلک کشیده تحصیل دانش آموزان در رشته های ریاضی فیزیک
دانش آموزان تصور می کنند که رشته های پر طرفدار ،تحت هر شرایطی می توانند بازار کار خوبی داشته باشند اما طبیعتا هر چقدر که تعداد دانش آموزانی که در هر رشته تحصیل می کنند بیشتر باشد،فضای کمتری برای اشتغال در آینده وجود خواهد داشت.

عرب عامری رییس آموزش و پرورش منطقه 8 با بیان اینکه هدایت تحصیلی نقش بسیار مهمی در روند تحصیلی دانش‌آموزان دارد، گفت: اکنون 60 درصد دانش‌آموزان در رشته‌های نظری ریاضی فیزیک، علوم تجربی و علوم انسانی تحصیل می‌کنند و تعداد کمتری (40 درصد) تحصیل در هنرستان‌ها را انتخاب کرده‌اند در صورتی که هنرستان‌ها زمینه‌های خوبی برای اشتغال زایی در دانش‌آموزان ایجاد می‌کنند.

بنابراین می توان امید داشت که با برنامه ریزی هایی که امسال به صورت گسترده در سطح آموزش و پرورش صورت می گیرد ،هدایت تحصیلی بتواند کمک حالی برای دانش آموزان باشد تا با انتخاب رشته صحیح بتوانند آینده شغلی خود را تضمین کنند.

گزارش از بهاره درویشی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
نام:
ایمیل:
* نظر: