شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۰۹:۲۶:۰۸
کد خبر: ۹۸۲۴۷
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۵
نائب رئیس شورای موسیقی سازمان بسیج هنرمندان کشور:
نائب رئیس شورای موسیقی سازمان بسیج هنرمندان کشور گفت: هدف این جشنواره سکوی پرتابی در جهت شناساندن و ارتقای سطح فرهنگی جوانان هنرمند کشور است.

هوشنگ جاوید، پژوهشگر موسیقی نواحی ایران و نائب رئیس شورای موسیقی سازمان بسیج هنرمندان کشور در گفتگو با کمیته اطلاع‌رسانی این جشنواره گفت: جشنواره سراسری سرودها و آواهای انقلابی و حماسی بسیج که اکنون در شیراز در حال برگزاری است نسبت به سال گذشته در همه ابعاد گسترده‌تر شده است و استقبال بی‌نظیری که امسال صورت گرفته را می‌توانیم تکامل‌یافته گام‌های قبلی بدانیم.

وی به داوری جداگانه هر بخش اشاره کرد و افزود: در سومین جشنواره ترنم بیداری سازمان‌دهی و نظارت خاصی در بخش داوری انجام‌شده به این شکل که بخش نواحی دارای داوری جداگانه است و بخش موسیقی، سرود، پاپ، ردیف و دستگاه‌ها کاملاً جداگانه داوری می‌گیرد.

پژوهشگر موسیقی نواحی ایران با اشاره به اینکه امسال فقط در قسمت داوری فعالیت می‌کند اظهار داشت: سه گروه داوری به‌طور تخصصی این جشنواره را داوری می‌کنند که این امر حکایت از نگاه تخصصی به موسیقی شده است که کاری بسیار مؤثر و باارزشی است.

دعوت از جوانان جهت اجرای صحنه‌ای در خیابان

جاوید حضور گروه‌های موسیقی را نسبت به دوره‌های قبل بهتر دانست و بیان کرد: طبق گزارش‌های رسیده حدود 170 اثر به دبیرخانه جشنواره ترنم بیداری ارسال‌شده که حدود 10 اثر آن منتخب برای بخش محلی است.

نائب رئیس شورای موسیقی سازمان بسیج هنرمندان کشور گفت: هدف سازمان بسیج هنرمندان بخصوص در بخش موسیقی، پرورش دادن جوانانی است که بر طبق موازین جمهوری اسلامی ایران بتوانند فعالیت داشته باشند لذا جوانان موردحمایت ویژه قرار می‌گیرند به‌طوری‌که از آن‌ها به حضور اجرای صحنه‌ای در خیابان دعوت‌شده است تا مردم و مخاطبین به شناخت اولیه‌ای از آن‌ها داشته باشند و هدف این جشنواره سکوی پرتابی در جهت شناساندن و ارتقای سطح فرهنگی جوانان هنرمند کشور هست.

جشنواره ترنم بیداری جهت کشف و شناساندن جوانان متعهد است

نائب رئیس شورای موسیقی سازمان بسیج هنرمندان کشور هدف سازمان در جهت گام‌های بهتر و مؤثرتری دانست و افزود: سازمان بسیج هنرمندان با گذاشتن اتاق‌های فکر و با داشتن اختلاف آراء، درنهایت به دلیل حساسیت و در نظر قرار دادن آینده کشور به نتایج مؤثری می‌رسد و چون آینده کشور به جوانان کشور سپرده می‌شود، به همین دلیل باید در چگونگی و درون‌مایه اوضاع جامعه قرار گیرند.

به گفته این هنرمند انقلابی، خوشبختانه جوانان انقلابی این مرزوبوم دارای چنین آمادگی و توانایی هستند و نگاه سازمان به‌عنوان پناه‌جوی فرهنگی است که جشنواره ترنم بیداری در جهت کشف و شناساندن این جوانان با این توانایی‌ها است که آن‌ها را موردحمایت قرار دهد و این خود سبب عوض شدن نگاه جوان به این کشور می‌شود و همان‌طور که قدرت نظامی سرزمین ما در منطقه ثابت‌شده با برگزاری چنین برنامه‌هایی نیز می‌توانیم قدرت فرهنگی و تسلطمان بر نسل جوان نیز نشان دهیم.

به دلیل نبود امکانات، انتظار جریان سازی نداریم

جاوید با اشاره به ارزیابی این جشنواره افزود: سطح علمی درزمینهٔ موسیقی در کشور تکمیل یافته نیست به‌طوری‌که بالاترین درجه علمی در رشته موسیقی کارشناسی ارشد است و جوانان نیز با چنین امکاناتی وارد عرصه شده‌اند لذا ما انتظار بالا و حرکت جریان سازی از آن‌ها نداریم.

وی حضور مردم نسبت به سال گذشته را بی‌سابقه دانست و این امر به دلیل اطلاع‌رسانی خوب مسئولین است و امیدواریم هرساله روند رو به رشدی را داشته باشیم.

پژوهشگر موسیقی نواحی ایران از مسئولین این امر در شورای مرکزی ترنم بیداری درخواست کرد: منابع مالی بخش موسیقی را قوی‌تر کنند تا تکرار اجرایی چنین جشنواره‌ای را به‌طور ماهیانه و فصل‌به‌فصل انجام گیرد تا بتوان فرهنگ‌سازی لازم جهت ارائه موسیقی فاخر و حماسی را داشته باشیم.

جاوید همچنین به تفاوت این جشنواره با دیگر جشنواره‌ها افزود و گفت: جشنواره ترنم بیداری که زیر نظر بسیج هنرمندان است، نسبت به جشنواره‌های بزرگ و دائمی مثل جشنواره فجر این است که هرساله تنوع موضوعی و کارهای جدیدتری را شاهد هستیم درصورتی‌که در جشنواره‌های دیگر شاهد تکرار کارهای قبلی هستیم.

مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر: