گزارش
تجدید پیمان فرمانده سپاه سپیدان با آرمانهای انقلاب
اولین روز کاری فرمانده جدید سپاه سپیدان :
boletتجدید پیمان فرمانده سپاه سپیدان با آرمانهای انقلاب
هادی امیری اردکانی
سرهنگ پاسدار شهید صادق جمالی اردکانی تشییع شد
با رعایت رعایت پروتکل‌های بهداشتی
boletسرهنگ پاسدار شهید صادق جمالی اردکانی تشییع شد
هادی امیری اردکانی
مراسم یادبود درگذشته گان بیماری کرونا
جهت شادی ارواح همه اموات :
boletمراسم یادبود درگذشته گان بیماری کرونا
هادی امیری اردکانی
یادداشت و گفتگو
کد خبر: ۱۰۱۰۲۷
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۰
روز شمار انقلاب
انقلاب اسلامي ايران، متولد لحظه هاي ناب اراده و عزم الهي مردم ايران است. بازخواني اين لحظه ها مي تواند، در تحليل چرايي و چگونگي انقلاب اسلامي بسيار موثر باشد.

نوزدهم بهمن 1357، انتشار خبر بيعت همافران نيروي هوايي ايران با امام، يکي از اخباري بود که انقلاب را به تثبيت در ايران، نزديک نموده و بختيار را از ادامه فعاليت براي ابقاي رژيم سلطنتي نااميد کرد.پس از ورود امام (ره) به تهران، نيروي هوايي ارتش اولين گام مثبت در همراهي با مردم در انقلاب را با وجود همراهي دولت برداشت؛ اما درگيري‌هاي خياباني و تمرد ارتشيان از دستور تير به سوي مردم، همافران را بر آن داشت تا گامي براي نزديکي به انقلاب بردارند. نورشاهي،‌ يکي از همافراني که در جريان بيعت با امام (ره) حاضر بوده است، در تشريح خاطرات آن روز گفته است: «جلسه‌اي در روزهاي نزديک به پيروزي انقلاب با مرحوم آيت‌ الله طالقاني داشتيم و ايشان به ما گفتند که اگر قصد داريد کاري انجام دهيد بايد اقدامي باشد که يک سر و گردن از پيرزني که عصازنان به خيابان آمده است بالاتر باشد. اين سخنان در حقيقت يک نوع حرکت رواني و کار تهييج ‌کننده محسوب مي‌شد و پس از آن بود که تصميم گرفته شد تا در روز 19 بهمن، رژه رسمي برگزار شود.»

همافران، پس از ديدار با آيت ‌الله طالقاني، تصميم گرفتند تا صبح روز 19 بهمن در مدرسه علوي تهران لباس‌هاي خود را عوض کنند و در حضور امام (ره) به صف شوند تا به امام (ره) اداي احترام و اعلام بيعت کنند. از آنجايي که در مدرسه رفاه فضاي کافي وجود نداشت عده‌ اي نماينده شدند و در محضر امام (ره) حضور يافتند. امام (ره) در حضور آنها اظهار کرد: «درود بر شما که قدر نعمت خدا را دانستيد و به دامن قرآن پيوستيد. درود بر شما که ترک کرديد حکومت طاغوت را و به حکومت الله پيوستيد... بايد اين نهضت را حفظ کنيد تا ان‌ شاء الله آخر نقطه و نهايت که قيام يک حکومت عدل انساني اسلامي به جاي يک حکومت طاغوتي است.»پس از سخنان امام (ره) با فرمان رژه همافر نورشاهي، از برابر امام رژه رفتند و قطعنامه ‌اي را قرائت و با امام (ره) اعلام بيعت کردند. همافران بعد از اداي احترام به امام (ره)، با طي کردن خيابان ايران از سر کوچه منزل آيت ‌الله طالقاني عبور کردند و به سيل تظاهرکنندگان و مردم در خيابان انقلاب پيوستند و با استقبال مردم از آنها، هلي کوپتر ارتش براي ايجاد فضاي ارعاب در سطح خيابان انقلاب حاضر شد.

سپس همافران به مدرسه رفاه برگشتند تا لباس خود را عوض کنند و شناخته نشوند؛ امام (ره) تعدادي از همافران را به حضور پذيرفت و به آنها گفت: «به همکاران، دوستان و فرزندان من بگوييد که اين مملکت مال خودشان است. مراقبت کنند، آينده از آن آنهاست و از چيزي نترسند. ملت با تمام وجود پشتيبان شماست.» پس از آن، دولت براي شناسايي همافران اقدام کرد و مردم را وادار کرد تا کارت شناسايي خود را در خيابان انقلاب نشان دهند تا همافران را بيابند اما موفق نشدند.

٭ امروز موج‌هاي عظيم انساني از هر سو به سمت خيابان انقلاب به حرکت درآمده بود. شور و عشق و هيجان در راه‌پيمايي امروز بي‌نظير بود. شعارها، همراه با رژه، اصرار مردم بر راه و هدف آنها را نشان مي‌داد. پلاکاردهايي با مضمون زير توسط آنها حمل مي‌شد: «نخست‌وزيري بازرگان مورد تأييد ما همافران و درجه‌داران نيروي هوايي مي‌باشد»، «بختيار هيچ‌گونه سنگري در نيروي هوايي ندارد»، «ما قطره‌هايي از ارتش خميني هستيم».

٭ از حوادث شيرين اين روز، حضور تعداد کثيري از پرسنل نيروي هوايي در منزل امام بود. عکس بزرگي از حضور اين پرسنل در منزل امام در حالي که لباس فرم در بر داشتند و به امام احترام نظامي مي‌گذاشتند در صفحه‌ي اول روزنامه‌ي کيهان به چاپ رسيد و نزديکي‌هاي ظهر که روزنامه‌ها در مسير راهپيمايي توزيع مي‌شد، جمعيت از خوشحالي بيعت آنان با امام به وجد آمده بودند.

٭ امام خميني که به دنبال کسالت مختصر ناشي از خستگي، تحت‌نظر پزشک قرار گرفته و ديروز را استراحت کرده بودند و امروز را نيز ملاقات نداشتند، ولي به اصرار پرسنل نيروي هوايي و علي‌رغم توصيه‌ي پزشکان جهت استراحت، از پنجره‌ي اتاق خود با آنان ديدار و براي آنان سخنراني کردند. (صحيفه‌ي نور، جلد پنجم، ص 58)

٭ معاون دادسراي تهران و سرپرست ساختمان شماره‌ي 3 دادگستري، به دنبال خبر راديو ابوظبي که طي آن از قول کيسينجر، وزير خارجه‌ي سابق آمريکا اعلام کرده بود که تشکيل دولت جمهوري اسلامي، ايران را به قهقرا خواهد برد؛ نوشت: «کسي اين تهديد را کرده که همه‌ي جهانيان مي‌دانند که يک صهيونيست است و شريک غارت‌هاي ثروت ايران، توسط آمريکا و مزدوران ايراني‌اش مي‌باشد.»

٭ حدود يک ميليون نفر از مردم تبريز و شهرهاي اطراف به طرفداري از امام خميني و دولت منتخب ايشان به راه‌پيمايي و تظاهرات پرداختند. در حوالي دانشگاه تبريز ابتدا يکي از روحانيون و سپس حضرت آيت‌الله قاضي طباطبايي، پيرامون لزوم همبستگي بيشتر مسلمانان سخناني ايراد کردند و در پايان، قطعنامه‌ي راهپيمايان و همچنين قطعنامه‌ي پرسنل نيروي هوايي، قرائت و مورد تأييد مردم قرار گرفت. (کيهان، 21 بهمن 1357، ص 8)

٭ حضرت امام در حدود ساعت 10 شب، بدون اطلاع قبلي به اتفاق فرزندان و همراه با محافظان خويش به حرم مطهر حضرت شاه عبدالعظيم (ع) مشرف شدند. خادمان حرم که از ورود امام آگاه شده بودند، بلافاصله درهاي صحن را بستند و در رواق مطهر به ايشان خير مقدم گفتند. امام خميني در مدخل حرم به نماز ايستادند و پس از اداي نماز و زيارت حضرت عبدالعظيم، به زيارت امام‌زاده حمزه (ع) مشرف شدند. در اين هنگام، مردم که متوجه حضور امام شده بودند، خيابان‌ها را پر کردند و به دادن شعار پرداختند. خدام حرم، حضرت آيت‌الله خميني را از درهاي مخصوص آستانه راهنمايي کرده و به اتومبيل‌شان که در مقابل صحن آماده بود، رساندند و ايشان به تهران بازگشتند. (همان)

-جمعی از پرسنل نیروی هوایی با انجام رژه و خواندن سرود در مقابل حضرت امام ، با حرکت اسلامی مردم ایران و رهبری نهضت اعلام همبستگی کردند.
 
-ستاد ارتش، عکس روزنامه کیهان مبنی بر رژه افسران نیروی هوایی در مقابل حضرت امام را تکذیب کرد.
 
-طرفداران قانون اساسی، شهر خوی را به آتش کشیدند
 
-در تهران نیز شماری از هواداران رژیم که به طرفداری قانون اساسی تجمع کرده بودند، با مخالفین خود به زد و خورد پرداختند.
 
-خبرنگار لس‌آنجلس تایمز، در تیراندازی‌های خیابان فرح‌آباد ژاله(شهدا) بر اثر تیراندازی گارد، کشته شد.
 
-طی روزهای گذشته و امروز، شهر تهران شاهد تظاهرات مردم و فریاد و خشم کلیه اقشار در مقابل رژیم بود. بانک‌ها و دیگر مؤسسه های دولتی مورد هجوم مردم به ستوه آمده از جنایت‌های شاه قرار گرفتند و شعله‌های آتش از همه سو زبانه می‌کشید.
 
-امام خمینی طی نطق کوتاهی که از شبکه تلویزیونی کارکنان اعتصابی رادیو و تلویزیون بطور مستقیم پخش ‌شد ضمن آرزوی موفقیت برای کارکنان رسانه‌های جمعی فرمودند: "دستگاه‌هایی در این قسمت بوده و هست که بایستی در خدمت مردم می‌بودند. ولی رژیم غاصب از آنها در راه هدف‌های نامشروع استفاده کرده است."
 
-در درگیری‌های گرگان، پنج نفر کشته و یازده نفر مجروح شدند.
 
-خانواده افسران بازداشتی نیروی هوایی، همچنان با ادامه تحصن، تهدید به اعتصاب غذا کردند.
 
-شریف امامی که از طرف دادستانی ممنوع‌الخروج شده بود، از کشور گریخت.
 
-مردم به بازرگان را اعتماد دادند
 
-بختیار : من و بازرگان می توانیم توافق کنیم.
 
-تکذیب کودتای ارتش علیه بختیار و بازرگان
 
-قره باغی ارتش را از دخالت در سیاست برحذر داشت.
 
-طرفداران قانون اساسی در سالن بدمینتون امجدیه اجتماع کردند.
 

نام:
ایمیل:
* نظر: