کد خبر: ۱۲۴۰۸۸
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۳
هنرمندی که هنر در خدمت عدالت، فضیلت و حقیقت را نفی نماید و هنر متعهد را کلیشه بداند، هنر او در خدمت سوداگری و لذت شخصی مصروف خواهد شد
نشستی با حضور جمعی از  فرهیختگان عرصه هنر و رسانه با سلایق مختلف در تالار جلسات اداره کل ارشاد اسلامی استان فارس به منظور برنامه ریزی و  گرامی داشت چهلمین سالگرد هفته دفاع مقدس برگزار شد.
دکتر ناصر جوکار مسئول سازمان بسیج فرهنگیان سپاه فجر فارس در این نشست گفت: بدون استثنا، تمام تمدن های بزرگ تاریخ، با جنگ شروع شده و پس از نشستن غبار جنگ تمدن جدیدی را آفریده اند. دفاع مقدس ما نیز سلسله جنبان مبادی و مفاصل تاریخ بشری در پایان هزاره دوم بود که توانست با منشق کردن جنگ بر سر جیفه دنیا و جنگ بر سر عقیده و آرمان، سنگ بنای تمدن جدیدی را رقم زند. تمدنی که پایه های آن از خون شهیدانش آبیاری می شود.

دکتر ناصر جوکار در جمع اصحاب هنر و رسانه استان

وی با تاکید بر چهار مولفه؛ پرهیز از کار کلیشه ای، قلیایی نکردن هفته دفاع مقدس و دست نایافتنی کردن شهیدان آن، مخاطب قرار دادن جوانان و نوجوانان و مردمی کردن هفته دفاع مقدس، خواهان آن شد که عملکردها ی این هفته از پادگان ها بیرون آمده و در دسترس عموم جامعه، خاصه نسل نوجوان و جوان قرار گیرد. جوکار با اشاره به رهنمود مقام معظم رهبری که فرمودند؛ هر اثری که در قالب هنر نگنجد ماندگار نخواهد شد، گفتند؛ هنرمند می بایست در دیالوگ خود، همراه با فرشته نگارش نماید نه همراه با شیطان. برای این مهم، باید فیزیک عمل را به متافیزیک عمل پیوند داده تا کار هنرمند در بستر عالم مانا گردد. وی گفت؛ هنرمند هر چقدر هم بزرگ باشد، در آثاری که خلق نکرده، با بی هنران مساوی است و هنرمند نباید فریب تز عوامفریبانه "هنر برای هنر" نیچه را بخورد، چرا که ذات هنر اصالت ندارد، بلکه ظرف هنر وسیله و تکنیکی است برای اشاعه مظروف خود و آنچه که هنر را رحمانی یا شیطانی می نماید، میزان تناسب سازی محتوا یا مظروف با ذات هنر است، لذا هنرمند نباید سم کشنده را در جام زیبای طلا به مخاطب خود تعارف کند.
جوکار ادامه داد؛ جنگ امروز جنگ هنری است و سکاندار عرصه هنر در کشور، وزارت ارشاد اسلامی است، لذا رسالت وزارتخانه مذکور، آن است که هم به زیبایی و جمال در فرم هنر توجه نماید و هم به زیبایی محتوا. بنابراین هر هنری که در مسیر اعتلای انسان باشد، هنر متعهد و هر هنری که در مسیر انحطاط بشر باشد، هنری شیطانی است و از آنجا که هنرمند بی طرف وجود ندارد، رسالت وزارت ارشاد اسلامی آن است که هنرمندان متعهدی را که پای اثر خود می ایستند و ذیل آن اثر را با خون سرخ خود امضا می کنند تا خون سیاه را در رگ های تاریخ بزدایند، شناسایی، تقویت و نیازمندی های آنان را مرتفع نماید.
جوکار  با اشاره به روایت امام  علی(ع) که فرمودند؛ فرزندان شما متعلق به زمانه کنونی اند، آنان را متناسب با زمانه خویش تربیت نمایید، گفتند؛ هیچ نسلی، فتوکپی برابر با اصل نسل قبل نیست، لذا اگر اسلحه جوانان دیروز ما در دفاع مقدس کلاشینکف بود، اسلحه امروز جوانان ما قلم، کتاب و استفاده آگاهانه از فضای مجازی است.
ناصر جوکار یاد آور شد؛ ما باید حق تحفظ جوانان را به رسمیت شناخته و حتی اگر ما را به تحدی فراخواندند، بدنبال کشف گریزگاه نبوده و با پاسخ های سخته، سنجیده و محترمانه، کبوتر وجودشان را از آشیانه دین و مذهب پرواز ندهیم. 
در این نشست، برنامه های هفته دفاع مقدس بسیج فرهنگیان تبیین که تنها یکی از این برنامه که با مشارکت کمیته امداد امام خمینی(ره) استان صورت می گیرد، عبارت است از شناسایی دانش آموزان یتیم زیر ۱۵ سال و تهیه بسته های نوشت افزاری، بهداشتی و معیشتی برای آنان است.
نام:
ایمیل:
* نظر: