کد خبر: ۱۲۷۹۷۸
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۴
سازمان بسیج فرهنگیان فارس
اگر در صددیم نظام تربیتی ما از کنترل اتوریته غرب به در آید، باید واژه «تربیت» را بار دیگر هنرمندانه غنی سازی کرد. با اجرای راهبرد «حتی یک ریال پول» نسبت به شفاف سازی منابع درآمدی و گردش مالی وزارت خانه، ادارات کل و مدارس دولتی که بعضأ شهریه های اجباری اخذ می نمایند اقدام شود
نظر به اهمیت و جایگاه وزارت آموزش و پرورش و در راستای آغاز سال تحصیلی جدید باید اذعان داشت، نقش آموزش و پرورش در تعالی و تربیت جامعه گرانسنگ بوده و باید از لحظه لحظه این اوقات استفاده بهینه کرد؛ در همین خصوص دکتر ناصر جوکار، مسئول سازمان بسیج فرهنگیان استان فارس، خطاب به وزیر آینده آموزش و پرورش مطالبی را که اولویت های آموزش و پرورش کنونی می باشد، مطرح نمودند. متن این جریده به شرح زیر می باشد:

 سخنی با وزیر آینده آموزش و پرورش 

سلام علیکم
آموزش و پرورش جمهوری اسلامی به تعبیر مقام معظم رهبری، "یک نهاد فرسوده وارداتی است". آنهم نهادی که ۱۰۰ درصد حاکمیتی و اصولا مجموعه ای فراقوه است (هر چند در ذیل قوه مجریه عمل می کند). اگر در صددیم از آموزش و پرورش، پرورش زدایی نشود، باید با خلق تغییرات پر برآیند و پر بُعد، ریخت این نهاد به هم ریخته شود. باید در این سیستم عظیم تربیتی، نه در متن که در عمل از "انسان" تعریف جدیدی ارائه شود، چرا که نهادی که ترجمه آن بیش از تولید علم آن باشد، ناگزیر است هویت فرهنگ ایرانی اسلامی را مثله و در آن، تربیت انسان شش ساحتی مبتنی بر سند تحول دچار فلج سیستمی، مخدوش و ملکوک گردد. هر چند همه این شعارهای فکاهی توأم با انگاره آزادی، تربیت شهروند دموکراتیک و صنعتی صورت می گیرد. این در حالی است که آزادی یعنی انسانیت رها شده و نه حیوانیت رها شده. آزادی یعنی تربیت انسان متخصص نه حیوان متخصص. صد البته برای این مهم اقداماتی چند نیاز اورژانسی آموزش و پرورش است چرا که چالش  هایی چند، حاکمیت زیستی آموزش و پرورش را دچار مخاطره جدی نموده و فضای اختناق آموزشی و پرورشی را دو چندان کرده است و این امور نه با آجیل مشکل گشا که با حضور عقلأ و در غیاب مناقشات و زیر چراغ نورافکن قابل حل است. 

مدیریت آکواریومی و از راه دور باید به مدیریت میدانی تبدیل شود
* باید در این سیستم عظیم تربیتی، نه در متن که در عمل از «انسان» تعریف جدیدی ارائه شود*

معلمان خدوم و فداکار این مملکت که عمری هم خواب کتاب و قلم بوده و در محراب تفکر، وضوی خون گرفته اند تا تعلیم تربیت به انجام رسد، انتظار صادقانه دارند، سطح تماس وزیر محترم و مدیران میانی با بدنه معلمان، عمیق و راهگشا بوده، معضلات معیشتی آنان بیش از پیش دیده شود، معضل مسکن فرهنگیان به نحو شرافتمندانه ای حل شود، مشارکت والدین از مساعدت های مالی به هدایت ترمیمی و تربیتی و تصمیم گیری های آموزشی ارتقا یابد، دست دلالان اقتصادی و مافیای پشت کنکور از دامن ملت کوتاه شده، و با اجرای راهبرد "حتی یک ریال پول"، نسبت به شفاف سازی منابع درآمدی و گردش مالی وزارتخانه و ادارات کل و مدارس دولتی ای که بعضا شهریه های اجباری اخذ می نمایند اقدام شود، دیوانسالاری دولتی و جلسات بی رویه و بی پایان مدیریت شود، مدیریت آکواریومی و از راه دور به مدیریت میدانی تغییر شیفت داده شود، در قبال چپاول دسترنج فرهنگیان مظلوم عضو صندوق ذخیره فرهنگیان فرد پاسخگویی یافت گردد، به حاکمیت برنامه ریزی ملی در برخی جاها پایان و حاکمیت برنامه ریزی محلی جایگزین شود، بنای اصل "حکمرانی داده" ویران و روح مخدوش شده عدالت آموزشی که به شدت جریحه دار شده است، احیا گردد، باب تربیت نیروی متخصص صرفأ از دانشگاه فرهنگیان صورت گرفته و تمام مجاری نفوذ به آموزش و پرورش مسدود شود (بجز نیروهای حق التدریس و خرید خدمت) و عده قلیلی از معلمان که دچار تن پروری فرهنگی شده اند، از طریق احیا روح مطالبه گری فرهنگی و دوره های تربیت و تعالی فرهنگی احیا، به طوری که این معضلات همچون نماز در اول وقت ادا گردد. متاسفانه توسعه نامتوازن در این سیستم را باید محصول کژکارکردها و ناکارآمدی تمام وزارتخانه ها دانست، چرا که ماموریت ذاتی تمام وزارتخانه ها عبارت است از "کمک به ارتقا کارآمدی آموزش و پرورش". لذا همگان در قبال آموزش و پرورش مسئول درجه اول اند. به تعبیر ویکتور هوگو:" معلم، چراغ روشن هر ملت است"، پس وای به روزی که چهره چراغ مکدر گردد که در این صورت این نهاد، وابسته و تمدن سوز خواهد شد و برای سیستم خودی کادرسازی نخواهد کرد. اگر در صددیم، نظام تربیتی ما از کنترل اتوریته غرب به در آید، باید واژه "تربیت" را بار دیگر هنرمندانه غنی سازی کرد و همانا این غنی سازی از بزرگراه حل معضلات ساختار دیوانسالارانه این نهاد، اجرایی نمودن سند تحول بنیادین و حل معیشت معلم می گذرد.

دکتر ناصر جوکار
مسئول سازمان بسیج فرهنگیان استان فارس

نام:
ایمیل:
* نظر: