کد خبر: ۲۶۱۹۷
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۲:۱۳
در همایش همکاریهای حوزه علمیه و آموزش و پرورش مطرح شد
رییس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش گفت: توسعه روز افزون نقش و تأثیر فناوری‌های نوین به ویژه استفاده از فضای مجازی به عنوان یکی از پدیده‌های نوظهور در ابعاد گوناگون زندگی انسان، از واقعیتهای غیر قابل انکار جامعه امروز است و آموزش و پرورش نیز به عنوان بزرگترین دستگاه متولی تعلیم و تربیت رسمی و عمومی کشور، از دایره این تأثیرپذیری خارج نیست.

به گزارش بسیج فرهنگیان فارس به نقل از ایسنا، مجید قدمی در نشست خبری «هشتمین همایش سالانه همکاریهای حوزه علمیه و آموزش و پرورش با موضوع تربیت اسلامی، فضای مجازی، چالشها و همکاریها» افزود: رشد شتابان استفاده از فضای مجازی در برنامه‌های آموزشی و تربیتی رسمی آموزش و پرورش و استقبال معنادار اولیا و دانش آموزان از این ابزار جادویی را در جای جای کشور می‌توان مشاهده کرد.

وی ادامه داد: بدون شک، فضای مجازی نیز همانند سایر فناوری‌های وارداتی، در کنار فرصت‌هایی که برای شتاب بخشیدن به سرعت پیشرفت علمی جوامع بشری ایجاد می‌کند، تهدیدها و چالش‌هایی را نیز به دنبال دارد، لذا جامعه اسلامی و اندیشمندان مسلمان به تبعیت از رهنمودهای قرآن و اهل بیت (ع) وظیفه دارند از یک سو پیشتاز بهره‌مندی از یافته‌های علمی باشند و از سوی دیگر، مانع ورود آسیب‌های مهلک به درون جامعه اسلامی شوند.

قدمی تصریح کرد: باتوجه به رویکرد اسلامی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، فلسفه، اهداف، راهکارها و برنامه‌های تحولی آموزش و پرورش باید بر مبانی وحیانی مبتنی باشد. وظیفه اندیشمندان و صاحب نظران حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها است که با استفاده از معارف عظیم قرآن و اهل بیت (ع)، دانش و روشهای مورد نیاز را تولید و در اختیار مراکز آموزشی و تربیتی قرار دهند.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت فضای مجازی و تاثیرات گسترده آن بر تعلیم وتربیت ستاد همکاری­های حوزه‌های علمیه و وزارت آموزش و پرورش در هشتمین همایش سالانه خود این موضوع را در دستور کار خود قرار داده و از عموم اساتید حوزه­‌های علمیه و دانشگاه ها، صاحبنظران، پژوهشگران، معلمان، مربیان، طلاب و دانشجویان علاقه مند دعوت کرده تا با تهیه و ارسال مقاله در چارچوب اهداف همایش به برگزاری هرچه بهتر آن کمک کنند.

وی شناخت نظریه‌ها و دیدگاه‌های تربیت اسلامی در فضای مجازی، تبیین فرصت‌ها و چالش‌های فراروی تربیت اسلامی در تعامل با فضای مجازی، تبیین اثرات و پیامدهای تربیتی فناوری‌های نو و فضای مجازی، تبیین راهکارهای توسعه و تعمیق تربیت اسلامی از طریق فضای مجازی و تبیین چگونگی تعاملات حوزه‌های علمیه با وزارت آموزش و پرورش در بهره‌گیری از فضای مجازی برای تربیت اسلامی را از جمله محورهای هشتمین همایش سالانه همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش برشمرد.

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین ملکی، مشاور وزیر و دبیر ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش نیز در این نشست با اشاره به قدمت تعامل حوزه و آموزش و پرورش که به قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران بر می‌گردد گفت: شخصیت‌هایی همانند شهیدان بهشتی، مفتح و باهنر از پیشتازان این عرصه بودند تا همکاری سازنده بین نظام تعلیم و تربیت جدید و حوزوی ایجاد شود.

وی افزود: این افراد قبل از انقلاب، در آسمان تعلیم و تربیت درخشیدند و با پیروزی انقلاب اسلامی انتظار این بود که این همکاری و تعامل به یک جریان تبدیل شود چرا که تعلیم و تربیت در ایران اسلامی بر اساس مبانی وحیانی سیاستگذاری و هدف‌گذاری شده اما به دلایل گوناگون و جنگ تحمیلی، موفقیت چندانی حاصل نشده است تا اینکه با همکاری وتلاش اندیشمندان سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به عنوان نقشه راه آموزش و پرورش تدوین شد که در آن بر چند محور تأکید شده است که اول ابتنا تعلیم و تربیت بر مبانی اسلامی و دوم، نیاز به استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود در کشور برای تعلیم و تربیت است.

وی گفت: تشریح مبانی دینی و استخراج نیازهای نظری آموزش و پرورش در تعلیم و تربیت اسلامی، کار عالمان دینی و صاحبنظران حوزوی است، از سویی تعامل با حوزه‌های علمییه به عنوان یکی از ظرفیت‌هایی است که در سند تحول به آن اشاره شده است.

مشاور وزیر و دبیر ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش با بیان اینکه در هفت سال گذشته، هفت همایش برگزار شد که عمده آن، علمی بوده اظهار کرد: سال آینده با توجه به اینکه بحث فناوری‌های نوین، فضای مجازی و سایبری، جایگاه بلندی را در جامعه و آموزش و پرورش پیدا کرده و این ضرورت احساس می‌شد که به این مقوله پرداخته شود چراکه دستاوردهای بشری مانند تیغه دولبه است و اگر فرصت‌ها را غنیمت بشماریم و برای چالش‌ها راهکار بیندیشیم، موفق خواهیم بود.

حجت‌الاسلام ملکی با اشاره به اینکه برای برگزاری این همایش، از صاحبنظران برای حضور در همایش دعوت شده است، گفت: اگر بتوانیم در آموزش و پرورش سنگ بناها را صحیح و بر اساس اصول وحیانی بنا نهایم، امید به موفقیت صدها برابر افزایش می‌یابد لذا با توجه به اینکه ورود فناوری‌های نوین در آموزش و پرورش از شتاب برخوردار و هوشمندسازی در راستای استفاده از فضای نوین به گونه‌ای است که در آینده تبلت می‌تواند جای کتاب و دفتر دانش‌آموزان را بگیرد.

دبیر ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه شورای سیاست‌گذاری همایش هشتم تشکیل شده افزود: کمیته‌های علمی و اجرایی آن نیز تشکیل شده است و این همایش ۱۷ و ۱۸ اردیبهشت ۹۳ در قم برگزار می‌شود.

به گفته وی، برپایی نمایشگاه جانبی از دستاوردهای حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش و دستاوردهای سایر نهادها درباره موضوع همایش در حاشیه برگزاری همایش "تربیت اسلامی، فضای مجازی، چالش‌ها و راهکارها" است و ائمه جماعات استان‌ها، مدیرکل آموزش و پرورش استان‌ها، مدیران حوزه‌های علمیه و اندیشمندان دانشگاهی و حوزوی از میهمانان این همایش خواهند بود.

دبیر ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت بحث فناوری‌های نوین و فضای مجازی و جایگاه مهم آن در جامعه علمی کشور گفت: در سال‌های ۹۳ و ۹۴ همایش تربیت اسلامی و فضای مجازی را برگزار می‌کنیم.

وی درپاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا عضو شبکه‌های اجتماعی هستید که موضوعات آن را بررسی می‌کنید؟ گفت: عضو صفحات اجتماعی نیستم اما اهل مراجعه به صفحات اجتماعی هستیم ولی صفحه شخصی ندارم.

در ادامه این نشست خبری حمیدرضا کفاش، دبیر کمیته اجرایی همایش نیز گفت: کمیته اجرایی این همایش در حوزه معاونت پرورشی و فرهنگی فعال است.

وی با بیان اینکه فضای مجازی یک واقعیت و مشتری آن نسل جوان کشور است، افزود: بحث‌های مختلف و متعدد در جامعه در خصوص چگونگی مواجهه با فضای مجازی مطرح است. به گونه‌ای که یک دیدگاه، مواجهه فعالانه با فضای مجازی و دیدگاه دیگر برخورد منفعلانه، باز و مشروط را مطرح می‌کند؛ همچنین در ارتباط با فیس بوک و سایر شبکه‌های اجتماعی مشاهده می‌کنیم که نظرات مختلفی از سوی صاحب‌نظران و گاه چهره‌های سیاسی مطرح می‌شود.

کفاش تصریح کرد: در آموزش و پرورش نگاه ما به این مقوله تربیتی است و این‌که وظیفه ما چیست و ارزشهای دینی چه مسائلی را مطرح کرده و برای حرکت در این مسیر باید چه الزاماتی را داشته باشیم؟ به هرحال معتقدیم دوری از این فضا مطلوب نیست و مقابله قشر نوجوان و جوان را به همراه دارد، بنابراین تلاش می‌کنیم تا با تمام امکانات به میدان بیاییم و بعد از برگزاری همایش فضای مجازی و تربیت اسلامی یافته‌های آن را در حوزه پرورشی به کار می‌بریم.

دبیر کمیته اجرایی همایش تربیت اسلامی و فضای مجازی بگفت: در حوزه پرورشی استان‌ها را به پنج قطب اصفهان، گیلان، آذربایجان شرقی، سمنان و فارس تقسیم بندی کرده که این قطب‌ها جلسات ماهانه دارند و در رابطه با همایش نیز این پنج قطب فعال بوده و با ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش در ارتباط هستند.

نام:
ایمیل:
* نظر: