کد خبر: ۲۸۸۳۸
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۳
موضوع ارائه را طوري انتخاب کنيد که مطمئن هستيد براي‌تان جذاب‌تر است و مي‌توانيد بيشتر و راحت‌تر درباره‌اش اطلاعات جمع‌آوري کنيد. و بعد تا روز ارائه حتما برنامه‌ريزي کنيد. مطالب خود را بر اساس اهميت دسته‌بندي کنيد. استفاده از مثال‌هاي کاربردي و جذاب فراموش نشود.

به گزارش بسیج فرهنگیان فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران، دانشجو باشيد يا دانش‌آموز، حتما سر و کارتان به ارائه در کلاس و دانشگاه افتاده است. حالا يا بخشي از نمره درس‌تان توي ارائه خلاصه مي‌شود يا اين‌که به خاطر علاقه‌مندي‌تان به يک موضوع دوست داريد درباره آن در کلاس ارائه‌اي داشته باشيد. اين طور وقت‌ها خيلي‌ها استرس به جان‌شان مي‌افتد که واي حالا چه کار کنم، چه طوري حرف بزنم، اصلا چي بگم و از کجا شروع کنم و... براي‌تان چند راهکار داريم تا بتوانيد يک ارائه موفق داشته باشيد.

برنامه‌ريزي کنيد

موضوع ارائه را طوري انتخاب کنيد که مطمئن هستيد براي‌تان جذاب‌تر است و مي‌توانيد بيشتر و راحت‌تر درباره‌اش اطلاعات جمع‌آوري کنيد. و بعد تا روز ارائه حتما برنامه‌ريزي کنيد. مطالب خود را بر اساس اهميت دسته‌بندي کنيد. استفاده از مثال‌هاي کاربردي و جذاب فراموش نشود.

خلاصه‌نويسي داشته باشيد

سعي کنيد حتما درباره آن چه طبقه‌بندي کرده‌ايد خلاصه هم داشته باشيد. در خلاصه‌نويسي دوباره همه توضيحات را نياوريد و فقط تيترها و کلمه‌هاي کليدي کافي است تا با يک نگاه، همه چيز را به خاطرتان بياورد.

مجسمه نباشيد

يک گوشه کز نکنيد. محکم بايستيد، نفس‌هاي عميق بکشيد، در چشمان مخاطبان نگاه کنيد و لبخند بزنيد. روي يک پا تکيه نکنيد و ژست‌هايي که غيرطبيعي به نظر مي‌رسند را به کار نبريد. به جاي ايستادن بهتر است که قدم بزنيد. اين حرکت و انرژي در صداي شما هم جاري خواهد شد و شما را فعال‌تر و تاثيرگذارتر خواهد کرد.

شبيه‌سازي کنيد

سعي کنيد شرايط ارائه‌تان را شبيه‌سازي کنيد، خصوصا اگر خيلي استرس داريد از چند نفر بخواهيد به صحبت شما گوش دهند و برايشان ارائه دهيد. اين طوري استرس‌هاي‌تان کمتر خواهد شد.

جلوه‌هاي ويژه را از ياد نبريد!

حالا در حد جلوه‌هاي ويژه که نه، ولي خداييش همين طور خشک و خالي هم ارائه ندهيد. تهيه يک پاورپوينت خوب و ساده براي ارائه‌تان لازم است. سعي کنيد توي اسلايدها متن زيادي نگذاريد. استفاده از عکس و دياگرام يا اينفوگرافي‌هاي مرتبط با موضوع به قابل فهم و جذاب شدن ارائه‌تان کمک مي‌کند. با توجه به موضوع ارائه‌تان، از وسايل ساده براي توضيحات‌تان استفاده کنيد؛ مثلا ماکت‌هاي ساده يا المان‌هاي کوچک به شدت بر جذابيت ارائه‌تان مي‌افزايد.

توي دام تکرار نيفتيد

گاهي اوقات عدم تسلط کافي يا نداشتن آگاهي لازم درباره موضوع باعث مي‌شود حرف هاي‌تان را با کلمات تکراري و شبيه به هم بيان کنيد که اين خيلي کسل‌کننده خواهد بود. مثلا مرتب از عبارت «براي اين که» استفاده مي‌کنيد. اين موضوع با تمرين و به تسلط رسيدن روي مبحث مورد نظرتان حل مي‌شود.

تن صدا، راهي براي انتقال هيجان

اگر صداي‌تان در طول ارائه يکسان باشد و هيچ تغييري نکند، مخاطب نمي‌فهمد اين بخش از حرف‌تان خيلي مهم يا تعجب‌آور است. براي تمايز بخش‌هاي مختلف ارائه‌تان و ايجاد تنوع و جذابيت براي مخاطب لازم است تن صداي‌تان را با تناسب موضوع هر بخش تغيير دهيد. در قسمت‌هاي مهم‌تر صداي‌تان را بالا ببريد و از تغيير لحن براي پرسش و تعجب کمک بگيريد.

محيط را آماده کنيد

سعي کنيد قبل از شروع ارائه‌تان حاضر شويد و تمام مسائل فني را چک کنيد. صفحه نمايش‌گر يا ويدئو پروژکتور و بقيه متعلقاتش را بررسي کنيد تا ببينيد به خوبي روشن مي‌شوند يا نه تا زمان ارائه‌تان صرف اين چيزها نشود. توصيه جيمي‌ها به شما اين است که هميشه يک نسخه از فايلي که مي‌خواهيد ارائه بدهيد را در دو جا ذخيره داشته باشيد. مثلا روي فلش و سي دي.

مطمئن باشيد کسي دنبال‌تان نکرده است!

آرام باشيد. عجله و تند تند حرف زدن جز صدمه زدن به ارائه‌تان چيز ديگري ندارد. شمرده صحبت کنيد تا همه حرف‌هاي‌تان را بشنوند و فرصت فکر کردن به مفهوم سخن‌تان را داشته باشند. زمان‌بندي مناسب براي بخش‌هاي مختلف ارائه و تمرين به شما کمک مي‌کند که وقت کم نياوريد.

به مخاطب نگاه کنيد

براي همه سخت است که براي افراد زيادي صحبت کنند. اما بهترين راه اين است که در هر لحظه فقط به يک نفر نگاه کنيد و آن را مخاطب قرار دهيد و تصور کنيد هيچ کس ديگري به شما توجه ندارد. هرچند دقيقه هم نگاه کلي به تمام افراد بيندازيد. اگرکس ديگري از شما سوالي داشت نگاه خود را به روي او معطوف کنيد و در ذهن خود اين طور تصور کنيد که در يک کافي شاپ نشسته‌ايد و يک گپ دوستانه در جريان است.

به مخاطب اهميت بدهيد
سعي کنيد براي مخاطب‌تان احترام قائل باشيد و آن‌ها را ببينيد. اين که تلاش کنيد ارائه‌تان را منظم و پر هيجان جلو ببريد باعث مي‌شود که مخاطب را تا آخر همراه خود بکشانيد. حتما در بين صحبت‌هاي‌تان زمان را طوري تنظيم کنيد که بخشي براي اظهارنظر مخاطب وجود داشته باشد. يادتان نرود براي يک ارائه پويا، لازم است چالش ايجاد کنيد. سوال بپرسيد و سعي کنيد راه را براي همفکري مخاطب‌ها باز بگذاريد. مديريت زمان فراموش‌تان نشود. در کمال احترام به مخاطب، حواس‌تان به زمان ارائه خودتان هم باشد. در پايان ارائه‌تان از مخاطب‌تان تشکر کنيد که همراهي کرده است.
نام:
ایمیل:
* نظر: