کد خبر: ۳۱۷۶۸
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۲:۵۳
نیمه شعبان شب بسیار مبارکی است، این شب، شبی است که خداوند متعال آن را برای اهل بیت(ع) قرار داده است. از جمله برکات این شب، ولادت با سعادت منجی عالم بشریت، حضرت مهدی(عج) در سال ۲۵۵ هجری قمری در سامرا می باشد.
به گزارش بسیج فرهنگیان فارس به نقل از خبرگزاری بسیج، نیمه شعبان شب بسیار مبارکی است، این شب ، شبی است که خداوند متعال آن را برای اهل بیت(ع) قرار داده است. از جمله برکات این شب، ولادت با سعادت منجی عالم بشریت ، حضرت مهدی(عج)  در سال 255 هجری قمری در سامرا می باشد.

اعمال نیمه شعبان (شب نیمه شعبان) بسیار مهم است که عبارتند از: اول غسل؛ که طبق روایتی از امام صادق(ع) سبب کم شدن گناهان معرفی شده است، احیاء این شب به نماز، دعا  واستغفارتا جایی که رسول اکرم (ص) می فرمایند: هرکس شب عید و شب نیمه شعبان را با عبادت زنده بدارد، در روزی که همه قلب ها بمیرند قلب او نخواهد مرد.

امام علی(ع) نیز در فضیلت نیمه شعبان می فرمایند: "درشگفتم از کسی که این چهار شب از سال را به بیهودگی بگذراند؛ شب عید فطر، شب عید قربان، شب نیمه شعبان ، و اولین شب از ماه رجب ".

گفتنی است، زیارت امام حسین(ع) در این شب از افضل اعمال است و امام صادق(ع) می فرماید  هرکس دوست دارد یکصد و بیست و چهار هزار پیغمبر با او مصاحفه کنند در نیمه شعبان ، قبر امام حسین (ع) را زیارت کند زیرا ارواح پیامبران به اذن خدا در این شب به زیارت قبر آن حضرت می روند.

خواندن دعای کمیل، قرائت صلوات، ذکر صد مرتبه سبحان الله ، صد مرتبه الحمدالله، صدمرتبه الله اکبر، و صد مرتبه  لااله الاالله، خواندن نماز جعفر طیار، خواندن نماز شب نیمه شعبان (چهار رکعت است، به دوسلام و در هر رکعت ، یکبار حمد و صد بار سوره توحید) از دیگر اعمال شب با برکت نیمه شعبان به شمار می رود.

*احکام جشن های نیمه شعبان

برگزاری جشن نیمه شعبان باید با اخلاص و نیت پاک، عدم استفاده از امکانات و پول های حرام، خودداری از انگیزه ها و اخلاق ناپسند مثل تفاخر و ریا، رعایت آموزه های دینی و اخلاقی نظیر حجاب ، عدم اختلاط زن و مرد ، عدم اسراف، پرهیز از نصب تصاویر نامناسب، دوری از نواختن و پخش آهنگ ها و اشعار مسئله دار، رعایت نکات ایمنی و بهداشتی، حفظ نظافت و زیبایی فضای شهر و محیط  زندگی، خاموش کردن چراغ های روشنایی به هنگام روز برای جلوگیری از اسراف، پیشگیری از مسدود شدن کوچه و خیابان ها و روان سازی ترافیک از جمله نکاتی است که باید در مراسم ها مورد توجه قرار گیرد.

جشن میلاد حضرت مهدی(عج) برای عموم شیعیان بلکه همه عدالت خواهان عالم یک عید بزرگ است به همین خاطر مردم ما در این جشن، با همه وجود و با دل و جان محبت و ارادت خود را به آستان حضرت بقیه الله (عج) ابراز می کنند؛ آنچه برای ما به عنوان دوستداران و معتقدان به امامت و ولایت حضرت مهدی(عج) مهم است این است که علاوه بر اظهار ارادت و شادی از این خاطره تاریخی یا از این اعتقاد شیعی درس بگیریم.

از منظر رهبر کبیر انقلاب حضرت آیت اله خامنه ای درس های شب نیمه شعبان، بسیار مهم است که می توان به عدالت خواهی که برجسته ترین شعار مهدویت است اشاره کرد؛ از عدالت به عنوان مثال در دعای ندبه که شروع به بیان و شمارش صفات آن بزرگوار می کنیم، نخستین جمله ای که ذکر می کنیم این است که دل بشریت می تپد تا آن نجات بخش بیاید و ستم را ریشه کن کند، بنای ظلم را که در تاریخ بشر، از زمان های گذشته همواره وجود داشته و امروز هم با شدت وجود دارد را ویران کند و ستمگران را سرجای خود بنشاند، این نخستین درخواست منتظران مهدی موعود از ظهور آن بزرگوار است.

*دمیدن روح شجاعت

وقتی  ملتی معتقد است نقشه ظالمانه و شیطانی امروز در کل عالم قابل تغییر است ، آن ملت شجاعت پیدا کرده و احساس می کند دست تقدیر ، تسلط ستمگران را برای همیشه و به طور مسلم ننوشته است.

*خنثی کننده تبلیغات استکباری

دستگاه های تبلیغاتی مراکز استکباری دنیا و روشن فکران وابسته به آنها ، این طور تبلیغ می کنند که هیچ حرکتی در مقابل نظم ظالمانه کنونی نیست ، اما فکر اعتقاد به مهدی موعود نقطه مقابل این تبلیغات غلط و ظالمانه است.

*تلاش برای تحصیل و قدرت و حکومت:

در سی  دیگری که اعتقاد به مهدویت و جشن های نیمه شعبان به ما می دهد این است که عدالتی که ما در انتظار آن هستیم، عدالت حضرت مهدی (عج) که مربوط به سطح جهان است- با موعظه و نصیحت بدست نمی آید ؛ یعنی مهدی موعود ملت ها نمی آید ستمگران عالم را نصیحت کند که ظلم و زیاده طلبی و سلطه گری و استثمار نکنند زیرا با زبان نصیحت ، عدالت در هیچ نقطه عالم مستقر نمی شود.

  استقرار عدالت چه در سطح جهانی و چه در همه بخش های دنیا احتیاج به این دارد که مردمان عادل و انسان های صالح و عدالت طلب قدرت را در دست داشته باشند و با زبان قدرت با زورگویان حرف بزنند با کسانی که سرمست قدرت ظالمانه هستند نمی شود با زبان نصیحت حرف زد، با آنها باید با زبان اقتدار صحبت کرد.

*آمادگی برای سربازی حضرت

درس دیگر اعتقاد به مهدویت این است که هر چند اعتقاد به حضرت مهدی ارواحنا فداه – یک آرمان والا است و در آن هیچ شکی نیست، اما نباید آن را به جنبه آرمانی ختم کرد، انتظاری که از آن سخن گفته اند فقط نشستن و اشک ریختن نیست؛ انتظار به معنای این است که ما باید خود را برای سربازی امام زمان آماده کنیم  که این  امر آسانی نیست، ما نباید فکر کنیم که چون امام زمان خواهد آمد و دنیا را پر از عدل و داد خواهد کرد، پس امروز وظیفه ای نداریم برعکس ما امروز وظیفه داریم در آن جهت حرکت کنیم تا برای ظهور آن بزرگوار آماده شویم.

*هشدار

جریان های انحرافی، قبل از انقلاب تبلیغ می کردند هم اکنون نیز در گوشه و کنار تبلیغ می کنند که امام زمان می آید و اوضاع را درست می کند؛ ما امروز دیگر چه کار کنیم! چه لزومی دارد ما حرکتی بکنیم! این مثل آن است که انسان در شب تاریک، چراغ را روشن نکند، چون فردا خورشید می آید و روز می شود و همه دنیا را روشن می کند؛ خورشید فردا، ربطی به اوضاع کنونی امروز ندارد.

 امروز اگر می بینیم در هر نقطه دنیا ظلم و بی عدالتی و تبعیض و زورگویی وجود دارد دقیقا همان چیزهایی است که امام زمان برای مبارزه با آنها می آید. اگر ما سرباز امام زمان هستیم باید خود را برای مبارزه با آنها آماده کنیم.

*وظیفه های منتظران

بزرگترین وظیفه منتظران امام زمان(عج) این است که از لحاظ معنوی، اخلاقی، عملی، پیوندهای دینی ، اعتقادی و عاطفی با مومنین و همچنین برای پنجه درافکندن با زورگویان خود را آماده کنند اما افرادی  که در مقابل خطر، انحراف زرق وبرق دنیا خود را می بازند و زانوانشان سست می شود، افرادی که برای مطامع شخصی خود حاضر نیستند حرکتی که مطامع آنها را به خطر می اندازد، انجام دهند. آنها چطور می توانند منتظر امام زمان(عج) به حساب آیند؟ کسی که در انتظار آن مصلح بزرگ است باید در خود، زمینه های صلاح را آماده سازد و برای تحقق صلاح کاری کند.

*حکومت مهدوی، حکومت مردمی

درس مهم دیگری که وجود دارد این است که حکومت آینده حضرت مهدی موعود-ارواحنا فداه- یک حکومت مردمی به تمام معناست، مردمی یعنی چه؟ یعنی متکی به ایمان و اراده ها و بازوان مردم است. امام زمان به تنهایی دنیا را  پر از عدل و داد نمی کند؛ آحاد مومن مردم و با تکیه به آنها ست که بنای عدل الهی را در سرتاسر عالم استقرار می بخشد و یک حکومت صد درصد مردمی تشکیل می دهد اما این حکومت مردمی با حکومت های مدعی مردمی بودن و دموکراسی در دنیای امروز از زمین تا آسمان فرق دارد.

منابع:

1.اکبری، محمود.نیمه شعبان، اعمال و احکام . نشریه امان، ویژه نامه نیمه شعبان، شماره 30، خرداد و تیر 1390.

2.درس های مهم نیمه شعبان، بازخوانی های رهنمودهای رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، نشریه امان، شماره 36، خرداد و تیر 1391.

نام:
ایمیل:
* نظر: