کد خبر: ۴۱۵۳۹
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۱
در ديدار مسئول بسيج فرهنگيان و حجت الاسلام قرائتي مطرح شد:
امروز مهمترين كار و وظيفه هر فرد مسلمان بويژه معلمين،اقامه نماز در سطح كشور و تشويق و ترغيب جوانان نسبت به اين امر مهم است.

حجت الاسلام و المسلمين قرائتي رئيس ستاد اقامه نماز در ديدار مسئول و مديران سازمان بسيج فرهنگيان كشور بر اهميت نماز به عنوان مهمترين اقدام در مجموعه بسيج فرهنگيان تاكيد كردند و خطاب به بسيجيان فرهنگي سراسر كشور پيامي صادر كردند و از آنان خواستند اقامه نماز را در آموزش و پرورش و در بين جوانان اولويت اول خود قرار دهند.

                                                          

بسم الله الرحمن الرحيم

الحمد لله رب العمالمين

اللهم صل علي محمد و آل محمد

محضر مبارك معلمين بسيجي

سلام عليكم

به نظرم آمد چكيده آنچه را در دهها سال معلمي و تبليغ به دستم آمد در خدمت شما قرار دهم.

اين سطرها هم ناله هست و هم طرح و هم شيوه اجرا

اين سطرها راهي است طي شده، گامي براي دعوت بهتر به نماز

اين سطرها برخواسته از تجربه و علم ناقص من است هر خواننده اي مي تواند آن را كم يا زياد كند تا شايد گوشه اي ازحق نماز را ادا كند و از تقصير و قصورها بكاهيم.

اين سطرها به طور مفصل در كتابي كه بنام دعوت به نماز است آمده است ولي براي صرفه جويي در وقت و كاغذ و بودجه شايد براي خواص (معلمين و مبلغين) چكيده گويي كارايي بيشتري داشته باشد.

نكاتي را كه از يكسو وظيفه الهي همه ماست به دليل آيه (الَّذينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ) (حج،41)

و ثانيا: ذخيره براي قيامت ماست به دليل آيه (وَ قَدِّمُوا لِأَنْفُسِكُمْ) (بقره،223)

و ثالثا: وظيفه قانوني است كه مصوبه هيئت دولت است

و رابعا: وظيفه انساني و وجداني ما نجات نسل نو از غرق شدن در غفلت ها  و ماديات و مسائل روزمره است.

خامسا: وظيفه انقلابي ماست زيرا بيش از نود و پنج درصد كساني كه در دفاع مقدس به جبهه ها رفتند اهل نماز و مسجد بودند.

سادسا: انسان دوست دارد بهترين ها باشد و قرآن مي فرمايد كيست بهتر از كسي كه ديگران را به راه خدا دعوت مي كند (وَ مَنْ أَحْسَنُ قَوْلاً مِمَّنْ دَعا إِلَي اللَّهِ وَ عَمِلَ صالِحاً وَ قالَ إِنَّني‏ مِنَ الْمُسْلِمينَ) (فصلت،33)

سابعا: قرآن و روايات و نهج البلاغه نماز را محور همه چيز قرار داده است مثلا حضرت امير عليه السلام مي فرمايد: (و اعلم ان كل شي ء من عملك تبع لصلاتك)

نمازي كه از آدم تا خاتم

از اذان و اقامه اي كه در گوش نوزاد گفته مي شود تا هنگامي كه انسان را در قبر مي گذارند

از توجه به نماز باران و اثر آن در آسمانها و نماز آيات و اثر آن در زمين

از شهادت حضرت علي عليه السلام در نماز تا دريافت سي تير براي دو ركعت نماز در كربلا

و از اينكه نام نماز از نام تمام خيرها جدا برده شده (وَ أَوْحَيْنا إِلَيْهِمْ فِعْلَ الْخَيْراتِ وَ إِقامَ الصَّلاةِ) (انبيا،73)

و از اينكه امامان ما راجع به شناسايي افراد مي گفتند كيف صلاته

و از اينكه اگر نماز قبول نشود هيچ كاري ارزش ندارد

و از اينكه تنها اجلاسي كه هر سال مقام معظم رهبري پيام مي دهد و شخصا خودشان براي نوجوانان دختر و پسر اقامه جماعت كردند

و از اينكه بيش از بيست پيام كه براي نماز داده اند همه را به نام، مسئول دانسته اند

و از اينكه در بسياري از وصيت نامه شهدا سفارش به نماز آمده است

و از اينكه در زيارت نامه همه اولياي خدا كلمه اشهد انك قد اقمت الصلوه را دريافت مي كنيم

براي اقامه با شكوه نمازاگر نگويم صدها راه، دهها راه وجود دارد كه بخشي از آن را براي همكاران معلم و مبلغ بيان مي كنم.

در بسياري از عكس ها پيام هايي است زنده و سازنده. عكس نماز امام در دقايق آخر عمر كه با داشتن سرم به دست و كمك دو نفر نماز را ايستاده اقامه مي كند عكس مقام معظم رهبري كه در نماز جمعه كه با وجود انفجار در چند متري و كشته شدن جمعي از نمازگراران، ولي خطبه هاي نماز جمعه را حتي براي يك دقيقه ترك نمي كند عكس نماز خلبانان پاي پرواز عكس نماز ورزشكاران در ميادين ورزشي و عكس نماز دانشمندان در كتابخانه و پزشكان در اتاق جراحي و امثال آن مي تواند يادآور نماز باشد.

اگر مربيان، معلمان، استادان، فرهيختگان علاقه خود را به نماز نشان دهند نماز در ميان نسل نو و علاقه­مندان رونق پيدا مي كند همانگونه كه اگر مردم از نوع غذا استقبال كنند، توليد و پخش آن غذا در مغازه ها بيشتر مي­شود. ولي اگر ما ميان نمازگزار و تارك نماز تفاوتي قرار ندهيم، نماز رونق نمي‌يابد.

اگر جشن­هاي تكليف كارشناسي شده باشد، مي تواند راهي براي دعوت به نماز باشد.

اگر از شاگرد اول ها در مسجد تجليل شود و عكس شان در خيابان بر سر در مسجد نصب شود،

اگر اجازه دهيم افراد خوش صدا از نسل نو، به نوبت مسؤوليت اذان مسجد را برعهده بگيرند،

اگر نسل نو مقالات كوتاه و شيريني بنويسند و آنها را در مسجد بخوانند و مانند اين كارهاي فرهنگي، تربيتي و اجتماعي را انجام دهند، مسجد رونق ويژه­اي خواهد يافت و اين رونق ها نيز دعوت عملي به حضور در نماز جماعت است.

اگر تحصيل كردگان و فرهنگيان كلاس­هاي جبراني براي بچه هايي كه در درس ضعيف هستند و ده ها نمونه از اين كارها، مي تواند دعوت عملي به نماز و مسجد باشد و نسل نو احساس كنند مسجد افزون بر ايجاد ارتباط بين آنان و خدا، مكان مناسبي براي حل انواع مشكلات آنان است و تمام ضعف هاي آنها را جبران مي كند.

اگر ما امكانات و تشويق‌هاي خود را به نماز گره بزنيم، نماز رونق ويژه‌اي خواهد يافت.

همانگونه كه در صدر اسلام همه نيازها در مسجد پيامبر متمركز بود، مسايلي چون قضاوت، آموزش، كمك به فقرا، مكاني براي آواره‌گان و مهاجران، مشورت، بسيج كردن مردم براي جبهه ها، تبليغات، و حتي عقد فاطمه زهرا  همه در مسجد انجام مي‌شد.

اگر  شما و ديگر چهره‌هاي معروف  و فرهيختگان در مساجد شركت كنيد، اگر افراد مسائل امنيتي خود را از سوي بسيج مسجد تأمين نمايند، اگر شبانه روز درِ مسجد براي كساني باز باشد كه برنامه مطالعه و گفت‌وگو، مباحثه و امثال آن را دارند و يا ديد و بازديدهاي رسمي و غير رسمي را در مساجد قرار دهند ، مساجد فعال خواهد شد.

اگر شاگرد اول هاي مدارس در مسجد به دست امام جماعت و متوليان مسجد تشويق شوند.

اگر عيادت بيماران از سوي شما و تفقد از غايبين انجام گردد.

اگر به افراد تازه وارد احترام گذاشته شود و با قيام و تكان خوردن براي آنان جا باز كنيم هم آنان دلگرم مي شوند و هم خدا در قرآن وعده داده پاداش اين جا دادن ها گشايش در همه امور خواهد بود (آري مكان را براي ديگران توسعه دهيد خداوند به فكر و رزق و آبروي شما توسعه مي دهد). (سوره مجادله/ 11)

نماز را سبك نشمريم .امام صادق ع در آستانه شهادت دستور داد تمام بستگان جمع شوند و فرمودند: إِنَّ شَفَاعَتَنَا لَا تَنَالُ مُسْتَخِفّاً بِالصَّلَاةِ (وسائل‏الشيعة ج : 4 ص : 26)

توجه  داشته باشيم كه:

بعضي: نماز را نميشناسند.

بعضي آن را بلد نيستند.

بعضي شرايط صحيح بودن آن را نمي­دانند.

بعضي شرايط قبول شدن نماز را نمي­دانند.

بعضي شرايط كمال آن را نميدانند.

بعضي نماز را در اول وقت نميخوانند.

بعضي نسبت به نماز فرزندانشان توصيه اي ندارند.

و بعضي نسبت به صداي اذان بي تفاوت هستند.

بعضي باعجله مي­خوانند كه سجده آنان در روايات به نوك زدن كلاغ تشبيه شده است.[1]

بعضي هر چيز را بر نماز ترجيح مي­دهند ( ورزش، فيلم، غذا خوردن، گفت و گو، عروسي، ... )

اگر در ماشيني نشسته باشند و چيزي از او به بيرون پرت شود با هيجان فرياد ميزنند تا ماشين را متوقف كنند، ولي اگر وقت نماز برسد هيچ­گونه تحركي از خود نشان نمي­دهند.

چه نمازهايي كه به خاطر عروسي­ها يا عزاداري­ها، يا رها ميشود يا به آخر وقت موكول ميشود.

فكر نكنم (جز افراد نادر) كسي بتواند جواب يا عذر قابل قبولي براي اين همه استخفاف داشته باشد.

بياييد با انصاف سهم قصور يا تقصير خود را شناسايي كنيم و ضعف ها را به گردن يكديگر نيندازيم اگر هر كسي عيب خود را شناسايي كند نشانه آن است كه خدا او را دوست دارد زيرا در حديث داريم كه خدا هر كه را دوست داشته باشد عيوبش را به او مي نماياند (بصره عيوب نفسه)

سهم خانه و سهم مدرسه و سهم دانشگاه و سهم حوزه و سهم حكومت و نهادهاي فرهنگي و سهم مسجد و اهل آن بايد منصفانه معين و جبران شود. و از خداوند براي گذشته ها معذرت خواهي كنيم.

بنابر اين بر اساس  پيام هاي آسماني فوق انتظار اين است كه.

1.   خودتان را مسئول اقامه نماز بدانيد و با تمام وجود براي آن دلسوزي كنيد.

2.   در تمام مناطق و در تمام نشست ها دقايقي را راجع به نماز گفتگو كنيد.

3.   سعي كنيددر تمام مراكز آموزشي به ويژه شبانه روزي از طلاب فاضل بهره گيري شود.

4.   مسئول نماز منطقه را از بهترين ها قرار  دهيد كه خوشنام، محبوب، خوش بيان و با سليقه باشد.

5.   با اقامه نماز در يك كلاس و راهرو قانع نشويد.

6.    شركت شما در نماز علاوه بر اقامه نماز يك امر به معروف و تشويق عملي است.

7.   براي قرائت صحيح نماز نمره اي در نظر گرفته شود.

8.   از دانش آموزان براي زيبايي نمازخانه و مديريت آن و اذان و اقامه استفاده شود.

9.    از دعوت نسل نو به نماز خسته نشويد كه قرآن مي فرمايد وامر اهلك بالصلوه و اصطبر عليها

10.     از امكاناتي كه در نماز موثر است نظير سجاده، نظافت، زيبايي، گرمايش و سرمايش غفلت نشود.

11.     دانش آموزان را با مسجد محله به طور دائم يا با فاصله مرتبط كنيد.

12.     در مدارس از افرادي كه انگيزه بيشتري دارند به عنوان ياوران نماز استفاده شود همانگونه كه در عزاداري امام حسين عليه السلام چند نفر افراد با انگيزه هيئت هايي را به راه مي اندازند.

13.     نسبت  به افرادي كه در نماز شركت نمي كنند گفتگوي خصوصي، معلم خصوصي، ملاقات خصوصي صورت گيرد. (همانطور كه در دروس ديگر گاهي از معلم خصوصي استفاده مي شود.)

14.     اردوهاي ويژه اي براي فعالين نماز در نظر گرفته شود.

15.     محصولات فرهنگي (سي دي، كتاب، بروشور) در اختيار نسل نو قرار گيرد.

16.     در خانه هر  يك از شما كه هر نوع تدريسي داريد كتابي كه درباره اسرار و راز و رمز نماز است وجود داشته باشد.

17.     از ديگران بخواهيد كه در اقامه نماز با شما شريك شوند همانگونه كه موسي و هارون به طور مشترك به سراغ فرعون رفتند و همانگونه كه ابراهيم و اسماعيل به طور مشترك مسئول بنا و تطهير مسجدالحرام شدند.

18.     براي دعوت به نماز راه هاي زيادي است كه ان شاء الله به زودي در كتابي به همين نام در دسترس شما قرار خواهد گرفت كه شايد از مهم ترين آن ها عبارتست از:

آشنايي نسل نو با زيبايي ها و اسرار نماز

توجه به تشكر از صاحب نعمت

توجه به خطرات ترك نماز

توجه انسان به ضعف ها و نياز انسان به يك قدرت غيبي

همراه بودن نماز با خاطرات شيرين حكمت آموز و كوتاه

رفع موانع اقامه نماز از قبيل تعطيل كردن برنامه كلاس، غذاخوري، ورزش و هر چيزي كه به نماز ضربه مي زند 

هدفمند كردن عكس ها، شعرها، مقالات، طراحي ها نيز مي تواند همه دعوت به نماز باشد.

هر معلم بسيجي خود را ارزيابي كند كه در زمان خدمت او وضع نماز بهتر شد يا خداي ناكرده عقب گرد داشت.

عزيزان من در سوره اقرا مي خوانيم كه بخوان ولي در پايان سوره مي فرمايد سجده كن و به خدا نزديك شو شايد بتوان گفت پيام اين سوره آن است كه آن علمي ارزش دارد كه فارغ التحصيلش اهل بندگي خدا باشد.

آري اگر درس زندگي از درس بندگي خدا جدا شد هواپيما مي سازد ولي براي بمباران ، پرواز مي كند ولي براي تجاوز.

بايد مسئله نماز را در تمام سال ها و در تمام كتاب ها (البته در هر سالي به گوشه اي از ابعاد نماز عنايت شود تا مسائل تكراري نشود.) بياوريم.

 اين نماز است كه به ما ياد مي دهد پشت سر هر كس نايستيم. (پيش نماز عادل)

به هر سو ننگريم (فقط قبله)

هر كلمه اي را نگوييم.

بندگي هر كسي را نكنيم. (اياك نعبد)

از هر كسي كمك نگيريم. (اياك نستعين)

كوتاه سخن آنكه نماز همانگونه كه امام فرمود يك كارخانه آدم سازي است و معلمين بسيجي بايد بيشترين توجه خودشان را در راستاي تربيت نسل نو روي نماز بگذارند.

در پايان متذكر مي شويم كه دوره آموزشي معارف نماز و مهدويت به طور مجازي آماده شده و شما به همه مديران معلمين مربيان سفارش كنيد كه در اين دوره شركت كنند. آدرس سايت به شرح زير است:

Mahdi313.ir

Mahdaviat.org

مركز تخصصي نماز و مركز تخصصي مهدويت مهدويت آماده اعزام استاد به شهرستانها مي باشد. تلفن اين مراكز عبارتست از:

مركز تخصصي مهدويت          37737801- 025

مركز تخصصي نماز               37740930-025                                      

والسلام عليكم و رحمه الله و بركاته

  1-الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏3، ص: 268

نام:
ایمیل:
* نظر: