آسیبشناسی؛ از شاخصهای اجرای طرح 5 ساله آموزش قرآن
معزی با بیان اینکه یکی از شاخصهای اجرای این طرح، آسیبشناسی آموزش قرآن
در آموزش و پرورش است، گفت: بنا داریم تا گروهی را در آموزش و پرورش تشکیل
دهیم تا بتوانیم مشکلات آموزش قرآن در مدارس را بررسی کنیم، البته برخی از
آسیبها مشخص است و همان آسیبهایی است که در استانهای دیگر نیز مشهود
است لذا ما به دنبال راهکاری برای برون رفت از این مشکلات هستیم.
رئیس اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش فارس اظهار کرد: در آموزش و
پرورش در دوره ابتدایی هدف از آموزش قرآن، آموزش روخوانی و روانخوانی است و
در 6 سال کتابهای درسی این هدف را دنبال میکند که اگرواقعاً آن ساعتی که
به این درس اختصاص یافته است، با دانشآموزان کار شود و معلم نیز توانایی
تدریس قرآن را داشته باشد، دانشآموزان در طی این 6 سال کاملاً به روخوانی و
روانخوانی قرآن مسلط میشوند.
عدم ممارست و انس با قرآن دانشآموزان؛ از مشکلات آموزش قرآن در آموزش و پرورش
وی ادامه داد: اما مشکل این است که آموزش قرآن فرار است و مانند سایر دروس
اگر کسی ممارست نداشته باشد، ممکن است فراموش شود و بعد از دوران ابتدایی
به دلیل اینکه دانشآموزان با قرآن مأنوس نیستند یعنی بهصورت روزانه یا
هفتگی تلاوت ندارند و در زندگی آنها حتی بحث شنیدن قرآن نیز وجود ندارد،
موجب میشود که آموختههای آنان فراموش شود لذا آموزش و پرورش باید
برنامهریزی کرده و راهکارهای مناسب برای رفع این مشکل را ارائه کند.
خانوادهها باید نسبت به آموزش قرآن فرزندان حساس شوند
معزی، یکی از این راهکارها را حساس کردن خانوادهها به بحث آموزش قرآن
فرزندان دانست و گفت: باید با نظارت خانوادهها تلاوت روزانه قرآن در خانه
صورت گیرد که برای این مسئله حتماً نیاز به سازوکارهای تشویقی است.
رئیس اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش فارس ابراز کرد: در این مسئله
اولویت با معلمان است یعنی اگر معلمان ما اهمیت و جایگاه قرآن را احساس
کنند و وظیفه قانونی و شرعی خود را در بحث آموزش قرآن درک کنند و جدیتر از
گذشته پای کار بیایند، مسلماً در دوره ابتدایی 50 درصد دانشآموزان در بحث
آموزش روخوانی و روانخوانی قرآن موفق میشوند.
لزوم توجه به ارائه الگوهای برتر تدریس آموزش قرآن
وی تأکید کرد: باید علاوه بر بحثهای رسمی، مبحث جشنواره الگوهای برتر
تدریس برای معلمان قرآن نیز دنبال کنیم و معلمان موفق را تشویق و حتی
معلمانی که کوتاهی کردهاند را شناسایی کنیم.
معزی اظهار کرد: در بحث مفاهیم قرآن در دوره راهنمایی یعنی متوسطه یک و دو
به مرور بحث آموزش ترجمه قرآن از پایه هفتم، هشتم و نهم دنبال میشود و
دانشآموزان با واژههای پرتکرار قرآن در بحث ترجمه آشنا میشوند، البته
اگر مانند دوره ابتدایی برای معلمان ما اهمیت قرآن گوشزد شود و باور کنند
که باید تلاش ویژهای شود.
لزوم ارائه تسهیلات و مباحث تشویقی برای فعالان قرآنی
وی، مهمترین بخش در اصلاح شیوههای آموزش قرآن در آموزش و پرورش را آموزش
معلمان و حساس کردن خانوادهها دانست و گفت: اکنون مطالبه خانوادههای ما،
قرآن نیست که دلیل کلی دارد لذا باید تلاش کنیم تا دانشآموزان و
خانوادهها تشویق شوند که به سمت قرآن بیایند و برای این مسئله نیز باید
امتیازاتی برای آموزش و پرورش در مدارس مختلف اعطا شود.
معزی با تأکید بر اینکه برای تحقق این مسئله همچنین باید مکاتباتی به
وزارتخانههای مختلف جهت توجه بیشتر به قرآن صورت گیرد، گفت: باید در همه
جا قرآن در زندگی انسانها نقش داشته باشد و این کتاب آسمانی جزو برنامه
روزانه مسلمانان قرار گیرد به عنوان مثال بحث ضریب قرآن در دانشگاهها و یا
شرط حفظ، مفاهیم و روخوانی برای استخدام در ادارات و غیره و در این راستا
باید کتابهای موضوعی بر اساس شغل، جنسیت و تناسب سنی تدوین شود.
رئیس اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش فارس ابراز کرد: زمانی که
چنین مسئلهای انجام شود، مسلماً وقتی افراد افق آینده را مشاهده کنند که
قرآن در زندگی آنها نقش اساسی دارد، لذا به سمت این کتاب آسمانی میآیند.
مشکل اصلی در تربیت حافظان کل قرآن، داشتن انگیزه و محرکهای لازم است
وی با اشاره به بحث حفظ قرآن گفت: مشکل اساسی بحث تربیت حافظان کل قرآن
است که حتماً نیاز به انگیزه و محرک دارد. بحث روخوانی و روانخوانی و
مفاهیم با امکانات داخلی شاید بتوان انجام داد اما در بحث حفظ قرآن نیاز به
انگیزه فراوان داریم.
معزی عنوان کرد: اگر انگیزههای شغلی، مادی، تحصیلی و مدارک قوی باشد و
زمینههایی در این زمینه ایجاد کنیم امکان دارد که 5 برابر مورد نیاز خود
ثبت نام کنیم و امیدوار باشیم با برنامهریزی در طی 5 سال آینده بخشی از
این را انجام دهیم.
وی خاطرنشان کرد: کار مشکل است اما مهمترین آن بحث مالی است، البته
میتوان تنها مباحث مالی را نیز در نظر نگرفت مانند تسهیلات سربازی و شغل
ضمن اینکه برای حفظ قرآن، باید استانداری اعتبارات ویژهای درنظر گیرد.
معزی در بخش دیگری از سخنان خود به تعامل آموزش و پرورش فارس با مؤسسه
درسهایی از قرآن اشاره کرد و گفت: ما در این تعامل آموزشهای قرآنی را از
طریق درسهایی از قرآن حجتالاسلام قرائتی به دانشآموزان میدهیم که
دانشآموزان در خانه این برنامه را از تلویزیون مشاهده کرده و ما نیز برگ
پاسخنامههایی را در بین آنان توزیع میکنیم که آنان بعد از هر جلسه
بتوانند سئوالاتی که مطرح شده را پاسخ دهند و این پاسخنامهها در نهایت
توسط مدرسه جمعآوری شده و به قید قرعه جوایزی به دانشآموزان اهدا میشود.
این کارشناس قرانی ادامه داد: این طرح و تعامل را میتوانیم با صدا و
سیمای فارس در بحث آموزش قرآن نیز برای دانشآموزان خود داشته باشیم و
آموزش غیرحضوری توسط صدا وسیما برای دانشآموزان انجام شود.