کد خبر: ۵۴۶۲۷
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۰
بسیج فرهنگیان فارس/
در آستانه فرا رسیدن هفته گرامیداشت مقام معلم برآن شدیم تا نظر دانش آموزان را در خصوص ویژگی های یک معلم و دانش آموز خوب بدانیم. در ادامه نظر چند تن از دانش آموزان را در این خصوص می خوانیم.
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج فرهنگیان فارس ، علم و دانش‌آموز، دو رکن اساسی آموزش و پرورش هستند. آموزش و تدریس، کاری بسیار ظریف و حساس است و هر کسی که سواد یا معلوماتی در زمینه خاصی کسب کرده است، نمی‌تواند معلم موفقی باشد. پس معلم شایسته، کسی نیست که در یک دبستان یا دبیرستان تدریس می‌کند، بلکه می‌تواند هر فرد واجد شرایطی باشد که در حوزه تربیتی فعالیت کرده و می‌خواهد در کار تدریس و فن آموختن، موفقیت به دست آورد.

یکی از ضرورت های انکار نشدنی در پیشرفت هر شخص وجود معلم و مدرس خوب است. بی شک معلم از جمله افرادی است که بیشترین تاثیر را در انتخاب راه و روش زندگی هر فرد دارا می باشد. فردی که با وجود مشقت های بسیار در زندگی شخصی خود و با وجود تمام کاستی ها و کمبود تجهیزات مراکز آموزشی تمام تلاش خود را در خصوص تربیت و آموزش دانش آموز به کار می برد و در این خصوص از هیچ تلاشی دریغ نمی نماید.

لازمه موفقیت در هر کاری داشتن ویژگی های متناسب با آن است در خصوص شغل معلمی نیز یک سری ویژگی های فردی و اجتماعی لازم است خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی بسیج فرهنگیان فارس در آستانه فرا رسیدن هفته گرامیداشت مقام معلم در خصوص ویژگی های یک معلم و دانش آموز خوب با دانش آموزان به گفتگو نشسته است. در ادامه نظر چند تن از دانش آموزان دختر پایه هفتم و هشتم دبیرستان متوسطه اول شهید عباسی شهرستان خرامه استان فارس را در این خصوص می خوانیم.

زهرا دانش آموز پایه هشتم که خود دانش آموزی مودب و با روحیه ای آرام است می گوید؛ از نظر من یک دانش اموز خوب دانش آموزی است که نه تنها در درس بلکه در اخلاق نیز موفق باشد، حتی اگر در درس خیلی موفق نبود در شخصیت و رفتار یک دانش آموز نمونه باشد.

یک معلم موفق از نظر من معلمی است که علاوه بر اینکه در درس سخت گیر باشد در عین حال کلاس شادی نیز داشته باشد و اینگونه نباشد که از اول زنگ تا آخر تنها درس بدهد و بچه ها سکوت کنند.

از نگاه سحر که از دانش آموزان منضبط کلاس هشتم است، یک دانش آموز خوب باید در کارهایش نظم و برنامه ریزی داشته باشد به پدر و مادر و معلم هایش احترام بگذارد، هدف داشته باشد و در انتخاب دوست هایش دقت کند.

یک معلم خوب اگر مشکلی خارج از مدرسه دارد نباید با ناراحتی به کلاس بیاید و اصلا به روی خود نیاورد. به نظر دانش آموزان توجه کند بین هیچ کدام از آن ها فرق نگذارد و از همه مهم تر برنامه ریزی داشته باشد به قوانین مدرسه پایبند باشد مثلا سروقت به مدرسه و یا سرکلاس بیاید.



یک معلم خوب هیچ گاه از تنبیه بدنی یا تمسخر دانش آموز برای تربیت او استفاده نمی کند…





فاطمه
که به گفته معلمش از دانش آموزان فعال و پرتلاش پایه هشتم است می گوید: دانش آموز خوب دانش آموزی منظم، فعال، درس خوان و مهربان است دانش آموزی که فقط خودش را مهم نداند برای دیگران هم ارزش قائل باشد و خود را بالاتر از دیگران نبیند اگر درسی را بهتر از بقیه یاد گرفته بود برای بقیه نیز توضیح دهد و نگذارد حسادت بر او غلبه کند.

یک معلم خوب باید درک بسیار بالایی داشته باشد و خوش اخلاق، مهربان و گاهی بسیار جدی است تا دانش آموزان از مهربانی بیش از اندازه او سوء استفاده نکنند و درس را جدی بگیرند. یک معلم خوب طوری به دانش آموزان درس می دهد که برای آنها خسته کننده نباشد و خود نیز هیچ گاه طوری رفتار نمی کند که انگار به یکی از دانش آموزان بیشتر از بقیه توجه می کند او به دانش آموزان به چشم فرزند خود نگاه می کند و هیچ گاه از تنبیه بدنی یا تمسخر دانش آموز برای تربیت او استفاده نمی کند.

 

زهرا نیز یکی دیگر از دانش آموزان زرنگ و درس خوان کلاس هشتم است که می گوید: به نظر من دانش آموز خوب کسی است که قدر موقعیت های خود را بداند و طوری درس بخواند که برایش ای کاشی وجود نداشته باشد به گفته ها و توصیه های معلم خوب گوش دهد. فعالیت های خارج از درس نیز در مدرسه انجام دهد و صد البته درس خود را بخوبی بخواند.

در مورد معلم خوب، اول این که همه معلمان خوب اند اما معلمی برتر است که طوری درس بدهد و طوری در مورد درس صحبت کند که اشتیاق دانش آموز برای درس خواندن زیاد شود و علاوه بر درس در مورد مسائل خارج از درس نیز کمی صحبت کند و خوش اخلاقی نیز یکی از ملاک های معلم خوب است.



دانش آموز خوب باید پروانه باشد که از داشتن یک معلم خوب به خود ببالد…





فاطمه
جزء دانش آموزان ممتاز و برتر پایه هفتم است که در پاسخ به سوال ما این چنین می گوید: شاید برایتان جالب باشد که بگوییم به نظر من دانش آموز خوب باید کمی خندان و شوخ طبع باشد البته به اندازه. دانش آموز خوب باید پروانه باشد که از داشتن یک معلم خوب به خود ببالد. دانش آموز خوب دانش اموزی است که حتی اگر معلم عصبانیتش را سر او خالی کرد با ادب و با لحن آرام با او صحبت کند به حرف های او گوش دهد او را مادر خوب خود بداند. دانش آموز خوب دانش اموزی است که بعد از گذشت سال ها نیز معلم خود را فراموش نکند و همیشه قدردان زحمات او باشد و در هر حال درس خود را بخواند.

معلم خوب به نظر من همه معلمان خوب هستند ولی درک دانش آموز در ناراحتی ها اونها را بهتر می کند.

لیلا از آن دسته دانش آموزان باهوش و مودب و دوست داشتنی است که در پایه هفتم تحصیل می کند در پاسخ به سوال ما این چنین گفت: دانش آموز خوب باید قدر معلم خود را بداند و زحمت های او را هدر ندهد یعنی وقتی معلم زحمت می کشد و درس می دهد دانش آموز هم باید تمام تلاشش را کند تا درسش بهتر شود و این طوری زحمات معلم هم هدر نمی دهد.

معلم خوب باید طوری درس دهد که دانش آموز متوجه شود و یاد بگیرد و با دانش آموزان رفتاری خوب و محبت آمیز داشته باشد.


یک معلم خوب نه تنها برای حقوق ماهانه و خرج زندگی بلکه برای تعلیم دانش آموزان و در راه خدا تلاش کند…



فاطمه که در پایه هفتم مشغول به تحصیل است و در نگاه من بسیار ساکت و مودب می نمود این چنین اظهار نظر می کند: از نظر من یک دانش آموز خوب کسی است که قدردان معلمش باشد خوب درس بخواند که محبت های معلمش رو جبران کند.

 یک معلم با ویژگی های مثبت معلمی باید در کارش سخت گیر باشد و نه تنها برای حقوق ماهانه و خرج زندگی بلکه برای تعلیم دانش آموزان و در راه خدا تلاش کند.

فاطمه از دانش آموزان پرجنب و جوش ، سرزنده و شاداب کلاس هفتم است که در این خصوص اینگونه نظرش را بیان می کند: به نظر من یکی ویژگی های دانش آموز خوب این است که باید در کارهایش نظم و انظباط داشته باشد.

یک معلم خوب باید صبور باشد و ضمن احترام به حقوق دانش آموز با مهربانی با دانش آموز صحبت کند. خوش اخلاق باشد و تنبیه بدنی انجام ندهد.



یک معلم خوب باید با ظاهر مناسب در مدرسه و با حجاب و با ایمان باشد تا دانش آموزان از او الگو بگیرند.





فاطمه
از دانش آموزان پرتلاش و فعال کلاس هفتم است که در این باره می گوید:  یک دانش آموز خوب باید درس خوان، با ادب و مرتب باشد و به معلم خود احترام بگذارد.

یک معلم خوب باید خوش اخلاق باشد و بین دانش اموزان فرقی نگذارد و بخشش زیادی هم نداشته باشد هر کسی حق خودش را بگیرد و زیاد زیاد هم خوش اخلاق نباشد بلکه جذبه دار باشد تا دانش آموزان از او سوء استفاده نکنند معلم باید با ظاهر مناسب مدرسه و با حجاب و با ایمان باشد تا دانش آموزان از او الگو بگیرند.

فائزه دانش آموز پایه هفتم، که بسیار آرام و متین و باوقار است نظر خود را در این باره اینچنین بیان می کند: به نظر من یک دانش آموز خوب باید مودب و منظم باشد باید در هر صورت به حرف معلمش عمل کند و در همه مواقع به خوبی درس بخواند و معلم خود را الگویی برای خود قرار دهد با هم کلاسی هایش ابراز دوستی و صحبت کند و درغم و شادی خود را با اعضای کلاس هم درد بداند و به دانش آموزانی که در درس ضعیف هستند کمک کند.

خصوصیات یک معلم خوب از نظر من این است که به موقع سر کلاس حاضر شود در هنگام درس دادن خارج از بحث کلاس نشود و در همه صورت دانش آموزان را درک کند و برای آنها احترام قائل باشد.

و در آخر اظهار نظر یک معلم با سابقه ۲۸ سال خدمت را در خصوص ویژگی های یک معلم موفق و همچنین یک دانش آموز موفق را می خوانیم.

معلم باید به کار خود علاقه مند باشد، صبور باشد، اهل مطالعه باشد، الگو باشد،باطنی صادق و ظاهری آراسته داشته باشد و اگر فعالیتهای دیگری هم دارد هیچکدام را برکار اصلی خود یعنی معلمی ترجیح ندهد. دانش آموز هم باید قدر دان معلم باشد و از فرصت حضور او حداکثر استفاده را ببرد و به او احترام بگذارد.

/انتهای پیام/224224

نام:
ایمیل:
* نظر: